۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
ارزان فروشی نفت در خاورمیانه| تولید بیشتر شد، قیمت ها کمتر
بازار گزارش می دهد

ارزان فروشی نفت در خاورمیانه| تولید بیشتر شد، قیمت ها کمتر

کاهش تقاضای نفت موجب شده تا برخی از کشورها برای فروش بیشتر دست به ارائه تخفیف های قیمتی بزنند. ارزان فروشی نفت در حالی است که اوپک قرار است تا ماه ژوئیه ۲ میلیون بشکه به تولیدات خود بیفزاید.

بازار؛ گروه انرژی: این روزها رقابت شدیدی بین کشورهای صادرکننده برای فروش نفت شکل گرفته است. بسیاری از کشورها در خاورمیانه برای فروش بیشتر تخفیف های سنگینی را به مشتریان خود ارائه می دهند. نیجریه نیز قیمت‌های رسمی فروش Qua Iboe و Bonny Light را کاهش داد و به کمترین میزان از ماه نوامبر رساند.

درحالی در بازار، جنگ قیمتی در حال شکل گیری است که وضعیت تولید نفت در ماه های آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت. کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن اوایل امسال تصمیم گرفتند تا ماه ژوئیه ۲ میلیون بشکه نفت به تولیدات خود اضافه کنند. از آن سو اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده که نفت شیل از ماه آینده ۱۳ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

افزایش تولید نفت در شرایطی شکل می گیرد که افزایش دوباره نرخ شیوع کرونا در هند که حالا به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در آسیا به شمار می ‌آید و همچنین برقراری قرنطینه مجدد در برخی دیگر از کشورهای متاثر از کرونا می تواند بر نرخ تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد. افزایش میزان واکسیناسیون در کشورها و رشد تقاضا در چین تنها امید برای نجات بازار نفت در این روزها است.

قیمت ارزان نفت در خاورمیانه
بهای معاملات نفت برنت ۳۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت آمریکا ۲۸ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید.

گریسون لیم، تحلیلگر ارشد بازار نفت در FGE می‌گوید: قیمت‌های ارزان‌تری برای نفت وجود دارد و مقدار زیادی از آن از خاورمیانه تهیه می‌شود.

 او با اشاره به کاربران آسیایی ادامه داد: این محموله‌های مرتبط با برنت باید با تخفیف‌های زیادی برای خریداران منطقه ارائه شود. اما از طرفی اگر آنها به شدت با تخفیف مواجه شوند، این احتمال وجود دارد که خریداران چینی برای خرید به میدان بیایند.

افزایش تولید با وجود کاهش قیمت
بازار تخفیف های قیمتی برای فروش نفت در حالی حسابی داغ شده که در ماه های آینده تولید نفت بیشتر خواهد شد. در اوایل این ماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها تصمیم گرفتند محدودیت‌های عمیق تولید که قیمت‌ها را از سقوط ناشی از همه‌گیری سال گذشته نجات داد را کاهش دهند.

این تغییر باعث می‌شود ۲ میلیون بشکه نفت در روز طی مراحلی تا ماه ژوئیه به بازار بازگردد. اما انتظار می‌رود واکسن‌ها افزایش بیشتری در مصرف انرژی را ممکن کنند.

هم‌زمان که کارتل اوپک پلاس در حال آماده‌سازی تولید بیشتر است، افزایش تولید و صادرات نفت ایران هم در حال اتفاق افتادن است.

از آن سو رویترز در گزارشی به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا نوشته که تولید نفت این کشور از هفت میدان نفتی بزرگ شیل ۱۳ هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش یافته و به ۷.۶۱ میلیون بشکه در روز برسد. این سومین ماه پیاپی افزایش تولید از این میادین نفتی است.

افزایش ۲۱ درصدی واردات نفت چین
طبق گزارش منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، واردات نفت خام این کشور در ماه مارس ۲۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما در آستانه فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، سرعت رشد واردات چینی‌ها کاهش ‌یافته است.

بزرگترین خریدار نفت خام جهان ماه گذشته ۴۹.۶۶ میلیون تن وارداتداشته است. با توجه به عبور چین از بحران کرونا و افزایش چشمگیر تقاضای سوخت در این کشور، پالایشگاه‌های چینی واردات نفت را افزایش دادند که این میزان واردات در ماه مارس نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. البته روند این خریدها پیش از رسیدن فصل تعمیر و نگهداری کند شده است.

طبق داده‌های اداره کل گمرک چین که منتشر شد، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان واردات نفت به ۱۳۹.۲۳ میلیون تن یا  ۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

احتمال تاثیر منفی کرونا بر بازار هند
اما کمی آن طرف تر، شرایط در همسایه غربی آن اصلا خوب نیست. بانک آی سی آی سی هند به عنوان یکی از بزرگترین مراکز سرمایه گذاری در این کشور در گزارشی نوشته است که افزایش دوباره نرخ شیوع کرونا در این کشور که حالا به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در آسیا به شمار می ‌آید و همچنین برقراری قرنطینه مجدد در برخی دیگر از کشورهای متاثر از کرونا می تواند بر نرخ تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد.

 در این گزارش آمده است پایین آمدن نرخ تقاضا برای نفت حاشیه سود پالایشگاه ها در سراسر جهان را پایین خواهد آورد و این موضوع نیز می ‌تواند به نوبه خود به کاهش دور دیگری از کاهش تقاضا برای نفت منجر شود.

با وجود این در گزارش این بانک هندی تاکید شده است که تقاضا برای نفت در اثر دستیابی به واکسن کرونا باعث شده تا سودآوری پتروشیمی ها در قیاس با سال گذشته تا ۸۰ درصد رشد داشته باشد.

کد خبر: ۸۳٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha