۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
بُزخری «پشم» ایلام توسط دلال‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

بُزخری «پشم» ایلام توسط دلال‌ها

ایلام- سالانه یک هزار و ۶۰۰ تن پشم به ارزش ۱۰ میلیارد تومان در استان ایلام تولید می‌شود و متاسفانه در نبود صنایع فرآوری اکثر این محصول توسط دلال‌ها و واسطه‌ها به قیمت پایینی خریداری می‌شود.

لیلا کایی؛ گروه استان‌ها: وجود دو میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین همراه با طبیعت و مراتع بکر باعث رونق دامداری در استان ایلام شده، پرورش دام علاوه بر رونق تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های دامی، باعث رونق تولید پشم در استان ایلام شده است.

هر ساله با آغاز فصل بهار بر اساس سنت رایج و دیرینه در بین عشایر سطح استان به صورت گروهی و دسته جمعی اقدام به پشم چینی می‌کنند، متاسفانه در این بین حضور دلالان و واسطه‌ها برای خرید پشم تولیدی استان بیشتر می‌شود.

 کاربردهای متعدد پشم به خصوص برای صنایع ریسندگی باعث شده این محصول مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای مختلف باشد، طبق گفته کارشناسان پشم تولید شده در استان ایلام یکی از مرغوب ترین پشم های تولیدی در کشور محسوب می‌شود.

در گذشته مردم استان به خصوص قشر عشایر از پشم برای بافت انواع لباس، قالی‌ها، نمد ها استفاده می‌کردند و امروز این محصول مهم در صنعت نساجی، پوشاک، قالی بافی و پارچه بافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق آمارها سالانه یک هزار و ۶۶۶ تن پشم به ارزش ۱۰ میلیارد تومان در استان ایلام برداشت می‌شود که متاسفانه به دلیل نبود صنایع فرآوری به خارج از استان ارسال می‌شود.

مرغوبیت پشم ایلام
مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عشایر استان ایلام به عنوان مهمترین تولیدکننده پشم در استان شناخته می‌شوند که کیفیت بالای پشم تولیدی در بین عشایر باعث شده این محصول دارای خریداران متعددی باشد.

در صورت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی، امور عشایری استان در راستای حمایت از تولیدات استان، آماده همکاری در زمینه ایجاد صنایع فرآوری است

فرشاد یاسمی عنوان کرد: سالانه یک هزار و ۶۶۶ تن پشم به ارزش اقتصادی ۱۰ میلیارد تومان در استان تولید می‌شود و این ظرفیت بی نظیر در استان مستعد برندسازی، فرآوری، صنایع تبدیلی و هم کارگاه رنگرزی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه پشم استان ایلام به اسم استان‌های دیگر در بازار فروخته می‌شود، افزود: در صورت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی، امور عشایری استان در راستای حمایت از تولیدات استان، آماده همکاری در زمینه ایجاد صنایع فرآوری است.

بُزخری «پشم» ایلام توسط دلال‌ها

یاسمی از عقد قرارداد اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان با فرش ایران برای خرید پشم مازاد عشایر استان خبر داد و گفت: متاسفانه امروزه دلال‌ها و واسطه‌ها پشم را با قیمت های پایین از دامداران و عشایر استان خریداری و در سایر مناطق کشور به فروش می رسانند.

لزوم حمایت از طرح‌های فرآوری کوچک در استان ایلام
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه استان ایلام دارای محصولات بسیار مهم و باکیفیتی است که به وسیله دلالان و واسطه‌ها با کمترین قیمت خریداری و به نام دیگر استان‌ها به فروش می رسد.

علیرضا پوراحمد بیان کرد: گوشت قرمز، صنایع دستی، پشم، عسل، محصولات کشاورزی و دامی مختلف و…از جمله مهمترین تولیدات استان است که توسط واسطه‌ها در استان خریداری می‌شود.

امروزه اشتغال مهمترین نیاز جوانان است، متاسفانه از ظرفیت‌های بخش دامداری و کشاورزی برای رونق اشتغال در استان استفاده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه پشم تولید شده در استان ایلام جزو باکیفیت ترین پشم های تولید شده در کشور است، افزود: باید نسبت به ایجاد کارگاه‌های کوچک در زمینه رنگرزی، فرآوری پشم و...اقدام کرد.

این کارشناس عنوان کرد: متاسفانه وضعیت دامداری استان ایلام هنوز به شکل سنتی است و لازم است برای رونق تولید در این بخش، از سرمایه گذاران طرح‌های کوچک برای فرآوری و برندسازی محصولات استان استفاده کرد.

وی گفت: دلال‌ها امروزه پشم با کیفیت و مرغوب در استان ایلام را با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان می‌خرند و نخ را کیلویی ۳۰ هزار تومان تحویل بافنده‌های خود استان می‌دهند.

بُزخری «پشم» ایلام توسط دلال‌ها

پوراحمد بیان کرد: امروزه اشتغال مهمترین نیاز جوانان است، متاسفانه از ظرفیت‌های بخش دامداری و کشاورزی برای رونق اشتغال در استان استفاده نمی‌شود.

امروزه کارگاه‌های زیادی در زمینه تولید فرش دستبافت در استان وجود دارد که نیازمند نخ هستند، اگر صنایع فرآوری پشم برای تولید نخ در استان وجود داشته باشد، می‌توان علاوه بر تامین نیازهای استان، چرخه تولید پشم در استان را تکمیل کرد.

عشایر استان سالانه  هشت هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی تولید می کنند که ارزش اقتصادی این میزان تولیدات بیش از یک هزار میلیارد تومان است.

در صورت سرمایه گذاری و حمایت از عشایر استان می توان با راه اندازی کسب و کارهای مختلف و ایجاد صنایع تبدیلی، برای بسیاری از جوانان استان اشتغال ایجاد کرد.

کد خبر: ۸۱٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha