۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
بازگشایی ۱۴ مرز جاده‌ای ایران برای تبادل تجاری

بازگشایی ۱۴ مرز جاده‌ای ایران برای تبادل تجاری

خبرهایی خوشی برای تجار ایران به گوش می‌رسد؛ بعد از تعطیلی چند روزه مرزهای ایران با هفت کشور همسایه به دلیل شیوع ویروس کرونا، ۱۴ مرز ایران برای تبادل تجاری باز شده است؛ هنوز ۹ مرز ایران بخصوص مرز ایران با ترکیه، ارمنستان و پاکستان تعطیل است. در برخی از این مرزها حمل و نقل به کندی انجام می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ۱۴ مرز کشور برای تبادل تجاری باز است؛ عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفته: از ۲۳ مرز جاده‌ای کشور هم اکنون تبادلات تجاری از ۱۴ مرز مشترک انجام می‌شود ولی در مرزهای مشترک با برخی از کشورها با محدودیت‌های رو به رو هستیم.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفت‌وآمد از ۱۴ مرز مشترک با کشورهای آذربایجان، عراق و افغانستان شامل آستارا، بیله سوار، جلفا، پلدشت، شلمچه، باشماق، تمرچین، مهران، پرویزخان، خسروی، دوغارون، ماهیرود و میلک بدون مشکل انجام می‌شود اما در مرزهای مشترک با کشورهای ترکیه، ترکمنستان، پاکستان و ارمنستان با محدودیت‌های رو به رو هستیم.

اوایل اسفندماه بود که خبر شیوع ویروس کرونا در ایران منتشر شد؛ ویروسی که پیامد اقتصادی آن بر اقتصاد همه کشورهای دنیا و ایران قابل کتمان نیست. در نتیجه شیوع این بیماری واگیردار خبری منتشر شد مبنی براینکه شش کشور از میان هفت کشور همسایه، مرزهای خود را به روی مسافران و تجار ایرانی بستند. ترکیه مرزهای زمینی خود با ایران را بسته و از چهارم اسفندماه پروازها از مبداء ایران را لغو کرد؛ گرجستان هم پروازهای ایران را معلق کرده و ارمنستان اعلام کرد که ارتباط هوایی ایران با ارمنستان و ورود به ارمنستان از گمرک مِغری، تنها گذرگاه مرزی دو کشور برای دو هفته تعلیق شده است و عراق هم مرزهای خود را با ایران بست. همان زمان

سفارت افغانستان در ایران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ارائه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این شرایط مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته است.

امروز حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از رصد کلیه مرزهای خروجی کشور در شرایط فعلی با هدف حل مشکلات صادرکنندگان برای رسیدن کالاهای صادراتی در سریع‌ترین زمان به بازارهای هدف خبر داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل ستاد رفع موانع تجاری در شرایط شیوع ویروس کرونا در سازمان توسعه تجارت ایران گفته است: کلیه دفاتر سازمان با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور به صورت لحظه‌ای از شرایط مرزها مطلع شده و ضمن اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌ربط نسبت به رفع مشکلات ایجاد شده از طریق رایزنی با مقامات وزارت خارجه اقدام می‌کنند.

همچنین مسعود کمالی اردکانی، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفته است: بعد از شیوع ویروس کرونا تنها در تجارت با برخی از کشورهای همسایه در مرزها به مشکل برخورده‌ایم که لازم است اقدامات سریع با همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.

کمالی اردکانی گفته است: در تجارت با کشورهای عراق، افغانستان، امارات و حتی عمان که شریان‌های اصلی تجارت خارجی کشور را در بر می‌گیرند، مشکل چندانی ایجاد نشده و جریان تجارت برقرار است، هرچند در مواردی با کندی‌هایی همراه است.

به گفته سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای ترکیه و پاکستان که شرکای مهم تجاری کشور بوده و بخش قابل توجهی از جریان تجارت از مسیر مرزهای مشترک این کشورها صورت می‌گیرد، بیشترین مشکل وجود دارد و تقریبا مرزهای این دو کشور بسته شده است.

او درباره وضعیت مرزهای کشورهای شمالی یعنی قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان گفته که مرز ارمنستان به طور مقطعی مسدود و مرزهای ترکمنستان با محدودیت مواجه است؛ اما در مرزهای قزاقستان و آذربایجان تجارت اگرچه با محدودیت و کندی اما در مجموع تردد صورت می‌گیرد.

کمالی اردکانی درباره بازگشایی مجدد مرزهای ترکیه و پاکستان گفته مذاکراتی در سطوح مختلف دیپلماتیک جهت اطمینان‌بخشی به شرکای تجاری در جریان است که امید است متناسب با تمهیدات اندیشیده شده، مرزها برای برقراری دوباره فعالیت تجهیز و راه اندازی شوند.

حالا بعد از دو هفته از تعطیلی مرزهای تجاری ایران به کشورهای همسایه، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از باز شدن ۱۴ مرز ایران می‌گوید؛ اگرچه هنوز به گفته سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای ترکیه، پاکستان که شرکای مهم تجاری کشور بوده و بخش قابل توجهی از جریان تجارت از مسیر مرزهای مشترک این کشورها صورت می‌گیرد، بیشترین مشکل وجود دارد و تقریبا مرزهای این دو کشور بسته است و هنوز مرز ایران و ارمنستان به روی مسافران و تجار ایرانی بسته است؛ تصمیمی که از صبح سیزدهم اسفندماه گرفته شده و به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت.

البته یازدهم اسفندماه  یحیی آل ‌سحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم از بازشدن تمام مرزهای صادراتی ایران به عراق خبر داده بود: هیچ خللی در روند صادرات کالا به کشور عراق وجود ندارد.

آل‌اسحاق به مرزهای تمرچین، ‌باشماق، خسروی، ‌ پرویزخان، شلمچه و چذابه اشاره کرده و گفته صادرات ایران به عراق در سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار بوده؛ بر همین اساس گفته شده‌ در ۱۰ ماه امسال (تا پایان دی) ۹ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر شده است.

ایران ۱۰ بازارچه و پایانه مرزی مسافری و بازرگانی در مجاورت عراق دارد؛ مهمترین مقصد کالاهای ایرانی بازار عراق است.

کد خبر: ۸٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha