۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
توسعه گردشگری با همراهی جوامع محلی شتاب بیشتری می‌گیرد
استاد دانشگاه‌های اردبیل:

توسعه گردشگری با همراهی جوامع محلی شتاب بیشتری می‌گیرد

اردبیل- اظهری، استاد حوزه گردشگری دانشگاه‌های اردبیل گفت: توسعه گردشگری با همراهی جوامع محلی و توجه جدی به مشارکت منطقه‌ای امکان‌پذیر بوده و بسترهای تحولی خوبی را به وجود می‌آورد.

زهرا اظهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به ارزش افزوده بالای اقتصاد و صنعت گردشگری در دنیا و به تبع آن در کشورمان اظهار کرد: هر چند کرونا بیشترین خسارت را به اقتصاد گردشگری وارد کرد اما در سال جدید با یک نگاه نو به این حوزه می‌توان از ظرفیت گردشگری طبیعی، تاریخی، ورزشی و روستا محور در تحول اقتصادی استان اردبیل استفاده کرد.

وی کشور ایران را جز ۱۰ کشور دارای جذابیت‌های طبیعی، ‌تاریخی و ورزشی ممتاز در ورود گردشگران خارجی اعلام کرد و گفت: به تبع آن استان اردبیل نیز دارای قابلیت‌های بی‌نظیری در گردشگری طبیعی و تاریخی است به طوریکه سایت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و کوه سبلان نیز در مرحله ثبت جهانی می‌باشد.

توسعه گردشگری اردبیل با معرفی جذابیت‌ها 
استاد حوزه گردشگری دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل مملو از جاذبه‌های گردشگری است اما تاکنون نتوانستیم از این گنجینه عظیم گردشگری در جهت جلب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کنیم که قطعا باید بعد از پایان محدودیت‌های کرونا با معرفی این جذابیت‌ها از طریق فضای عمومی و مجازی بیشترین ثمره و آثار توسعه گردشگری را ببریم.

اظهری تنوع آداب و رسوم، سنن، غذاهای محلی و صنایع دستی جذاب را از زیرساخت‌های لازم و مهیا شده برای جذب انبوه گردشگران داخلی و خارجی اعلام کرد و افزود: وجود چندین پل معلق در مشگین، خلخال و هیر، تعدد مراکز اقامتی و گردشگری در سرعین و مشگین‌شهر، توسعه فضاهای بوم‌گردی و سایر جذابیت‌ها می‌تواند در دوره جدید رونق گردشگری بهترین فرصت را برای افزایش توانمندی استان در این بخش به وجود آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند حضور گردشگران خارجی نیازمند هتل‌های مجهز و چهار ستاره بوده و تورها و آژانس‌های گردشگری باید بیشترین فعالیت را در جذب گردشگران از کشورهای همسایه داشته باشند، در حمایت از فعالان بخش گردشگری بهتر است تسهیلات ارائه شده در سال جدید با کمترین نرخ سود باشد تا بیشترین ترمیم و رفع آسیب را در این حوزه شاهد باشیم.

اظهری ضرورت همکاری و مشارکت جوامع محلی را در توسعه سرمایه‌گذاری‌ها برای حضور گردشگران و ایجاد جذابیت‌های طبیعی و مصنوعی یادآور شد و اضافه کرد: در مسیر توسعه گردشگری همراهی جوامع محلی و سرمایه‌گذاران بومی بسیار با اهمیت است و در یک تعامل و بستر مشارکت می‌توان از این فضای فراهم شده بیشتر استفاده کرد.

ماندگاری مسافر و تأثیر آن بر توسعه اقتصاد و صنعت گردشگری
وی به ماندگاری مسافر و تأثیر آن بر توسعه اقتصاد و صنعت گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: ما باید از هم اکنون زیرساخت‌های لازم را برای حضور گردشگران در شهرهای مختلف در یک زنجیره به هم پیوسته به وجود آوریم که طرح سبز اجرایی در مسیر مشگین – سرعین می‌تواند نقطه آغاز این تحول باشد.

اظهری وظیفه آژانس‌ها و تورهای گردشگری را تبلیغ و ترویج جذابیت‌های گردشگری استان و افزایش توان حضور گردشگران اعلام کرد و گفت: برخی تبلیغات نظیر ارزان بودن سفر به استان اردبیل نه تنها مؤثر نخواهد بود بلکه کیفیت سفر را نیز کاهش می‌دهد و آسیب‌های زیست محیطی را نیز افزایش خواهد داد.

استاد حوزه گردشگری دانشگاه‌های اردبیل بیان کرد: با پرهیز از چنین تبلیغات بی‌محتوا باید تبلیغات در فضای مجازی با تولید محتوا و برندیق مطلوب انجام شده و در کنار آن تبلیغات محیطی به تبلیغات در فضای مجازی و ارائه اطلاعات مفید به گردشگران نیز به شکل درست و صحیح اقدام کرده و در این راستا حرکتی مثبت و سازنده را انجام داد.

کد خبر: ۸۱٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha