۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
منتظر نفت ۸۰ دلاری در تابستان باشید
روند صعودی بهای طلای سیاه

منتظر نفت ۸۰ دلاری در تابستان باشید

امیدواری ها نسبت به بهبود رشد اقتصادی، افزایش تقاضا، روند واکسیناسیون در سراسر دنیا و کاهش ذخایر نفتی آمریکا موجب شده که برخی از منابع خبری از احتمال افزایش بهای نفت به ۸۰ دلار تا تابستان امسال سخن بگویند.

بازار؛ گروه انرژی: هم زمان با افزایش امیدواری ها نسبت به رشد اقتصادی، برخی منابع خبری از احتمال افزایش ۲۰ دلاری بهای نفت در آینده ای که خیلی دور نیست،  سخن می گویند.

بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده که در تابستان سال جاری باید منتظر افزایش قیمت در هر بشکه نفت تا ۸۰ دلار بود. صندوق بین المللی پول هم (IMF) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که قیمت نفت امسال ۴۱.۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد. این پیش بینی ها در شرایطی مطرح شده که این بانک  انتظار دارد که  تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ به میزان شش درصد و در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۴ درصد توسعه پیدا کند.

احتمال رسیدن بهای نفت به ۱۰۰ دلار
بلوک نفتی اوپک پلاس به دنبال بالا رفتن تقاضا برای نفت هفته گذشته تصمیم گرفت در ماه ‌های می و ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه در روز و در ماه جولای نیز تا مرز ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز به تولیدات خود اضافه کند. این در حالی است که عربستان نیز تصمیم گرفته است که کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه نفت در روز خود را خاتمه دهد. هر چند که میزان موافقت اوپک پلاس با افزایش تولید در جدیدترین اجلاس این بلوک نفتی بسیار پایین تر از آن چیزی بود که تحلیلگران تصور می‌کردند،  اما میزان عرضه در بازار روند صعودی به خود گرفته است.

 با این وجود کارشناسان انرژی بر این باورند که افزایش تقاضا سرعت بالاتری نسبت به افزایش عرضه دارد و به همین دلیل روند صعودی قیمت ها ادامه خواهد داشت.

جواد سلیمان پور کارشناس بازار انرژی به بازار می گوید که در کوتاه مدت احتمالا حتی بهای نفت به ۱۰۰  دلار هم خواهد رسید. اما کمی بعد قیمت آن تا حدودی تعدیل خواهد شد. به نظر می رسد افزایش تقاضا به قدری است که به گفته گلدمن ساکس بازار از ورود نفت ایران شوکه نخواهد شد.

عامل اصلی رشد قیمت نفت چیست؟
بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن ۲۴ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۲ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه ۲۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت برنت شب گذشته با یک درصد و نفت آمریکا با ۱.۲ درصد افزایش بسته شده بود. اما رشد قیمت نفت و پیش بینی های امیدوار کننده برای ادامه این روند دلایل متعددی دارد که یکی از آنها را بهبود رشد اقتصادی و از سر گیری فعالیت ها در بسیاری از کشورها می توان دانست.

آنگونه که آمارها نشان می دهد گشایش مشاغل آمریکا در فوریه به بالاترین میزان دو سال اخیر رسده و استخدام سرعت گرفته است. صندوق بین المللی پول روز سه شنبه اعلام کرد هزینه دولتی بی سابقه برای مقابله با کووید ۱۹، نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ را به شش درصد می رساند که از دهه ۱۹۷۰ به این طرف بی سابقه محسوب می شود.

خوش بینی به تسریع روند واکسیناسیون در آمریکا هم عامل دیگری بود که از رشد قیمتها حمایت کرد. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا هدف واجد شرایط بودن واکسیناسیون بزرگسالان آمریکایی را به ۱۹ آوریل جلو انداخت.

گزارش روز سه شنبه موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به دوم آوریل بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرده اما ذخایر سوخت رشد کرده است.

کد خبر: ۸۲٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha