۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
افزایش مواد اولیه سد راه تولید؛ کالاهای خارجی زینت‌بخش بازار زیورآلات شده است
بازار مشکلات کارآفرینان را بررسی می کند؛

افزایش مواد اولیه سد راه تولید؛ کالاهای خارجی زینت‌بخش بازار زیورآلات شده است

مشهد- گردشگران کشورهای مختلف به‌ویژه زائران حاشیه خلیج‌فارس یکی از خریداران و پای ثابت تولیدات کارگاه‌های زیورآلات و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی هستند که این روزها درخشش خود را ازدست‌داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به اکثر بازارهای مشهد مقدس به‌ویژه بازار امام رضا(ع) و یا بازار بعثت طرقبه که پا بگذاری قریب به‌اتفاق فروشگاه‌هایی را مملو از زائران داخلی و خارجی به چشم مشاهده می‌کنی که غرق در درخشش سنگ‌های قیمتی و نقره‌کاری‌های هنرمندان این شهر زیارتی هستند.

اگرچه با شیوع بیماری کرونا  و به صفر رسیدن آمار گردشگران خارجی این روزها کارگاه‌های طلا و نقره سازی برای تعطیلی و تعدیل نیرو از یکدیگر سبقت می‌گیرند اما واقعیت این است که نبود گردشگر تنها سد راه تولید در این کارگاه‌ها  نیست بلکه افزایش قیمت مواد اولیه از یک‌سو و از طرف دیگر ورود کالاهای خارجی قاچاق .

از سوی دیگر هنرمندان صنعتگر مشهد طراحانی قابل در عرصه جواهرسازی و طلاسازی هستند که با تقویت دانش خود و مجهز شدن به فناوری‌های بهتر طی چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند.
هرچند نوسانات نرخ ارز طی سال جاری باعث تلاطم بازار طلا در کشور و ازجمله خراسان رضوی شد اما این شرایط دلیلی بربستن چشم بر روی قابلیت‌های این صنعت نیست و باید با برجسته‌سازی آن حمایت مسئولانه از این بخش را یادآور شد.

«سمیرا صفری» کارآفرین و تولیدکننده زیورآلات دست‌ساز و عضو گروه بانوان اتاق بازگانی مشهد که در تولید زیورآلات مانند دستبند، گردنبند و زینتی‌های مورداستفاده خانم‌ها فعالیت دارد سوژه گفت‌وگوی امروز است تا مشکلات پیش روی این کارآفرین را در مسیر تولید بررسی کنیم.

* واحد تولیدی شما  چه محصولی را  تولید می‌کند؟
تولیدکننده زیورآلات دست‌ساز هستیم

من از هفت سال پیش وارد این حرفه شدم زیرا برادرم در کار چرم بود و من از تکه چرم‌های برادرم شروع به تولید دستبند چرم کردم و همین موضوع بسترساز ورود بنده به بازار کار شد.

صنعت زیورآلات می‌تواند به مهم‌ترین سوغات زائر در مشهد تبدیل شود اما این موضوع مستلزم حمایت مسئولان به‌ویژه در تأمین مواد اولیه برای تولید است

پس‌ازآن نمونه‌های دیگر را با استفاده از کریستال‌ها و مهره‌ها تولید کردم و کارم را گسترش دادم ابتدا به‌صورت عمده با یکجا شروع به کارکردم و در حال حاضر بعد از ۷ سال با چند عمده‌فروش بزرگ مشهد مشغول به کار هستم.

* با چه سرمایه این کار را شروع کردید؟
من با سرمایه بسیار اندکی شروع به کارکردم چراکه از تکه چرم‌های مازاد فعالیت را شروع کردم و گاهی برای آن‌ها پلاک خریداری می‌کردم که می‌توان گفت من در آن زمان حدوداً با ۲۰۰ هزار تومان شروع به کارکردم.

در این راستا موفق شدم تا حداقل برای ۳۰ نفر ایجاد اشتغال کنم.

* کرونا و شرایط اقتصادی چه تأثیری بر کار شما گذاشته است؟
کرونا در حوزه کار من بی‌تأثیر نبود زیرا اوضاع قبل از کرونا خیلی بهتر بود به‌طوری‌که قبل از کرونا حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر برای من کار می‌کردند اما با شیوع بیماری کرونا ۶ ماه کار به‌طورکلی تعطیل شد.

قطع شدن پای گردشگران موجب شد تا بازار زیورآلات از رونق بیفتد و لذا بازارهایی که مربوط به حیطه کار ما بود، تعطیل شد و از برج ۹ سال گذشته که دوباره شروع به کارکردم، مجدداً۱۵  نفر برای من مشغول به کار هستند و بعد از وقفه ۶ ماهه‌ای که افتاد، اوضاع بهتر شد و برای ولنتاین و عید رونق خوبی پیدا کرد.

* چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟
عمده محصولات تولیدی دستبند هست اما به‌طورکلی تولید بند عینک، کلیبس تل ،کش ،توربان، پابند ،گردنبند و سایر زیور آلات را تولید و به بازار عرضه می کنیم.

* آیا بر روی بازار صادراتی هم کارکردید؟
من به‌طور مستقیم صادرات ندارم اما برخی از شرکت‌هایی که با آن‌ها مشغول به کار هستم ،کار صادرات انجام می‌دهند، مثلاً برای مدتی به افغانستان صادرات داشتیم و به‌طورکلی  به کشورهای همسایه صادرات زیورآلات انجام می‌شد.

بزرگ‌ترین مشکلی که من در دوره کاری که با آن مواجه شده‌ام بالا پایین شدن قیمت‌ها است. مثلاً قفلی که ما آن را ۳۰ تومان خریداری می‌کردیم الآن ۱۵۰ تومان و حدود پنج برابر قیمت رسیده است.

افزایش مواد اولیه سد راه تولید؛ کالاهای خارجی زینت‌بخش بازار زیورآلات شده است

وقتی قیمت لوازم بالا می‌رود و ما هم مجبوریم تا قیمت کارهای تولیدی را بالا می‌بریم لذا اینجاست که هنگام فروش محصول با عمده‌فروشان به مشکل می‌خوریم.

* موانع کار شما چیست؟
همان طور که عرض شد اولین مانعی که بر سر راه ما قرار دارد، نبود ثبات در بازار مواد اولیه و قیمت هاست و دوم مانع که نیاز به حمایت مسئولان دارد واردات زیور آلات چینی و یا قاچاق به کشور است که ریشه تولید کننده ایرانی را می زند.

متاسفانه کالاهای چینی با قیمت های اندک تولید کننده ایرانی را به حاشیه رانده است و در حالی که ما خودمان قادر به تولید بسیاری از محصولات هستیم اما کالاهای چینی و تایلندی سد راه تولید شده است.

در این راستا نیاز  از مسئولان خواهان این هستیم  تا جایی که امکان دارد از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری کنند چون به دلیل ارزان بودن کالاهای چینی «پابندی» که ما ۱۰هزار تومان می‌فروختیم از چین به قیمت ۳هزار تومان وارد می‌شود و لذا فرصت تولید را از ما می گیرد.

یا مثلاً برخی از عمده‌فروشان لوازمی مانند مهره را خودشان از چین تهیه کرده و به صورت اجرتی برای آماده سازی به ما تحویل می دهند لذا این کار به صورت اجرتی هیچ سودی برای ما نخواهد داشت و درواقع سود واقعی را عمده‌فروش بر می دارد.

* حمایت از تولیدکنندگان تا چه میزان می‌تواند در اقتصاد بازار زیورآلات تأثیرگذار باشد؟
مهم‌ترین بخش موانع در تولید زیورآلات همین پدیده قاچاق است زیرا باکم رنگ شدن نظارت‌ها بازار پر از کالاهای تایلندی و چینی شده است.

صنعت زیورآلات می‌تواند به مهم‌ترین سوغات زائر در مشهد تبدیل شود اما این موضوع مستلزم حمایت مسئولان به‌ویژه در تأمین مواد اولیه برای تولید است.

کد خبر: ۸۳٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha