۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
همکاری ایران و چین یک مشتری مطمئن را برای نفت ایران به همراه دارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

همکاری ایران و چین یک مشتری مطمئن را برای نفت ایران به همراه دارد

عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: همکاری ۲۵ ساله ایران و چین یک مشتری مطمئن را برای نفت و برخی از فرآورده‌های نفتی ایران به همراه دارد و این خود یک اقدام ضدتحریمی است و در ادامه آمریکا دیگر نمی‌تواند ایران را تحریم کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی در رابطه با همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: ابتدا باید تاکید کرد مطابق قانون اساسی این همکاری که مکتوب شده، "قرارداد" یا "توافق نامه" نیست لذا باید در بکارگیری کلمات دقت کرد چراکه قرارداد و توافق نامه با هر کشوری نیازمند مصوبه مجلس است بنابراین این همکاری تمایلی به همکاری های راهبردی میان دو کشور است البته همکاری‌های راهبردی زمینه‌های دیگری نیز نیاز دارد درواقع دو کشور یکدیگر را در تمام ابعاد شریک راهبردی بدانند.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مشخص شود ما به چین نیاز داریم یا این کشور به ما، ادامه داد: باید بدانیم نیازهای هر کشور به طرف مقابل به چه میزان است تا بر مبنای آن روابط راهبردی را تعیین کرد، البته این همکاری یک مشتری مطمئن را برای نفت و برخی از فرآورده‌های نفتی ایران به همراه دارد و این خود یک اقدام ضدتحریمی است و در ادامه امریکا دیگر نمی‌تواند ایران را تحریم کند.

وی با بیان اینکه اگر مفاد این سند همکاری در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد، به‌یقین مجلس کمک فکری لازم را برای تکمیل این همکاری به دولت خواهد داد، گفت: تاکید دارم؛ این تمایل به همکاری باید منجر به روابط راهبردی در تمامی جوانب با حفظ منافع هر دو کشور شود.

نباید اشتباه بزرگ مذاکره را تکرار کرد
عباسی همچنین معتقد است نباید اشتباه بزرگ مذاکره را در زمان رفتن تحریم به سمت خنثی سازی و فروپاشی تحریم ها-  زمانی که کشورهای تحریم‌کننده در موضع ضعف قرار گرفته‌اند- تکرار کرد بلکه باید امتیازات بیشتری را از کشورهای مانده در برجام گرفت.  

دولت حاضر به پذیرش شکست خود در موضوع برجام نیست
این نماینده مجلس با یادآوری صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه به صورت ویدئو کنفرانس با اعضای کشور های که در برجام هنوز با ایران ارتباط دارند، گفت: متاسفانه از گزارشات خبری این طور برداشت می‌شود که به مصوبه مجلس مبنی بر "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" توجه‌ای نشده، این مصوبه مشخص می‌کند؛ باید تحریم‌ها برداشته شوند تا ایران به تعهدات خود عمل کند اما مصوبه مذکور ازسوی دولت مورد تصحیح واقع شده لذا استنباط می‌شود دولت نظریه خود را در مذاکرات علیرغم شکست خوردن رها نمی‌کند، درواقع حاضر به پذیرش شکست خود در موضوع برجام نیست.

آغاز مجدد مذاکرات و طرح گام به گام؛ اشتباهی راهبردی برای کشور
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه دولت هنوز برجام را موضوعی ثمربخش برای کشور القا می‌کنند، آغاز مجدد مذاکرات و طرح گام به گام را اشتباه راهبردی برای کشور دانست و گفت: حتی اگر نماینده آمریکا در اتاق مذاکرات نباشد باز هم نباید در شرایط فعلی آمریکا را وارد مذاکرات کرد، چراکه آمریکایی‌ها به فضای مجازی دسترسی دارند و می‌توانند ویدئو کنفرانس‌ها ببیند.

اظهارنظر معاون وزیر امورخارجه مبنی بر فنی خواندن نحوه برداشتن تحریم‌ها مغلطه کاری است!
وی تصریح کرد: درحالی معاون وزیر امورخارجه نحوه برداشته شدن تحریم‌ها را جزو مباحث فنی می‌خواند که ما این نوع اظهارنظر را مغلطه می‌دانیم چراکه به معنای وارانه نشان دادن مسائل است، درواقع باید از مسئولان وزارت امور خارجه پرسید امریکا چطور تحریم‌ها را اعمال کردند؟ آیا جلسه فنی برگزار یا اینکه به یکباره تحریم‌ها را اعمال کردند؟ بنابراین همانطور که با یک خط و امضای ترامپ تحریم‌ها اعمال شد رئیس‌جمهور جدید با همان خط و امضاء می‌تواند تمامی تحریم‌ها را لغو کند لذا نیاز به جلسات فنی ندارد.

عباسی ادامه داد: همچنین باید پرسید کشورهای تحریم‌کننده ایران، چطور انرژی هسته‌ای همچون راکتور آب سنگین، فرودو، سانتریفیوژ و...  را تعطیل کردند آیا جلسه فنی و کارشناسی تشکیل دادند؟

پیش کشیدن بحث مذاکره و برجام مانور انتخاباتی دولت است
نماینده مردم کازرون در مجلس همچنین در زمینه بازی کردن در زمین آمریکای‌ها دقیقا زمانی -که تحریم‌ها در حال بی اثر شدن هستند-، هشدار داد و افزود: به نظر می‌رسد این اقدامات نوعی مانور انتخاباتی برای راه‌اندازی مجدد بحث دو قبطی مذاکره و معیشت است، متاسفانه دستگاه اجرایی در حال شرطی کردن جامعه است.

وی معتقد است دستگاه اجرایی در ۸ سال گذشته به تعهدات خود همچون کنترل قیمت‌ها، کنترل نرخ ارز، ساماندهی بورس و... عمل نکرده و قیمت‌ها عنان گسیخته بالا رفته و اکنون می‌گوید؛ اگر می‌خواهید کمی فشارها کم شود مجددا با برجام همراهی کنید.

تحریم‌های اصلی در دولت آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی اعمال شد/ در دولت نهم و دهم تحریم‌های خاصی اتفاق نیفتاده
به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس اساسا تحریم‌های اصلی در دولت آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی بر کشور اعمال شده و در دولت نهم و دهم تحریم‌های خاصی اتفاق نیفتاده درواقع ممکنه زمان قطعنامه در دولت نهم و دهم باشد اما موضوع آن برای قبل است.

کد خبر: ۸۲٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha