۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
سند همکاری ایران و چین منافع اقتصادی دو کشور را تأمین می‌کند| توافقی با منطق «برد-برد»
نظریه پرداز برجسته آمریکایی در گفتگو با بازار:

سند همکاری ایران و چین منافع اقتصادی دو کشور را تأمین می‌کند| توافقی با منطق «برد-برد»

«استفن لندمن» معتقد است مشارکت استراتژیک جامع چین و ایران در برابر تلاشهای همه جانبه آمریکا برای تضعیف، منزوی کردن و تضعیف هر دو کشور شکل گرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری خلق چین، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین وارد ایران شد و سند همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی مورد مذاکره بود نهایی و امضاء شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در خصوص این سفر گفته بود در این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای در خصوص مسائل مختلف وجود دارد، اما بارزترین بخش آن مشارکت سند همکاری‌های جامع دو کشور است که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور است که به سطح مشارکت راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: توافق دوجانبه برد-برد؛ منادی همکاری طولانی مدت (چین/ ایران) است. این توافق بر اساس توافقنامه دو جانبه ۲۰۱۶ بین دو کشور است.

وی افزود: مشارکت استراتژیک جامع چین و ایران در برابر تلاشهای همه جانبه آمریکا برای تضعیف، منزوی کردن و تضعیف هر دو کشور شکل گرفته است. توافقنامه چین و ایران منافع اقتصادی و استراتژیک هر دو کشور را به هزینه اهداف امپریالیستی آمریکا برای تضعیف آنها پیش خواهد برد.

وی افزود: براساس گزارش Oil Price.com چین ۲۸۰ میلیارد دلار در توسعه بخشهای نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری خواهد کرد - طی پنج سال اول این توافقنامه ۲۵ ساله. ۱۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه گذاری چین در ایران خواهد بود یعنی در مجموع ۴۰۰ میلیارد دلار. چین به عنوان بخشی از طرح «یک کمربند، یک جاده» درگیر ساخت زیرساختهای اصلی ایران خواهد بود.

این نظریه پرداز آمریکایی همچنین گفت: توافق چین و ایران یک پروژه طولانی مدت برای ادغام بیشتر منطقه ای بوده و انتظار می رود این توافق شامل سرمایه گذاری های گسترده چینی در بخشهای انرژی و زیرساخت ایران باشد.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶، چین موافقت کرد که تجارت دوجانبه (با ایران) را بیش از ۱۰ برابر افزایش دهد و در یک دهه آینده به ۶۰۰ میلیارد دلار برساند. این توافقنامه تاریخی گام بزرگی در جهت دستیابی به این هدف خواهد بود.

«استفن لندمن» در مورد نگرانی امریکا از توافق چین و ایران گفت: هیچ یک از سیاستمداران ایالات متحده آمریکا، دیوان سالاران و رسانه های مطبوعاتی آن نمی تواند به ارزش واقعی این توافق پی ببرند. «تغییر رژیم» سیاست طولانی مدت ایالات متحده آمریکا در قبال همه کشورهایی است که از کنترل آنها خارج است - به ویژه چین، روسیه و ایران.

وی افزود: تندروها در اطراف بایدن به ویژه تهدیدآمیز هستند. اتحاد ایران با چین تا حدودی برنامه خصمانه واشنگتن را خنثی می کند. اگر توافق نامه مشابهی با روسیه، شاید هند و سایر ملت ها دنبال شود، ممکن است برنامه خصمانه آمریکا در قبال ایران، چین و روسیه کاملاً خنثی شود.

کد خبر: ۸۱٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha