۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
اما و اگر بازار فلزات در سال جاری؛بازار طلا در سال جاری همچنان داغ است
بازار گزارش می‌دهد؛

اما و اگر بازار فلزات در سال جاری؛بازار طلا در سال جاری همچنان داغ است

در سال جاری بازارهای فلزی با تحولات زیادی روبرو خواهند شد که دلیل آن شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا است. انتظار می رود بازار طلا در سال جاری همچنان قدرتمند باشد و تقاضا برای سرمایه گذاری در این بازار بالا باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: نوسانات قیمت طلا در یک سال گذشته توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به این بازار جلب کرد. اما سوال این است که دلیل رشد قیمت طلا در سال قبل چه بود و در سال جدید باید انتظار چه تحولی را در بازار طلا داشت؟

 طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه کیتکو در دوره های بحرانی اقتصادی و در زمانی که اقتصاد دنیا با چالش، رکود و بحران دست و پنجه نرم می کند، سرمایه گذاران تلاش می کنند برای حفاظت از دارایی خود در مقابل نوسانات موجود در بازار اقدام به متنوع ساختن بازارهایی کنند که در آنها سرمایه گذاری کرده اند. از طرف دیگر یک بازار خاص از اهمیت بالاتری برخوردار است و آن بازار طلا است. اما چرا این بازار می تواند به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها شناخته شود؟

رشد تقاضا برای طلا در روزهای بحرانی اقتصادی به سیاست بانکهای مرکزی کشورها ارتباط دارد. بانکهای مرکزی برای مقابله با چالشهای اقتصادی نرخ بهره بانکی را به پایین ترین سطح ممکن تنزل می دهند که تاثیر مستقیم  و معناداری روی ارزش پول کشورها دارد.

در واقع با کاهش نرخ بهره بانکی ارزش پول ملی کشورها به شدت تنزل پیدا می کند که این وضعیت به نفع دارایی هایی مانند طلا است که همیشه به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها محسوب می شده اند. هجوم سرمایه گذاران به بازار طلا قیمت آن را افزایش می دهد  و این وضعیت در سال گذشته اتفاق  افتاد.

تاثیر تورم روی قیمت طلا
یکی از عوامل دیگری که روی قیمت طلا در بازار تاثیر دارد، نرخ تورم است. در زمانیکه نرخ تورم در کشوری بالا است یعنی وضعیت اقتصادی از ثبات لازم برخوردار نیست و بازهم هجوم سرمایه داران به بازار طلا برای حفظ ارزش دارایی ها به فاکتوری مهم در ارتقای قیمت طلا تبدیل می شود.

نکته مهم دیگری که در مورد این بازارباید مد نظر قرار بگیرد، ارتباط ان با بازار ارز به خصوص دلار است. در میان سرمایه گذاران دنیا طلا می تواند جایگزینی برای دلار باشد و در زمانی که اقتصاد امریکا وضعیت نا بسامانی دارد و ارزش دلار در بازار جهانی کاهش پیدا می کند، رشد ارزش طلا اتفاق می افتد.

وب سایت کیتکو در مورد پیش بینی قیمت طلا در سال جاری نوشت:« با وجود اینکه نرخ بالای واکسیناسیون در دنیا می تواند اندکی از بار مشکلات اقتصادی در دنیا بکاهد ولی این تاثیر مثبت اقتصادی در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد. در نتیجه ما نمی توانیم انتظار بازگشت طلا به قیمت پیش از کرونا را تا انتهای امسال داشته باشیم. در خوش بینانه ترین حالت در سال جاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در فاصله ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار خواهد بود.

بازار فولاد هم رشد می کند
چین همواره قطبی مهم در بازار فولاد دنیا بوده است و امسال هم می تواند نقشی تعیین کننده در این بازار داشته باشد. در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸، بازارهای فولادی در قاره اسیا بسیار قدرتمند عمل می کردند زیرا هیچ محدودیتی برای حضور فیزیکی در بازارها نبود و تمامی فعالان در بخش های مختلف صنعت فولاد می توانستند با اقتدار در بازار حضور داشته باشند.

در این دوره تنها مشکل کاهش نسبی میزان تقاضا به دلیل شرایط اقتصادی دنیا بود. اما در سال ۲۰۲۰ جهان با چالش تازه ای روبرو بود و بسیاری از واحدهای فولادسازی در دنیا به طور کلی مجبور به تعطیل کردن فعالیتهای خود شدند.

البته سرعت بالای چین در کنترل ویروس و احیای اقتصاد باعث شد اصلی ترین و بزرگترین بازیگر این بازار بتواند عملکرد قدرتمندی داشته باشد. در این سال چالش اصلی به دلیل محدودیتهای مرزی و کاهش نقل و انتقال فولاد وفراورده های فولادی ایجاد شد.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۰  که چین رسما به زندگی عادی بازگشت، طرح های زیر ساختی تازه ای در این کشور تعریف شد که تقاضا برای فولاد را افزایش داد. کشور هند هم برای حمایت از صنعت فولاد طرح مشابهی را اجرا کرد ولی باید در نظر داشت که تاثیر چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در دنیا بیش از هند است.

رشد تقاضا برای فولاد در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ باعث شد تا قیمت این محصول مهم صنعتی در دنیا رشد کند در حالیکه قیمت برخی از مواد اولیه مورد استفاده در تولید فولاد روند کاهشی داشت.

کد خبر: ۸۱٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha