۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
تاکید بر پشتیبانی و مانع‌زدایی، یعنی درد مشترک تولیدکنندگان شناسایی شده است
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران:

تاکید بر پشتیبانی و مانع‌زدایی، یعنی درد مشترک تولیدکنندگان شناسایی شده است

شکریه، نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ گفت: این که مقام معظم رهبری بر کلمات «پشتیبانی» و «مانع‌زدایی» تاکید دارند نشان دهنده این است که درد تولیدکننده شناسایی شده است و من معتقدم درمان آن هم شناسایی شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، جلال‌الدین محمد شکریه بیان کرد: نام‌گذاری سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری با تاکید بر رشد اقتصادی و به ویژه تولید ملی بوده است که این امر گواه اهمیت رشد اقتصادی برای کشورمان است.

وی در خصوص راه‌های عملیاتی و اجرایی شدن شعارهای سال افزود: در درجه اول، این شعارها زیربنایی و از نظر وسعت و حجم کار، بزرگ هستند؛ از اسباب بزرگی آن می‌توان به ضرورت اصلاح و تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های جدید اشاره کرد که راه برون رفتی از مشکلات موجود تلقی می‌شوند.

شکریه تصریح کرد: نمی‌توان شعاری داشت و با ابزارهای موجود به مدینه فاضله دست یافت. دولت‌ها طی دهه‌های گذشته از بسیاری ظرفیت‌ها غافل مانده‌ و به موقع از آن برای تولید و حمایت از اصناف استفاده نکرده‌اند. این درحالی است که بخشی از حوایج و نیازها را می‌توانستیم و هنوز هم می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و تبدیل آن‌ها به به ابزارهای بالفعل رفع کنیم.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران اظهارکرد: با توجه به تغییرات جهانی، روابط بین‌المللی کشورها و نیز تغییر مدیران داخلی و دولت‌ها و حتی موقعیت‌ و شرایط جغرافیایی و محیطی لازم است تا سیاست‌گذاری‌های به روزی داشته باشیم. حال این که در این شرایط اگر حتی قوانین را به روز نکنیم و از قوانین چند دهه قبل استفاده شود، مسلم است که به مشکل بر می‌خوریم. در این راستا، می‌توان به اصلاح قوانین تجارت، قانون کار، قوانین نظام بانکی و مالیاتی و قانون نظام صنفی اشاره کرد. به طوری که مثلا در قانون نظام صنفی نباید تنها به اصلاح چند ماده اکتفا کرد و بهتر آن است که تمامی مشکلات شناسایی شده در این قانون به سرعت مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند. همین طور در بخش قوانین مالیاتی و سایر قوانینی که ذکر شد، مشکلات زیادی داریم که امیدواریم در سال رفع موانع تولید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

پایان سال؛ به معنای پایان راه نیست
رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد فعالیت مستمر تا رسیدن به هدف است. به عبارتی، نباید تصور شود سیاست‌گذاری‌های مربوط به تحقق شعارهای سال که طی ۱۲ ماه تلاش مداوم دستگاه‌ها شکل گرفته، با پایان یافتن سال مختومه و پرونده آن بسته می‌شود. بلکه این سیاست‌گذاری‌ها و مسیر اجرای آن باید در سال‌های پس از آن و در صورت لزوم تا دولت‌های بعد هم ادامه یابد.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: لازم است تا در پایان هر سال، دولت‌ها و حتی بخش خصوصی کارنامه‌ای داشته و گزارشی از مجموعه کارهای انجام شده در راستای تحقق شعار سال ارائه کنند.

شکریه همچنین متذکر شد: اگرچه چند سال گذشته مقام معظم رهبری بر تولید تاکید داشته‌اند اما حمایت جامعی از تولید به ویژه در حوزه تولیدات صنفی نشد و حتی گاها خواسته یا ناخواسته موانع جدیدی نیز ایجاد شد. امیدواریم که در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، به این باور برسیم همه چیز به سیاست‌های بین المللی وابسته نیست. درست است که تحریم شده‌ایم اما با توجه نظام بانکی و اصلاح و بازنگری در قوانین می‌توان شرایط بهتری را برای تولید مهیا کرد.

کد خبر: ۸۲٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha