۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
بازار آهن همچنان شاهد یخ زدگی تعطیلات نوروز

بازار آهن همچنان شاهد یخ زدگی تعطیلات نوروز

با وجود اینکه پیش بینی ها حاکی از تداوم افزایش قیمت های جهانی است، اما در بازار داخلی خریداران نسبت به خرید اقدامی نکرده اند و همچنان بازار شاهد یخ زدگی تعطیلات نوروز می باشد. روز گذشته نیز بازار آهن و فولاد روز آرامی را سپری کرد و قیمت اغلب مقاطع بدون تغییر نسبت به روز قبلی اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، کارشناسان و فعالان بازار آهن در رابطه با وضعیت بازار آهن بر این باورند که با توجه به تحولات سیاسی داخلی پیش رو از جمله انتخابات ریاست جمهوری، بازار آهن و فولاد کشور تا برگزاری آن و مشخص شدن نتیجه انتخابات با تغییرات چندانی مواجه نخواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف آهن فروشان شیرازمعتقد است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری بازار آهن در حالت انقباض و کنترلی خواهد بود و اگر تغییراتی داشته باشد این تغییرات بعد از انتخابات خواهد بود. قیمت ها در این بازه زمانی تغییرات چشم گیری نخواهند داشت و انتظار می رود افزایش قیمت ها بعد از این رخداد سیاسی داخلی روی دهد و تورم پس از آن نیز بیشتر خود را نشان دهد. اما در حال حاضر شرایط کنترل شده ای در بازار خرید وفروش و معاملات آهن و فولاد حکم فرما شده است و اجازه تغییرات زیادی به این حوزه نخواهند داد.

جمشید خان حسامی، رئیس اتحادیه صنف آهن فروشان شیراز، همچنین در رابطه با سیاست های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فولاد نیز بیان کرد: وزارت صمت در جهت آزادسازی واردات ورق فولادی باتوجه به تقاضای بازار و همچنین نیاز کارخانه های تولیدکننده پروفیل به ورق ۲ میلیمتری، سیاست هایی اتخاذ کرده است. اما چون تولیدات ورق فولادی سایز ۲ به حد اشباع نرسیده است اینطور به نظر می رسد که با افزایش واردات ورق فولادی، شاهد کاهش قیمت پروفیل و انواع آن باشیم.

از سوی دیگر با در نظر داشتن تصمیمات هیئت دولت در جهت افزایش قیمت حامل های انرژی و حمل و نقل، قیمت محصولات فولاد و آهن آلات در بازار نیز به این دو عامل وابسته خواهد بود از این رو پیش بینی می شود قیمت محصولات فولادی در بازار آهن و فولاد چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد گران تر شود. در بازار ارز نیز پیش بینی می شود نرخ دلار نوسانی بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان داشته باشد و تاثیرات این نوسانات اندک تاثیر چشم گیری بر قیمت فولاد و آهن آلات نخواهد گذاشت اما لازم به ذکر است که درصورت کاهشی بودن نرخ دلار، قیمت آهن آلات و فولاد نیز کاهشی خواهد شد.

با وجود اینکه پیش بینی ها حاکی از تداوم افزایش قیمت های جهانی است، اما در بازار داخلی خریداران نسبت به خرید اقدامی نکرده اند و همچنان بازارشاهد یخ زدگی تعطیلات نوروز می باشد. روز گذشته نیز بازار آهن و فولاد روز آرامی را سپری کرد و قیمت اغلب مقاطع بدون تغییر نسبت به روز قبلی اعلام شد.

به این صورت که اکثر تولیدکنندگان میلگرد در قیمت های خود تغییری اعمال نکردند اما در این میان تعداد کمی نیز کاهش ۱۰۰ الی ۱۸۰ تومانی و برخی دیگر هم افزایش ۲۰ الی ۷۰ تومانی را روی قیمت های اعلامی خود اعمال کردند. لازم به ذکر است که در پایان وقت روز گذشته تعدادی از تولیدکنندگان بعد از اعلام قیمت نسبت به بستن فروش خود اقدام کردند.

در بازار نبشی و ناودانی نیز قیمت های اعلام شده از سوی تولیدکنندگان این حوزه بدون تغییر و ثابت بود و برخی نیز همچنان نسبت به اعلام قیمت اقدام نکرده و در این میان شاهد کاهش ۱۰۰ تومانی دو محصول از نبشی و افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت برخی از شرکت های تولیدکننده ناودانی بودیم. تولیدکنندگان تیرآهن نیز همانند دو حوزه قبلی قیمت های خود را ثابت نگه داشتند اما کاهش نامحسوسی هم در میان قیمت های اعلام شده دیده میشد، به طوری که در قیمت محصولات پر فروش تیرآهن شاهد کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی بودیم.

تولیدکنندگان در حوزه قوطی و پروفیل نیز روی قیمت های اعلامی خود افزایش ۲۰۰ تومانی را اعمال کردند و در برخی از قیمت های اعلام شده از سوی برخی شرکت ها شاهد ثبات قیمت در سایز ۲ این محصول بودیم اما در دیگر سایزهای این محصول افزایش حدود ۲۰۰ الی ۶۰۰ تومانی به چشم میخورد. تولیدکنندگان لوله داربستی نیز همانند تولیدکنندگان پروفیل قیمت های اعلامی خود را حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش دادند. در پایان می توان نتیجه گرفت که بازار آهن در حال حاضر شرایط باثبات و آرامی را سپری می کند تا بعد از تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری شاهد تغییرات در این بازار باشیم.

کد خبر: ۸۲٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha