۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تزریق ۸۷ درصد از واکسن‌ها در کشورهای ثروتمند؛ تولید واکسنی که مقابل همه جهش‌ها کاراست
بازار گزارش می‌دهد؛

تزریق ۸۷ درصد از واکسن‌ها در کشورهای ثروتمند؛ تولید واکسنی که مقابل همه جهش‌ها کاراست

عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا مشکلی جدی است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است کشورهای فقیر تنها ۱ درصد از واکسن های دنیا را خریداری کرده اند و ۸۷ درصد از واکسن های تزریق شده در دنیا در کشورهای ثروتمند استفاده شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا از زمانی که اولین واکسن در جهان تایید شد مساله ای بسیار مهم و قابل تامل است. مساله ای که سازمان بهداشت جهانی بارها به آن اشاره کرد و از آن به عنوان چالش جدی جهان در مبارزه با کرونا نام برد.

در روز گذشته گزارشی در مورد توزیع واکسن در دنیا منتشر شد که اطلاعات قابل توجهی در آن وجود دارد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تا روز ۹ آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی ۷۰۰ میلیون دوز واکسن در دنیا تزریق شده است که ۸۷ درصد از آنها در کشورهای ثروتمند تزریق شده است.

در کشورهای فقیر دنیا تنها ۰.۲ درصد از کل واکسن های تزریقی در جهان، استفاده شده است که می تواند دلیل شیوع دوباره ویروس در این کشورها را توجیه کند.کشورهای فقیر تنها ۱ درصد از کل واکسن های تولید شده در دنیا را خریداری کرده اند.

طبق این گزارش از هر ۴ نفر ساکن در کشورهای ثروتمند دنیا یک نفر واکسن کرونا را دریافت کرده است در حالیکه در کشورهای کم درآمد به ازای هر ۵۰۰ نفر، یک نفر توانسته است از این واکسن استفاده کند. بر مبنای این گزارش نابرابری های موجود در فضای توزیع واکسن در دنیا، مشکلی بسیار جدی است و می تواند خود باعث تداوم بحران در دنیا شود.

کوواکس با کمبود واکسن روبرو است
دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به کمبود واکسن برای ارایه به سازو کار کوواکس گفت: «قرار بر این بود که تمامی دنیا برای توزیع  عادلانه واکسن و مقابله با کرونا با هم همکاری کنند ولی به نظر می رسد برخی از کشورها و برخی از شرکتهای تولید کننده واکسن در نظر دارند خارج از این قاعده عمل کنند و مذاکرات دوجانبه و تعهدات داخلی برای آنها در اولویت است. آنها بدون توجه به تعهداتی که به کوواکس دارند و با استناد به دلایل سیاسی و تجاری  مختلف، واکسن های مورد توافق را به کوواکس تحویل نمی دهند و به همین دلیل عرضه واکسن از طریق سازوکار کوواکس به کشورهای کم درآمد و کشورهای با درامد متوسط به تعویق افتاده است.»

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به ضرورت افزایش مشارکت کشورها در زمینه تولید و در نتیجه افزایش حجم تولید واکسن در دنیا افزود: «در درجه اول باید کشورهایی که واکسن هایی مازاد بر نیاز خود دارند، این واکسن ها را به کشورهای دیگر اهدا کنند. این تنها راهی است که می تواند به پایان بحران در دنیا بیانجامد. باید در نظر داشت تا زمانی که یک کشور درگیر کرونا باشد، احتمال شیوع ویروس وجود دارد پس بهتر است از همین امروز برای ریشه کن کردن سراسری ویروس با هم همکاری کنیم. مساله دیگرهم تلاش برای افزایش ظرفیت تولید است. افزایش ظرفیت تولید و امکان تولید در کشورهای در حال توسعه در شرایط فعلی مساله مهمی است.»

واکسن هایی دیگری هم در راه است
اما مساله عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا تنها یک سوی ماجرا است. مساله مهم دیگر این است که بخشی از واکسن های موجود در بازار در مقابل جهش های جدید ویروس به خصوص جهش افریقای جنوبی و جهش برزیلی کارایی کمی دارد. اخیرا گزارشهایی در مورد تلاش دانشمندان برای تولید واکسن هایی ارایه شده است که در مقابل تمامی جهش ها کارایی داشته باشد.

به عنوان مثال مرکز مطالعات بیمارستان والتر رید وابسته به ارتش آمریکا اخیرا خبر از شروع فاز اول مطالعات بالینی واکسنی به نام Spfn داده است که این واکسن در مقابل تمامی جهش های شناخته شده واکسن کرونا کارایی دارد. البته هنوز مطالعات بالینی تکمیل نشده است ولی در مطالعات حیوانی کارایی آن در مقابل جهش افریقایی و برزیلی تایید شده است.

این واکسن ساختار پروتئینی دارد و آنتی بادی های تولید شده در بدن حیوانات بعد از دریافت واکسن بدنشان را در مقابل تمامی جهش های شناخته شده کرونا، ایمن کرده است. این واکسن با تمامی واکسن های موجود در بازار تفاوت دارد و در صورتی که بتوانند کارایی و ایمنی آن را به اثبات برسانند، از انتهای سال جاری وارد بازار خواهد شد.

رییس این مرکز مطالعاتی در مصاحبه ای با گلوبال نیوز گفت: «ما در اولین مراحل مطالعات قرار داریم ولی امیدواریم به واکسنی دست پیدا کنیم که بدن انسان را در برای تمامی جهش ها مقاوم کند. ما می خواهیم به سیستم ایمنی بدن آموزش دهیم که در صورت مواجهه با کرونا چگونه باید ایستادگی کند.»

پژوهشگران دانشگاه ساسکاچوان کانادا هم مطالعه ای مشابه را شروع کرده اند و بر طبق اطلاعات اولیه تا کنون از روند پیشرفت مطالعات رضایت دارند. آنها این مطالعات را به عنوان گامی مهم برای مقابله با پاندمی های آتی معرفی کرده اند.

کد خبر: ۸۲٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha