۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
ایجاد کارگروهی برای تدوین قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در مجلس
مشاور سابق وزیر کشاورزی خبر داد

ایجاد کارگروهی برای تدوین قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در مجلس

شافعی‌نیا، مشاور سابق وزیر کشاورزی وارد کردن محصولات با ارز ۴۲۰۰ تومانی را باعث ضرر رساندن به تولیدکننده عنوان کرد و از ایجاد کارگروهی برای تدوین قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در مجلس خبر داد.

به گزارش بازار، محمدرضا شافعی‌نیا، مشاور سابق وزیر کشاوزری و کارشناس کشاورزی درباره چالش های نظام قیمت گذاری محصولات کشاورزی در ایران، گفت: یکی از معضلات اساسی در بخش تولید مربوط به قیمت گذاری است.

ایشان ضمن اشاره به اولین قانون قیمت گذاری خریدهای تضمینی که در سال ۱۳۶۸ مصوب شد، گفت: زمان به موقع اعلام قیمت ها برای تولید محصول توسط کشاورز و پیاده سازی الگوی کشت از چالش های عمده کشاورزی است.

شافعی نیا از ایجاد کارگروهی برای تدوین قیمت گذاری محصولات کشاورزی در مجلس خبر داد و خاطرنشان کرد: به عنوان پشتوانه برای کشاورز، در محصولات تضمینی باید قیمتی اعلام شود که از قیمت بازار کمتر نباشد.

این کارشناس کشاورزی متضرر شدن تولیدکنندگان را نتیجه وارد کردن محصولات با ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و اظهار کرد: در دنیا تولید بر اساس نیاز صورت می گیرد، اما در ایران برخی محصولات بیش از نیاز بازار تولید می شود که در نهایت منجر به از بین رفتن آن می شود.

او با بیان اینکه تولید ۷۵ واحد هزینه و ۲۵ واحد سود می برد، تصریح کرد: اقتصاد تولید باید از سه پایه رانت، رابطه و یارانه ها خارج شود.

شافعی نیا ضمن اشاره به قانون شهرک های کشاورزی که با هدایت و حمایت تولید با ظرفیت نظام صنفی کشاورزی به ایجاد یک و نیم میلیون شغل منجر می شد، افزود: ۳۸ درصد اقتصاد خانوار که پایه آن غذاست، بر اساس کشاورزی می باشد و در حالی که تولید محصول کشاورز هزینه دربردارد اما با وجود استفاده از منابع، سودی نمی برد.

مشاور سابق وزیر کشاوزری پیشنهاد کرد: باید در سیاست گذاری و قیمت گذاری همان میزانی که بخش خصوصی دخالت دارد، نظرات تشکل ها نیز تأثیرگذار باشد که در این صورت می توان پیشرفت خوبی داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به قانون بهره وری گفت: یکی از موضوعاتی که در این قانون مطرح می شود، شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی است تا بتوانند آن را بیمه کنند و تسهیلات بگیرند.

کد خبر: ۸۲٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha