۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
کانادا چگونه توانست خورشید را در خدمت تولید انرژی برای مدارس قرار دهد؟
سرمایه‌گذاری اُتاوا برای طرحی اقتصادی- آموزشی؛

کانادا چگونه توانست خورشید را در خدمت تولید انرژی برای مدارس قرار دهد؟

ایالت بریتیش کلمبیای کانادا، گرم ترین ایالت این کشور است که میزان بارش برف در آن بسیار کم است و حال دولت این ایالت در نظر گرفته برای تامین انرژی مورد نیاز مدارس از پنل های خورشیدی استفاده کند.

بازار؛ گروه بین الملل: کاهش انتشار کربن یکی از سیاستهایی است که این روزها با جدیت زیادی پیگیری می شود زیرا بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند بحران های آتی ناشی از افزایش  انتشارکربن و گرمایش زمین است. 

در سالهای اخیر بارها در مورد استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق مورد نیاز کارخانه های صنعتی و شرکتهای بزرگ صحبت شده است و حتی در جریان همه گیری کرونا تقاضا برای نصب پنل های خورشیدی روی سقف خانه ها در مناطق گرمسیر هم بیشتر شد ولی تا کنون تجربه ای در مورد مدارسی که برق مورد نیازخود را از انرژی خورشیدی تامین می کنند گزارش نشده است.

در روز گذشته نشریه سی بی سی کانادا اعلام کرد اولین مدرسه در ایالت بریتیش کلمبیا در نظر دارد انرژی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین کند. در صورتیکه این طرح به بهره برداری برسد، ایالت بریتش کلمبیای کانادا نام خود را به عنوان اولین منطقه در امریکای شمالی ثبت می کند که مدرسه ای  فعال با انرژی خورشیدی و بدون تولید کربن در فرایند تامین انرژی مورد نیاز مدرسه  را راه اندازی کرده است.

قرار است این طرح ظرف یک سال آتی به بهره برداری برسد ولی علاوه بر این مدرسه که کاوا داچا نام دارد  دو مدرسه دیگر هم برای استفاده از برق خورشیدی اعلام آمادگی کردند و بودجه لازم برای  تامین انرژی مورد نیاز این سه مدرسه از انرژی خورشیدی برابر با ۴۸۶ هزار دلار اعلام شد.

گفته می شود هر یک از این مدارس با جایگزین کردن انرژی خورشیدی با سوخت دیزلی – که هم اکنون منبع اصلی تولید برق برای آنها است- می توانند سالانه ۱۲ هزار دلار در  هزینه های جاری خود صرفه جویی کنند.

 طرحی اقتصادی- آموزشی
نکته جالب در مورد این طرح استفاده از آن برای آموزش به دانش اموزان است. سی بی اس در این مورد نوشت: «این طرح ارزشمند اقتصادی را می توان یک طرح آموزشی هم دانست زیرا با نصب پنل های خورشیدی در مدرسه، دانش اموزان این امکان را پیدا می کنند تا اطلاعات خود را در مورد نحوه کار این سیستم افزایش دهند و آموزشهای لازم در زمینه بهره وری مصرف انرژی در فرایند تولید برق را دریافت کنند.

این سیاست با هدف آگاه کردن دانش اموزان در مورد ضرورت حفاظت از زمین و محیط زیست است که در صورت به ثمر نشستن این طرح در مدارس دیگر هم اجرا خواهد شد. آمارها نشان می دهد با اجرای این طرح در هر مدرسه به طور متوسط ۸۵ هزار تن کربن کمتری در هر سال منتشر می شود.»

در بخش دیگری از این گزارش  آمده است: «در این پروژه به دانش اموزان اجازه داده می شود تا بر میزان تولید انرژی برق خورشیدی با استفاده از پنل های خورشیدی نظارت کنند و در ضمن میزان مصرف انرژی در مدرسه را نیز به دقت رصد کنند. دانش اموزان در جریان این طرح یاد می گیرند که با جایگزین کردن منابع احیا شدنی به خصوص  برق خورشیدی به جای سوختهای فسیلی تا چه اندازه می توانند در کاهش انتشار کربن نقش داشته باشد و تشویق می شوند تا طرحی مشابه را در خانه های خود نیز اجرا کنند. از انجا که آموزشهای لازم در مورد نظارت بر عملکرد پنل ها و ارزیابی نحوه کار ان را دریافت می کنند، خواهند توانست با استفاده از این پنل ها در خانه های خود در هزینه های خانوار کاهش زیادی ایجادکنند.»

 کانادا کاهش انتشار کربن را در دستور کار خود قرار داد
اغلب کشورهای دنیا در نظر دارند تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن را کاهش دهند و کشور کانادا هم از این قاعده مستثنی نیست. طبق امارهای رسمی این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن را ۸۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش دهد و برای تحقق این هدف سرمایه گذاری در تولید منابع انرژی احیا شدنی را در دستور کار قرار داد.

در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری در تولید انرژی های پاک در کانادا ۶۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۵ بود و انتظار می رود این روند سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک افزایش پیدا کند.

دولت بریتیش کلمبیا تاکید کرده است برنامه تامین برق پاک برای مدارس یکی از طرح های کلیدی در این ایالت است و طرحی است که تمامی ایالتها در کانادا آن را پیگیری می کنند. این سیاست می تواند اولین و اصلی ترین گام برای کاهش انتشار کربن در کنار آگاه سازی نسل آینده در مورد ضرورت توجه به محیط زیست و میزان مصرف انرژی  باشد. قرار است اولین مدرسه ای که انرژی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین می کند ابتدای سال تحصیلی آتی بعد مجهز به تمامی زیرساختهای لازم برای  این کار بشود.

کد خبر: ۸۱٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha