۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
 کشاورزی با وجود سنتی ماندن نجات‌دهنده اقتصاد کشور است
رئیس نظام صنفی کشاورزی:

کشاورزی با وجود سنتی ماندن نجات‌دهنده اقتصاد کشور است

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی، کشاورزی را با وجود خرده مالکی بودن نجات‌دهنده اقتصاد دانست و گفت: اگر قیمت بر اساس هزینه‌های واقعی تعیین شود، در چهار محصول گندم، ذرت، جو و کُلزا در کشور به صورت خودکار الگوی کشت اجرا می‌شود.

به گزارش بازار، محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران درباره چالش های نظام قیمت گذاری محصولات کشاورزی در ایران، یکی از بزرگترین مشکلات عقب ماندگی کشاورزی را نداشتن یک صدای رَسا برای بیان مشکلات عنوان کرد و گفت: قیمت گذاری محصولات کشاورزی از مهم ترین برنامه ها در تولید بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به بیش از ۴ میلیون تولید کننده در بخش کشاورزی، این بخش را نجات دهنده بخش اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: سنتی ماندن و خرده مالکی بودن از مشکلات کشاورزی است اما توانسته در بخش اشتغال، تولید ناخالص ملی و تأمین امنیت غذایی کشور، به کمک اقتصاد بیاید.

ملک زاده، سیاست گذاری های اشتباه را عامل وارد شدن ضربه های سنگین به تولیدکننده دانست و افزود: با وجود تصویب قانون خرید تضمینی محصول، از سال ۶۸ تا به امروز در اجرای آن موفق نبودیم و با سیاست های اشتباه، اشتیاق را از تولید کننده گرفتیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: قانون خرید تضمینی دولت را موظف کرده است تا قبل از شروع فصل کشت، قیمت تمام محصولات کشاورزی را مشخص کند تا کشاورزان بر اساس آن برای کشت تصمیم بگیرند که متاسفانه همیشه با تأخیر مواجه هستیم.

به گفته ملک زاده، خرید تضمینی یعنی کشاورز آزاد است محصول خود را طبق قیمت روز بفروشد و اگر فروش نرفت دولت باید آن را خریداری کند، اما امروزه دولت با ایجاد محدودیت و تعیین ناعادلانه قیمت محصول، کشاورز را مجبور به فروش محصول خود به دولت می کند.

وی پایین آمدن سطح زیر کشت را نتیجه عدم تعیین واقعی محصولات دانست و ضمن تأکید بر از دست رفتن منابع آبی، خاکی و سرمایه کشاورز که به دنبال آن برای شغلی کاذب، به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند، بیان کرد:

اگر قیمت بر اساس هزینه های واقعی تعیین شود، در چهار محصول گندم، ذرت، جو و کُلزا در کشور به صورت خودکار الگوی کشت اجرا می شود و این در حالی است که قیمت گذاری براساس جیب دولت و مافیا تعیین می شود.

ملک زاده با اشاره به از بین رفتن خودکفایی که نتیجه تعیین نادرست قیمت محصول است، ادامه داد: در طول چند سال اخیر عدم اجرای درست قانون تضمین قیمت باعث تولید و عرضه نادرست محصول شده که در این صورت کشاورزان متضرر و بیکار می شوند، تنظیم بازار به هم می خورد و وابستگی شدیدی به واردات پیش می آید.

ایشان با ابراز تأسف از به کارگیری افرادی که اطلاعی از کشاورزی ندارند تصریح کرد: شورای اقتصاد از حالت انحصاری به یک شورای قیمت گذاری فنی، متشکل از سه مسئول دولتی، سه تشکل کشاورزی و سه کشاورز خبره تبدیل شد که این بزرگترین دست آورد کشاورزان بوده است.

ملک با اشاره به عدم بکارگیری ظرفیت تشکل های کشاورزی، گفت: هدف از تشکیل نظام صنفی در بخش کشاورزی، سپردن امور مردم، تصمیم گیری و اجرای آن توسط خود مردم بوده و دولت با سیاست گذاری، نظارت داشته باشد.

وی گفت: کشاورز نیاز به حمایت دارد و از حداقل حقوق قانونی خود در کشور محروم است.

کد خبر: ۸۲٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha