۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
سینوواک ۲میلیارد دوز واکسن در هر سال تولید می‌کند
طرح تازه چین برای افزایش توان صادرات واکسن؛

سینوواک ۲میلیارد دوز واکسن در هر سال تولید می‌کند

در این روزها اصلی ترین چالش دنیا کمبود واکسن است. مساله ای که باعث شد تا اروپا مانع از صادرات واکسن شود و تعهدات شرکتهای داروسازی برای ارسال واکسن به کشورهای دیگر طبق زمان بندی پیش نرود. حال سینوواک خبر از تولید دو میلیارد دوز واکسن در هر سال داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش شمار کشورهایی که واکسن های تولیدی کشور چین را تایید و استفاده می کنند، مساله تولید واکسن به معضلی جدی تبدیل شده است.

مشکلی که باعث شد تا بسیاری از کشورهای اروپایی مانع از صادرات واکسن به دیگر کشورهای دنیا شوند و در امریکا هم سیاست اولویت تزریق به امریکایی ها پیش از دیگر مردم دنیا مطرح شود. اما چین سیاست دیگری در پیش گرفته است. این کشور با وجود تزریق بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز واکسن، طرح صادرات واکسن به دیگر کشورهای دنیا را در دستور کار خود قرار داده است و به شمار زیادی از کشورهای دنیا هم صدها هزار دوز واکسن هدیه کرده است.

شرکت سینوواک کشور چین در نظر دارد با سیاستی به مقابله با بحران کنونی در دنیا برود. این شرکت در روز گذشته رسما خبر از تولید ۲ میلیارد دوز واکسن در هر سال داد. این شرکت زیرساختهای لازم برای تولید این حجم از واکسن را آماده کرده است و هم اکنون می تواند بخش زیادی از نیاز بازار جهانی را پاسخ دهد.

سومین خط تولید سینوواک رسما راه اندازی شد
شرکت تولید کننده داروی سینوواک در گزارش اخیر خود ضمن اعلام خبر تولید دو میلیارد دوز واکسن در هر سال گفت: «در ماه گذشته سومین خط تولید واکسن سینوواک در چین راه اندازی شده است و هم اکنون ما می توانیم دو میلیارد دوز واکسن در هر سال تولید کند.

ما تا کنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون دوز واکسن به ۲۰ کشور دنیا صادر کرده ایم و بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن در کشورهای دنیا تزریق شده است. واکسن سینوواک یکی از کارآمدترین واکسن ها است و سازمان بهداشت جهانی هم ایمنی و کارایی آن را تایید کرده است.»

طبق گزارش ارایه شده توسط نشریه «فیرس فارما» تاکنون واکسن سینوواک در ۳۰ کشور مورد تایید قرار گرفته است که از جمله این کشورها می توان به ترکیه و مکزیک و اندونزی را اشاره کرد. در روز ۶ فوریه سال جاری این واکسن در چین تایید شد و در این کشور مورد استفاده قرار گرفت.

این شرکت از دسامبر سال قبل در مورد افزایش ظرفیت تولید واکسن صحبت کرده است و برای تحقق این هدف ۵۱۵ میلیون دلار برای اضافه شدن این خط تولید تازه سرمایه گذاری کرده است.

حال که امکان بهره برداری از این خط تولید تازه فراهم شده است، می توان انتظار داشت صادرات واکسن های چینی سرعت بیشتری بگیرد و محصولات این کشور برای ایمن سازی سهم بیشتری از جمعیت دنیا مورد استفاده قرار بگیرد. این کشور دو واکسن دیگر را نیز مورد تایید و استفاده در داخل کشور قرار داده است و هم اکنون شماری از کشورهای دنیا واکسیناسیون با کمک این واکسن ها را شروع کرده اند.

کیفیت قربانی سرعت تولید نمی شود
شرکت داروسازی سینوواک در پاسخ به این سوال که ایا سرعت بالای تولید واکسن باعث نمی شود تا توجه کمتری به کیفیت محصول شود نوشت: «ما به تمامی مصرف کنندگان واکسن اطمینان می دهیم که هیچ گاه کیفیت را قربانی نمی کنیم و تمامی محصولات با بالاترین کیفیت به بازار عرضه می شود.»

در مورد واکسن سینوواک که در کشور ترکیه در سطح وسیعی استفاده می شود اطلاعات مختلفی در بازار وجود دارد. این واکسن پیش از تکمیل سومین مرحله از مطالعات بالینی در کشور چین مجوز استفاده را دریافت کرد.

سومین مرحله از مطالعات بالینی این واکسن در برزیل  نشان داد که واکسن ۷۸ درصد کارایی دارد ولی ارایه داده های تکمیلی در برزیل باعث شد تا این آمار تغییر کند و برزیل خبر از کارایی ۵۰.۴ درصدی این واکسن داد.

نکته مهم در مورد سومین مرحله از مطالعات بالینی در برزیل این بود که واکسن روی کادر درمان استفاده شد و این افراد در برخورد زیاد با بیماران بدحال بودند و به همین دلیل شانس ابتلا در این گروه بسیار بالا بود.

البته حتی در این افراد هم بیماری بسیار خفیف و بدون ابتلا به وضعیت وخیم  بیماری بود که این خبر بسیار خوبی بود. همین مساله باعث شد تا مقامات چینی انتقادات زیادی نسبت به برزیل ارایه دهند و نحوه انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در این کشور را زیر سوال ببرند و نحوه ارایه اطلاعات را نادرست ارزیابی کنند.

اما مساله در مورد واکسن سینوواک زمانی پیچیده تر شد که مطالعات انجام شده در کشور ترکیه نشان داد که واکسن ۹۱.۲۵ درصد کارایی دارد. این  مطالعه در داخل ترکیه و بر روی مردم عادی انجام شده بود.

کد خبر: ۸۱٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha