۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
پرواز ماهی های  جنوب به تمام کشور/ ایده زیاد است اما عملیاتی شدن آن کم
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

پرواز ماهی های جنوب به تمام کشور/ ایده زیاد است اما عملیاتی شدن آن کم

هر کسب و کاری که ایجاد می شود در راستای توسعه و اشتغالزایی و در عین حال تولید محصولاتی است که بتواند در اقتصاد کشور نقش موثری ایفا کند، از این رو به نظر می رسد در این مسیر حمایت مسوولان باید افزایش یابد.

بازار-فرحناز سپهری؛شرکت های دانش بنیان که با جوانان نوآور ایجاد می شوند در مسیر رسیدن به تولید و توسعه به چالشهای متعددی بر می خورند که از جمله  آنها می توان  به سخت گیری های قوانین و عدم توجه از سوی سازمانها و دولت  اشاره کرد. در عین حال که  بینانگذار استارت آپ ماهی فروش براین باور است که باید با حمایت های مختلف باعث رشد این ایده ها شد چراکه همین  یک ایده کوچک و ساده باعث اشتغال زایی افراد بصورت مستقیم و غیر مستیم می شود. در همین راستا  خبرنگار خبرگزاری بازار گفتگویی با مهدی حامی زاده یکی از بنیانگذاران استارت آپ «ماهی فروش» انجام داده است . گفتنی است  وی به عنوان کارآفرین برتر سال ۹۶  از سوی ریاست جمهوری  هم مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفته است.

چگونگی شکل گیری «ماهی فروش»

«ماهی فروش» در سال ۱۳۹۱ متولد شد و از سال ۹۱ تاکنون در حال رشد می باشد. بنیانگذاران «ماهی فروش» مهدی حامی زاده با مدرک تحصیلی دیپلم نرم افزارکامپیوتر(انصرافی از دانشگاه) و سینا حامی زاده با مدرک کارشناسی مهندسی نقشه کشی هستند.

ا ز مهدی حامی زاده درباره ایده تشکیل «ماهی فروش» پرسیدیم و گفت: قبل از راه اندازی وب سایت ماهی فروش  ما وب سایت های مختلفی در خصوص فروش محصولات گوناگون داشتیم که حتی یکی از وب سایت های ما سیستم همکاری در فروش بود با ۱۸۰۰ بازاریاب که در زمان صید میگو این ایده به ذهن ما رسید که به صورت تست آگهی فروش ماهی و میگو را در انجمن پرشین تولز قرار بدهیم و بعد از آن با استقبال خیلی خوبی روبه رو شدیم همین موضوع باعث شد که ما این کار را توسعه دهیم.

وی درباره خدمات و محصولات «ماهی فروش» توضیح داد: خدماتی که ارایه می دهیم شامل فروش آنلاین ماهی و میگو وآبزیان دریایی، بسته بندی محصولات دریایی، ارسال انواع آبزیان دریایی به تمام نقاط کشور، صادرات محصولات دریایی، تامین محصولات صادراتی و تامین محصولات دریایی خشک صادراتی است.

چالشها؛ از نحوه بسته بندی تا جلب اعتماد مشتریان

 این جوان بندرعباسی همچنین به  نحوه بسته بندی تا جذب اعتماد مشتری به عنوان  چالشهایی که  در راه اندازی استارت آپ داشته  است، اشاره کرد و افزود: موضوع اول سالم رسیدن محصولات به دست مشتری هست که باید خیلی روی آن حساس باشیم پس باید ما به بسته بندی دست پیدا می کردیم که محصولات را تا ۷۲ ساعت نگهداری کند بدون اینکه از کیفیت ماهی و میگو کم شود و موضوع بعدی جلب اعتماد مشتریان که به سختی می شد مشتری جلب کرد البته با سابقه بلند مدت ما و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی توانستیم این موضوع را حل کنیم. تامین ماهی بخش مهمی در این استارت آپ است که باید از کیفیت بالایی برخودار باشد و ما با در پوشش گرفتن مناطق مختلف جنوب جهت تامین محصولات این موضوع را حل کرده ایم.

حامیان؛ خانواده و پارک علم و فناوری استان هرمزگان

وی  در خصوص تامین مالی استارت آپ «ماهی فروش» گفت:  اقدام خاصی برای تامین مالی نکرده ایم فقط  پارک علم و فناوری استان هرمزگان در سال ۹۶ مبلغی وام جهت پیشرفت اهداف به ما پرداخت کرده اند. در عین حال که فقط و فقط از سال ۱۳۹۵ پارک علم و فناوری استان هرمزگان تا به امروز یک تنه از ما حمایت کرده است و دیگر هیچ یک از سازمان ها و نهاد از ما حمایتی نکرده اند. مسئولان استان هرمزگان هیچ توجه ای به ما ندارند.در مجموع حامیان فعلی ما خانواده مان هستند و بعد از آن  پارک علم و فناوری استان هرمزگان و دیگر هیچ حامی نداریم. البته خود ما حمایت کننده دیگر افراد هستیم.

حامی زاده به این پرسش که برای بهبود  روند راه اندازی  استارت آپ در ایران باید چه اقداماتی صورت گیرد، چین پاسخ داد: نباید از یک استارت آپ کوچک انتظارات و عملکرد سیستماتیک یک شرکت بزرگ را داشت. باید راه را برای این نوع کسب و کار ها هموار سازند که زودتر رشد کنند و درگیر موضوعات اداری و نامه بازی نشوند . کم اهمیت دادن به استارت آپ ها باعث رشد نکردن این نوع کسب و کارها شده است ودر عین حال اهمیت ندادن به استارت آپ ها یکی از سختگیرانه ترین قوانین است. در حالی که باید با حمایت های مختلف باعث رشد این ایده ها شد که ممکن است یک ایده کوچک و ساده باعث اشتغال زایی  بسیاری از افراد  بصورت مستقیم و غیر مستقیم شود.

وی به چگونگی ارسال محصولات به استان ها  هم گفت: به اکثر استان ها ماهی ارسال داریم  و بیشتر از طریق پایانه های مسافربری (اتوبوس) و ریلی(قطار) بعد در مرحله بعدی ارسال با خط هوائی است. همچنین سفارشات صادراتی از طریق کانتینر های یخچالی ارسال می شود.

مشتریان؛ از هتل ها  و سازمانها  گرفته تا مشتریان صادراتی

حامی زاده به مشتریان ماهی فروش اشاره کرد و افزود: مشتریان داخلی ما شامل ۳ بخش هستند که شامل  مشتریان خرد خانگی که برای مصرف شخصی خودشان خرید می کنند،  مشتریان سازمانی و اداری که برای کارکنان و پرسنل ماهی خریداری  می کنند و  هتل ها، رستوران دارها و فروشگاه های عرضه ماهی که برای فروش از ما ماهی و میگو خودشان را تهیه می کنند.در عین حال که مشتریان صادراتی هم داریم .

در ادامه از وی خواستیم تا درباره مشکلات در بندر عباس برایمان بگوید، که این طور توضیح داد: مسئولان استان هرمزگان نگاه خاصی به استارت آپ ها ندارند . دور بودن از مرکز هم مزیت و هم معایبی دارد . برای رشد و پیشرفت و خیلی موضوعات دیگر(شرکت در نمایشگاه ها و ...) نیاز است به تهران سفر کنیم که فاصله زیاد ما تا تهران باعث مشکلاتی برای ما شده است.

حامی زاده همچنین درباره چگونگی  نحوه خرید ماهی و  انواع آن هم گفت: ما اکثر ماهیان خود را مستقیم از صیادان جنوب تهیه می کنیم و به چند دلیل، موضوع اول قیمت کف و ارزان آنها موضوع بعدی کیفیت و دسته اول بودن ماهی که پس از مدت کمی که ماهی صید شده، به دست ما می رسد. در عین حال که تمامی ماهیان جنوب را در اختیار داریم . ماهی شامل دو بخش می شود ماهیان تجاری و غیر تجاری. ماهیان تجاری ماهیانی هستند که در ایران مصرف خوراکی ندارند و به کشور های آسیایی شرقی صادر می شوند  و باید فریز شده باشند و ماهی های که صادرات آنها کم است  وبیشتر در داخل کشور عرضه می شود که  تمامی بصورت تازه ارسال می شوند.

درباره تجهیزات مورد استفاده هم افزود: تجهیزات لازم برای این کار زیاد هست ولی ما تا آنجا که  توانسته ایم بعضی از دستگاه ها مثل دستگاه وکیوم پک جهت بسته بندی، میز استیل و سبد حمل ماهی تهیه کرده ا یم اما اینها کافی نیست و نیاز است یه کارگاه با تمامی تجهیزات کامل داشته باشیم در حالی که در حال حاظر توان مالی برای اجرای کارگاه مدرن و پیشرفته مد نظر، را نداریم.

ایده زیاد است اما  عمل کردن کم است. منتظر هیچ گونه مجوزی و تائیدیه از هیچ نهادی نباشند فقط کار را شروع کنند و مابقی کار ها خودش انجام می شود.

توسعه کار با وجود چالش ها

در عین حال که وی  با وجود چالش ها به توسعه کار می اندیشد، در این باره توضیح داد:می توانم از جمله برنامه های توسعه مان به  تولید محتوا اختصاصی بروز جهت جلب مخاطب بیشتر، برگزاری کلاس های آموزش آشپزی در شهر های مختلف، تجاری سازی و برندینگ ماهی فروش، ۵ برابر شدن فروش مان طی ۱۲ ماه آینده اشاره کنم.

این جوان نوآور بندرعباسی به  به جوانان نوآور در زمینه راه اندازی استارت آپ توصیه کرد منتظر هیچ گونه مجوزی و تائیدیه از هیچ نهادی نباشند فقط کار را شروع کنند و مابقی کار های خودش انجام میشود. در حالی که ایده زیاد است اما  عمل کردن کم است.  از این رو باید عمل و کار را شروع کرد. با منتظر نشستن هیچ کاری انجام نمی شود  و دوستان عزیز با دقت و خلاقیت بالا کار خودشان را انجام بدهند و تلاش کنند ودر عین حال از نمونه های داخلی کپی برداری نکنند و ایده های نوآور داشته باشند(اگر هم کپی بود کارتان باید  خلاقیت های زیادی داشته باشد).

درخواست از مسوولان برای توجه بیشتر به  استارت آپ های هرمرگان

وی در پایان گفت: امیدوارم تمامی افرادی که ایده ای در ذهن دارند و می خواهند اجرا کنند به موفقیت برسند و مسئولان کشوری بخصوص استان هایی  مثل هرمزگان به ایده و استارت آپ ها بیشتر توجه کنند که جوانان انگیزه بیشتری پیدا کنند. البته بدون تلاش و پشت کار هیچ کاری انجام نمی شود و باید سختی ها کار را تحمل کنیم و نباید  ذهن خود را درگیر این مسایل کنیم  و بیشتر روی هدف و اجرا تمرکز کنیم.

این جوان ایده پرداز در عین حال با اشاره به افزایش سطح علمی، افزود: با بالا بردن سطح علمی خودمان صد در صد در کارها می توانیم پیشرفت خوبی داشته باشیم و همیشه در حال یادگیری و آموزش باشیم چراکه بدون آموزش و یادگیری پیشرفت سخت است. قبل از کاری که می خواهیم شروع کنیم تحقیق و مطالعه داشته باشیم که ایده و کار خوب از آب در آید.

کد خبر: ۸٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha