۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به ترکیه در سال ۹۹
سخنگوی گمرک اعلام کرد

کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به ترکیه در سال ۹۹

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: در سال ۹۹ صادرات کشورمان به ترکیه از لحاظ وزنی کاهش ۶۳ درصدی و از لحاظ ارزشی کاهش ۵۰ درصدی را در مقایسه با سال ۹۸ تجربه کرده است.

به گزارش بازار، سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک افزود: کل تجارت کشور در سال ۱۳۹۹ به ترکیه ۱۱ میلیون و ۱۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۵۶ میلیون دلار بوده است که سهم صادرات ۶ میلیون و ۳۶۱ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیون و ۸۱۷ هزارتن به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ صادرات کشورمان به ترکیه ۱۷ میلیون و ۳۵۱ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۳۰ میلیون دلار بوده است که متاسفانه در سال ۹۹، ده میلیون و ۹۹۰ هزار تن از لحاظ وزنی و دو میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار از لحاظ ارزش، کمتر کالا (%۶۳- در وزن و %۵۰- از لحاظ ارزش دلاری) به ترکیه صادر شده است.

سخنگوی گمرک در خصوص تغییرات واردات از ترکیه در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ نیز توضیح داد: در سال ۹۸ پنج میلیون و ۷۰۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۲۷ میلیون دلار از ترکیه کالا به کشورمان وارد شده بود، اما در سال ۹۹ با کاهش ۸۸۶ هزارتنی در وزن و ۶۸۳ میلیون دلاری در ارزش به چهار میلیون و ۸۱۷ هزارتن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلاری رسید که از لحاظ وزنی ۱۵.۵ درصد و از لحاظ ارزش ۱۳.۵ درصد کاهش واردات از این کشور داشتیم.

لطیفی در خصوص تغییرات ارزشی تجارت کشور با ترکیه گفت: در سال ۹۹ میانگین ارزش کالای صادراتی به ترکیه ۳۹۴.۹ دلار در تن بود در صورتی که در سال ۹۸ این میزان ۲۸۹.۹ دلار در تن بوده است، میانگین ارزش کالای وارداتی از ترکیه در سال قبل ۹۰۱.۸ دلار بود، این در حالی است که در سال ۹۸، میانگین ارزش کالای وارداتی ۸۸۱.۴ بوده است.

وی در خصوص اقلام صادراتی به ترکیه در سال ۹۹ گفت: گاز طبیعی، خشکبار، شیرخشک و لبنیات، میوه و تره بار، موم زنبور عسل، سرکه، توتون و تنباکو، انواع نمک، مواد معدنی، عرقیات سنتی، انواع پلیمرها، مصالح ساختمانی، انواع درب و پنجره، انواع پوشاک و کیف و کفش، پوست خام، پارچه و فرش، کاشی و سرامیک، انواع سنگ، انواع ظروف، لوازم بهداشتی، لوازم و اتصالات لوله کشی، لوازم خانگی، ماشین الات کشاورزی، ماشین الات صنعتی، لوازم الکترونیکی، ورق و شمش فولادی و... از جمله کالاهای صادراتی کشورمان به ترکیه در سال ۱۳۹۹ بود.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه افزود: حبوبات، جو، موز، برنج، دانه و بذر، انواع روغن، کاکائو، اسانس میوه ها، روغن صنعتی، پارافین، اسیدها و اکسیدهای صنعتی، انواع دارو، واکسن و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی، انواع کود، مواد اولیه صنعتی، انواع پارچه، قطعات خودرو، مرکب چاپ، انواع کاغذ و مقوا، رنگ، مواد معدنی، ورق چوب، ورق گالوانیزه، انواع پیچ و مهره، ماشین الات صنعتی، لوازم کشاورزی، انواع بالابرها، جرثقیل، لوازم خرازی و تجهیزات بسته بندی و... از جمله کالاهای وارداتی کشورمان از ترکیه در سال ۱۳۹۹ بوده است.

کد خبر: ۸۱٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha