۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کشت قارچ جایگزینی سودآور برای محصولات سنتی در سیستان 
بازار گزارش می دهد؛

کشت قارچ جایگزینی سودآور برای محصولات سنتی در سیستان 

زاهدان- توسعه کشت های کم آب مانند پرورش قارچ نقش مهمی در ارتقا وضعیت معیشتی کشاورزانی دارد که سالهاست با تبعات سخت خشکسالی در منطقه کم بارش سیستان دست و پنجه نرم می کنند.

فرشته بامری؛ بازار: منطقه سیستان از ظرفیت های باغی، زراعی و کشاورزی فراوانی برخوردار است اما کشت برخی محصولات از جمله محصولات جالیزی به دلیل نیاز به منابع آبی و قیمت ارزان برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست از این رو پرورش محصولات جایگزین و سودآور به عنوان یک راهکار علاوه بر تولید درآمد بالا برای کشاورز به کاهش نرخ بیکاری در منطقه نیز کمک می کند.

در واقع توسعه کشت های کم آب مانند پرورش قارچ نقش مهمی در ارتقا وضعیت معیشتی کشاورزانی دارد که سالهاست با تبعات سخت خشکسالی در منطقه کم بارش سیستان دست و پنجه نرم می کنند، با اینکه کشت قارچ در منطقه سیستان معمول نیست اما تعدادی از روستائیان منطقه به صورت انفرادی به پرورش قارچ روی آورده اند.

زهرا میر ساکن شهر «محمد آباد» شهرستان هامون در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کار پرورش قارچ را از اواخر بهمن ماه سال گذشته با تهیه ۵۰۰ کیلو کمپوست آغاز کردم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت خود را تحت پوشش مرکز کارآفرینی کشت قارچ دانشگاه زابل آغاز کرده ام، گفت: تمامی مراحل پرورش قارچ شامل خرید کمپوست، آموزش کشت، مشاوره و کمک در فروش محصول را به صورت رایگان از این مرکز دریافت کرده ام.

این شهروند سیستانی افزود: قارچ کشت شده در اوایل  فروردین ماه آماده برداشت شد، همچنین  برای پرورش قارچ مساحت ۱۲ متر هم کافی است.

وی تصریح کرد: قارچ دکمه ای بعد از دو ماه و نیم ماه به عمل می آید و در هر تن کمپوست ۲۵ تا ۴۰ درصد قارچ یعنی یک تن ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلو برداشت می شود.

وی بیان کرد: البته در حین مراحل پرورش باید شرایط مورد نیاز از جمله دما و سایر الزامات مورد نیاز فراهم شود تا محصول خوبی برداشت شود.

کشت قارچ جایگزینی سودآور برای محصولات سنتی در سیستان 

کشت قارچ به مراتب به صرفه تر از کشت گندم
فاطمه صدیقی از روستای ژاله ای یکی دیگر از پرورش دهنده گان قارچ در منطقه سیستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و مقرون به صرفه نبودن کشت های معمول در منطقه تصمیم به پرورش قارچ گرفتم.

قیمت هر کیلو  قارچ ۴۰ هزار تومان است  که در مجموع از هر ۵۰۰ کیلو کمپوست  ۱۶میلیون تومان عاید پرورش دهنده می شود که به مراتب از کشت گندم به صرفه تر است

وی افزود: قیمت هر کیلو  قارچ ۴۰ هزار تومان است  که در مجموع از هر ۵۰۰ کیلو کمپوست  ۱۶میلیون تومان عاید پرورش دهنده می شود که به مراتب از کشت گندم به صرفه تر است.

این شهروند سیستانی تصریح کرد: پرورش قارچ به گونه ای است که اگر شما تمام نکاتی که آموزشی دیده اید را رعایت کنید، می توانید در طول سال ۵ دوره قارچ برداشت کنید.

وی بیان کرد: برای شروع ۵۰۰کیلو کمپوست که به صورت رایگان در اختیارم قرار گرفت تهیه کرده ام.

پروش قارچ زحمت کم درآمد خوب
زهره پودینه، مسئول طرح کارآفرینی  و مهارت آموزی کشت قارچ خوراکی و دارویی دانشگاه زابل در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: پرورش قارچ به عنوان شغلی زودبازده با هر میزان سرمایه ای امکان پذیر است و به دلیل اینکه در فضای بسته انجام می شود نیازی به زمبن کشاورزی ندارد. 

وی افزود: همچنین به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه تهیه کمپوست نیازی به واردات مواد اولیه ندارد بنابراین مورد تحریم ها نیز قرار نمی گیرد. 

پودینه تصریح کرد: تمامی مواد استفاده شده در تهیه کمپوست ضایعات کشاورزی و دامی است که با استفاده از آنها می توان به محصولی سرشار از پروتئین دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: فضای مورد نیاز جهت کشت قارچ از ۶ متر تا ۱۵۰متر است و میزان برداشت با رعایت شرایط استاندارد  مانند دما، رطوبت و بهداشت ۲۵ تا ۴۰ درصد معادل ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلو قارچ در هر تن کمپوست است.

کشت قارچ جایگزینی سودآور برای محصولات سنتی در سیستان 

مسئول طرح کارآفرینی و مهارت آموزی کشت قارچ خواکی و دارویی دانشگاه زابل گفت: طول دوره کشت قارچ ۲.۵ ماه و تا چهار مرحله قابل برداشت است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط ایده آل می توان از هر متر مربع ۲۵ کیلو قارچ برداشت کرد، افزود: اگر قصد پرورش قارچ دارید ابتدا باید آموزش های لازم را در این زمینه دیده و سپس حداقل شرایط مورد نیاز یعنی اتاق جهت کشت، کولر، دماسنج، رطوبت سنج و قفسه مورد نیاز را تامین کنید. 

وی کرد: به همت دانشگاه زابل اقدامات سودمندی در خصوص ترویج پرورش قارچ در منطقه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کار پرورش قارچ دارویی «ارینجی» برای نخستین بار در استان در فضایی به مساحت ۱۲ متر در مهر ۹۹ آغاز شد و اکنون نیز ادامه دارد.

مسئول طرح کارآفرینی و مهارت آموزی کشت قارچ خواکی و دارویی دانشگاه زابل گفت: مرکز کشت قارچ گانودرما نیز در دانشگاه زابل در مهر ۹۹ افتتاح شد و اکنون از هر تن کمپوست گانودرما ۵۰ کیلو قارچ گانودرما برداشت می شود.

وی افزود: سالن چهار تنی کشت قارچ هم  در سال ۹۹ در دانشگاه زابل راه اندازی شد و سالانه ۶ تن و ۴۰۰ کیلو  قارچ در آن تولید می شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی پرورش قارچ در سیستان
وی تصریح کرد: برگزاری دوره های متعدد کارگاه های آموزشی کشت قارچ و تولید کمپوست، مشاوره و اجرای پایان نامه های دانشجویی مرتبط با کشت قارچ، برگزاری دوره های آموزشی کشت قارچ در مرکز فنی و حرفه ای و زندان زابل و افراد تحت پوشش بهزیستی فارغ التحصیلان جویای کار  دانشجویان دانشگاه زابل علمی کاربردی و پیام نور از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.

در مجموع با توجه به اینکه اصلاح و تغییر الگوی کشت محصولات زراعی به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای طراحی شبکه های آبیاری مطرح است و به طور کلی ارتباط مستقیمی با بهره وری بهتر از منابع آب و به تبع آن افزایش تولید محصولات استراتژیک و بالقوه هر منطقه دارد باید حتما در منطقه کم آب سیستان نیز مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۸۳٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سحر IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      کجا باید بریم برای اموزشش؟