۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
گندم فقط با خرید تضمینی مناسب، نان خواهد شد| کشاورز محصولش را ۴ هزار تومان نمی فروشد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هشدار داد

گندم فقط با خرید تضمینی مناسب، نان خواهد شد| کشاورز محصولش را ۴ هزار تومان نمی فروشد

عسگری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است تحریم ها تنها ۲۰ درصد در مشکلات فعلی نقش دارد و ۸۰ درصد مابقی ناشی از سو مدیریت و بی تدبیری دولت است.

بازار؛ گروه کشاورزی: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله مباحث مطرحی است که همیشه با حواشی بسیاری همراه می شود. به طوری که با اعلام قیمت ۴ هزار تومان از سوی شورای اقتصاد برای محصول استراتژیک گندم، این روزها چشم گندمکاران به شورای قیمت گذاری دوخته شده است تا بتوانند بر مبنای قیمت گذاری جدید برای آینده کار خود تصمیم گیری کنند. قرار بر این بود که روز گذشته نرخ خرید تضمینی این محصول در شورای قیمت گذاری اصلاح شود با این وجود شنیده ها حاکی است بنا بر دلایلی این جلسه به نتیجه ای نرسیده و اصلاح قیمت به هفته آینده موکول شده است. با این وجود بسیاری معتقدند با توجه به اینکه گندم ارتباط مستقیمی با نان و همچنین امنیت غذایی کشور دارد هرچه زودتر باید در این خصوص شفاف سازی صورت بگیرد چون اگر تعلل صورت بگیرد و یا قیمت آنطور که انتظار می رود تعیین نشود به دولت بعدی در دریافت گندم از کشاورزان دچار بحران های جدی خواهد شد. در این راستا «بازار» گفتگویی با محمد جواد عسگری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده شهرستان داراب انجام داده است که در ادامه می خوانید.

اولین اولویت کمیسیون کشاورزی نرخ قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بخصوص محصولات استراتژیک  است

*به عنوان سوال اول کمی در خصوص اولویت های کمیسیون کشاورزی از جمله نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی بدهید.
مسلما اولین اولویت ما در سال جدید بحث قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی است. همچنین اولویت های دیگر همچون «اصلاح قانون در حوزه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مثل احداث کارخانجات صنایع تبدیلی، واگذاری اراضی، سنددار کردن اراضی، حمایت از تولیدکنندگان بخش تا بتوان فضایی ایجاد کرد که کشاورزان فقط به فکر تولید باشند و همچنین ایجاد فضایی برای سهل الوصول کردن و در دسترس قرار  گرفتن نهاده های دامی و زراعی» در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس است.

*با وجود اینکه گندم محصول استراتژیکی است چرا تا به این حد در بحث قیمت گذاری دچار حواشی شده به طوری که حتی ریاست جمهوری در خصوص این قیمت ها به وزیر جهاد کشاورزی تذکراتی داده است؟ مگر اهمیت آن برای تصمیم گیرندگان مشخص نیست؟
روز گذشته قرار بر این بود که قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح شود با این وجود باز هم محقق نشد. با این وجود پیش بینی ما این است که دولت اگر این محصول را با قیمت ۷ هزار تومان خرید کند برای کشاورز صرفه دارد و کمتر از آن به هیچ وجه صرفه نخواهد داشت. این در حالی است که فعلا قیمت روی ۴ هزار تومان است و اگر بر این قیمت پافشاری شود قطعا کشاورزان محصول خود را به دولت تحویل نخواهند داد و این خود زنگ خطری برای امنیت غذایی کشور است.

مساله بعدی این است که اگر گندم به دولت تحویل داده نشود از چرخه تولید نان هم خارج خواهد شد و به چرخه  خوراک دام و طیور می رود و یا از مرزها خارج می شود.

از سوی دیگر متاسفانه بر اساس خبرهایی که به ما رسیده در برخی شهرستان ها هر هزار هکتار اراضی گندم را که در مرحله سنبله بوده اند با قیمت ۲۵ میلیون تومان برای چرای دام به برخی دامداران واگذار کرده اند! که این برای بحث تولید آسیب جدی است.

عدم وجود نظارت بر تولید و توزیع در بخش کشاورزی و عدم پشتیبانی از سرمایه گذاران از جمله موانع بزرگ در صنعت کشاورزی است

*از نظر شما به عنوان نماینده مجلس، به جز بحث قیمت خرید تضمینی محصولات چه موانع دیگری سر راه تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی وجود دارد؟
یکی از بزرگترین موانع موجود این است که بر هیچ بخش کشاورزی از بخش تولید گرفته تا توزیع هیچگونه نظارتی از سوی دستگاه های ذیربط صورت نمی گیرد. در واقع مساله اینجا است که دولت اراده ای برای پشتیبانی از این بخش ندارد. به عنوان مثال در بحث تولید مرغ، در حالی که انتظار می رود با تسهیل کردن امور از سوی بخش دولتی، تولیدکننده در راستای تولید و فروش محصولاتش مانعی نداشته باشد اما طی دو ماه اخیر شاهد بودیم که چه وضعیتی برای تولیدکنندگان این بخش و مصرف کنندگان ایجاد شد.

همچنین از دیگر موانع بخش بحث سرمایه گذاری است که به دلیل سهل الوصول نکردن مسیر عمده علاقمندان به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سرمایه های خود را به دیگر کشورها بردند و در آنجا سرمایه گذاری کردند. این در حالی است که اگر با مدیریت کارآمد موانع فعلی برداشته شود و از فعالان و سرمایه گذاران بخش پشتیبانی شود ظرف یکسال می توان نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم و تولید را در راستای رفع نیازمندی های کشور به نقطه ای مطلوب برسانیم.

۸۰درصد مشکلات تولید به دلیل بی تدبیری و سوءمدیریت ها بوده و  تحریم بهانه است

*در شرایطی که بحث لغو تحریم ها نیز مطرح است چقدر می توان به رفع موانع و بهبود وضعیت تولید در بخش کشاورزی امیدوار بود؟
در کل کشور ۲۰ درصد تحریم ها تاثیر دارد و ۸۰ درصد مشکلات به دلیل بی تدبیری و سوءمدیریت است. در واقع ما باید با خودمان روراست باشیم و بیندیشیم که آیا تحریم ها تا این حد موثر است که این همه مشکلات برای تولید ایجاد شود؟ قطعا خیر. مساله اینجا است که اراده ای برای کار نداریم و تحریم تنها بهانه ای برای دولت شده است.

*با این تفاسیر و با توجه به اینکه بحث تغییر دولت نزدیک است پیش بینی شما از وضعیت تولید در بخش کشاورزی در دولت بعدی چیست؟
بنده شخصا به آینده امیدوار هستم چرا که این دولت علاقه ای به کار کردن نداشت و نگاهش چندان ملی نبود. لذا اگر دولت بعدی نگاهی ملی داشته باشد قطعا وضعیت تولید بهبود خواهد یافت.

کد خبر: ۸۳٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha