۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران | صادرات برق  و گاز به همسایه غربی ادامه دارد

تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران | صادرات برق و گاز به همسایه غربی ادامه دارد

طبق گفته سخنگوی کاخ سفید، دولت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد و بغداد می‌تواند تا ۴ ماه دیگر واردات برق و گاز از ایران را ادامه دهد.

بازار؛ گروه انرژی: معافیت‌های تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران به مدت ۴ ماه دیگر تمدید شد. این طولانی‌ترین معافیت صادر شده تحت قوانین کنگره و اولین معافیت در دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عنوان نشان دادن حسن نیت به دولت مصطفی الکاظمی بوده است.

به گزارش واشنگتن پست در بیانیه کاخ سفید آمده است: «آمریکا با معافیت اعمال شده اطمینان حاصل می‌کند که عراق بتواند ضمن برآورده کردن نیازهای انرژی خود در کوتاه مدت، اقداماتی در راستای کاهش وابستگی‌ به واردات انرژی از ایران انجام دهد.»

این معافیت به عراق امکان می دهد بدون ترس از جریمه، میلیاردها دلار پول واردات انرژی را به ایران بپردازد.

کمبود ۵ گیگاواتی برق در عراق

شبکه برق در عراق وضعیت اسفناکی دارد و ایران بزرگترین تامین کننده برق این کشور محسوب می‌شود. گزارش‌های اعلامی نشان می‌دهد که ظرفیت برق این کشور حدود ۱۹ گیگاوات است در حالیکه که حداکثر تقاضا در ساعت‌های پیک به حدود ۲۴ گیگاوات هم می‌رسد. کمبود حدود ۸ گیگاواتی درحالی است که بر اساس آمار موجود از سال ۲۰۰۳ تا حالا ۱۲۰ میلیارد دلار در این بخش هزینه کرده است.

تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران | صادرات برق  و گاز به همسایه غربی ادامه دارد

ایران فرصت بازار عراق را از دست می‌دهد؟

بحران برق در عراق به دلیل فساد گسترده و کمبود سرمایه به شدت نگران کننده شده است. جنگ هم تاثیر مخربی در این حوزه داشته است. آخرین مبارزه داعش حدود ۷ میلیارد دلار به زیرساخت‌های برق این کشور خسارت وارد کرد. اما مساله افزایش جمعیت در این کشور و همچنین مصرف بالاتر از حد استاندارد نیز این احتمال را می‌دهد که شکاف بین عرضه و تقاضا تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۳ گیگاوات هم برسد. نیاز عراق به واردات برق از ایران در حالی روبه افزایش است که زیرساخت‌های لازم برای صادرات بیشتر از سوی مسئولان کشور فراهم نشده است. دولت درحالی خود قادر به ایجاد زیرساخت‌ها نیست که اجازه ورود بخش خصوصی به این حوزه را هم نمی‌دهد. این در حالی است که این همسایه غربی ایران که به شدت نیازمند برق ایران بوده و در در برخی از روزهای گرم تابستان مردمانش بعضا تا ۱۵ خاموشی دارند. جالب است که بدانید ترکیه در حال حاضر به یونان، بلغارستان و گرجستان برق صادر می‌کند.

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در ماه آگوست پارسال اعلام کرده بود که ترکیه و عراق توافق کردند تجارت الکتریکی را به محض اینکه عراق زیرساخت‌های خود را به روز کند، آغاز کنند.

۲.۶ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران

ایران به لحاظ اقتصادی بهترین تامین کننده برق  برای عراق محسوب می‌شود و به همین دلیل مسئولان این کشور تا کنون بارها نسبت به واردات این انرژی از ما ابراز تمایل کرده اند.  جدای از این  عراق برای تولید برق نیاز شدیدی به گاز ایران دارد. آنگونه که آمارها نشان می دهد در حال حاضر حدود ۸ هزار مگاوات برق تولیدی عراق با استفاده از واردات ۱۴ میلیارد مترمکعبی گاز از ایران انجام می‌شود.

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق روز گذشته درباره ادامه صادرات برق ایران به این کشور صحبت کرده و ابراز امیدواری کرده بود که ایران بار دیگر صادرات گاز خود را مانند گذشته، افزایش دهد تا ثبات وضعیت برق عراق تضمین شود.

به گفته العبادی، مشکل عدم تمایل طرف ایرانی به تأمین گاز برای عراق نیز به انباشت طلب‌های ایران مربوط می‌شود که میزان آن به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این مبالغ از سوی طرف عراقی تامین و در بانک تجارت عراق سپرده‌گذاری شد و تنها مانع پرداخت آن، تحریم‌های تحمیلی بانکی علیه ایران است.

کد خبر: ۸۱٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha