۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
رشد بازار خودروهای الکتریکی در اروپا/ افزایش ۱۵۰ درصدی فروش خودروهای الکتریکی در ترکیه
بازار گزارش می‌دهد؛

رشد بازار خودروهای الکتریکی در اروپا/ افزایش ۱۵۰ درصدی فروش خودروهای الکتریکی در ترکیه

خودروهای الکتریکی را می توان نسل جدید خودروها در بازار جهانی دانست. بررسی ها نشان داد اروپادر سالهای اخیر سرمایه گذاری در تولید خودروهای الکتریکی را افزایش داده است و طی یک سال اخیر شمار خودروهای الکتریکی در خیابان های ترکیه ۱۵۰ درصد رشد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: شمار خودروهای الکتریکی در خیابان های کشور ترکیه طی یک سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد کرده است و این بالاترین نرخ رشد شمارخوردوهای الکتریکی مصرفی در این کشور طی یک سال بوده است.

در فوریه سال ۲۰۲۰ شمار خودروهای الکتریکی در بازار ترکیه بالع بر ۱۷ هزار دستگاه بود و تا انتهای این سال از مرز ۳۶ هزار دستگاه گذشت ولی با ادامه سال و رسیدن به ماه فوریه سال ۲۰۲۱ شمار خودروهای الکتریکی در بازار این کشور از مرز ۴۴ هزار دستگاه گذشت.

 به گزارش مرکز امار ترکیه در فوریه سال جاری ۴۴ هزار و ۲۹۱ خودروی الکتریکی در این کشور استفاده می شد. بررسی آمارهای مربوط به خودروهای الکتریکی در این کشور نشان می دهد طی ده سال گذشته میزان تقاضا برای این خودروها روند افزایشی داشته است و در شرایط فعلی به دلیل قیمت بالاتر خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی، افرادی که از نظر درآمدی در سطح بالاتری قرار دارند  اصلی ترین خریداران این خودروها در بازار هستند.

مرکز آمار ترکیه شمار خودروهای الکتریکی موجود در بازار این کشور را در سال ۲۰۱۱ برابر با ۴۷ خودرو اعلام کرد. پنج سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶ شمار خودروهای الکتریکی در این کشور بالغ بر یک هزار دستگاه بود و به تدریج این وضعیت ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۵ هزار دستگاه گذشت ولی سرعت رشد خودروهای الکتریکی در بازار این کشور در سال ۲۰۲۰ رکوردی جدید را  ثبت کرد و از مرز ۴۴ هزار دستگاه در فوریه سال جاری  گذشت.

سهم خودروهای الکتریکی و هیبریدی در بازار ترکیه ۹.۱ درصد است
نکته مهم دیگری که در گزارش ارایه شد این بود که با وجود سیاست گذاری دولت برای افزایش  استفاده مردم از خودروهای الکتریکی، بازهم سهم خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی موجود در این کشور به کل خودروهای موجود در بازار کمتر از ۱۰ درصد است.

وب سایت تی ار تی در گزارش خود با اشاره به رشد تقاضا برای خودروهای الکتریکی در ترکیه نوشت: «حرکت به سمت اقتصاد کم کربن با جدیت در دنیا پیگیری می شود و صنعت خودروسازی هم یکی از صنایعی است که در این جریان با سرعت بالایی حرکت می کند.شرکتهای خودروسازی نیاز دارند که سرمایه گذاریهای تازه ای برای تولید خودروهای الکتریکی انجام دهند در غیر این صورت در سالهای آتی بازار را از دست می دهند و رقبای  تولید کننده خودروهای کم الاینده می توانند سهم آنها را به خود اختصاص دهند.»

اروپا در فروش خودروهای الکتریکی پیشگام است
بر مبنای گزارشهای موجود طی یک سال اخیر فروش خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا سه برابر شده است  و از مرز یک میلیون دستگاه گذشت. آمارهای ارایه شده توسط اتحادیه تولید کنندگان خودرو در اروپا  نشان داد در سال ۲۰۲۰ بالغ بر یک میلیون و ۴۶هزار خودروی الکتریکی در اتحادیه اروپا فروخته شد در حالیکه شمار خودروهای تمامی الکتریکی فروخته شده در این منطقه در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۸۷ هزار دستگاه بود.

 در این سال فروش خودروهای الکتریکی  که باید به طور شخصی شارژ شوند ۵۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۸۲ هزار دستگاه رسید در حالیکه فروش خودروهای بنزینی  و دیزلی به ترتیب ۳۷ درصد و ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. البته هنوز هم شمار خودروهای بنزینی در خیابان های اتحادیه اروپا بیشتر از خودروهای الکتریکی یا هیبریدی است ولی هر ساله تنها ۴۸ درصد از خودروهای فروخته شده در این منطقه را خودروهای بنزینی تشکیل می دهند.

دولتهای اروپایی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی حمایت می کنند
 برای اینکه مسیر حرکت به سمت اقتصاد کم کربن با سرعت بیشتری طی شود، دولتهای اروپایی به حمایت از صنعت خودروسازی آمدند. بررسی ها نشان می دهد دولت یارانه های زیادی به خودروسازان داده است تا علاوه بر تولید خودروهای الکتریکی فطعات مورد نیاز برای این خودروها را نیز تولید کند.

از طرف دیگر سرمایه کذاری در ساخت مراکز شارژ باتری خودروها در جاده ها و مسیرهای بین شهری هم در دستور کار دولتهای اروپایی قرار دارد. دو کشور آلمان و فرانسه در این زمینه پیشگام هستند و آمارهای ارایه شده توسط اتحادیه تولیدکنندگان خودرو در اروپا نشان می دهد سرمایه گذاری آلمان و فرانسه در تولید خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود و بر مبنای برنامه های ارایه شده توسط دولتها امسال هم شاهد رشد ۴۰ تا ۶۰ درصدی میزان سرمایه گذاری در این حوزه خواهیم بود.

دو کشور فرانسه و آلمان بزرگترین خودروسازان قاره سبز هستند و افزایش سهم خودروهای الکتریکی در کل خودروهای تولید شده در این  کشورها می تواند بستر را برای افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار اروپا و بازار کشورهای واردکننده خودرو فراهم می کند.

کد خبر: ۸۰٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیزاده IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      0 0
      با سلام و تشکر از اهتمام ویژه سایت تحلیل بازار برای اطلاع‌رسانی و گسترش استفاده از خودروهای پاک و برقی با حمایت دولت‌های اروپایی و تغییر استاندارد مصرف انرژی در قاره سبز، سهم فروش خودروهای برقی به 10% کل فروش خودروهای برقی سال 2020 رسیده که پیش‌بینی‌ها مبتنی بر رسیدن این عدد به 15% در سال 2021 میلادی است. اما باید توجه داشت، معیار این گزارش، خودروهای قابل اتصال به شبکه برق سراسری (PHEV, BEV) را در تعریف خودروی برقی دارد و خودروهای هیبرید غیر قابل شارژ را شامل این گروه نمی‌داند. از این رو، در صورتی که بخواهیم سهم خودروهای برقی در سال 2020 ترکیه را بدانیم، تا کنون کمتر 4000 دستگاه خودرو برقی شامل (PHEV, BEV) در ترکیه در حال تردد است و عدد ارائه شده احتمالا مربوط به کل خودروهای هیبرید است. با تشکر