۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
جیب خالی صنعت گردشگری مازندران از نوروز
بازار گزارش می‌دهد؛

جیب خالی صنعت گردشگری مازندران از نوروز

ساری- نوروز به پایان رسید و به رغم تردد ۱۵ میلیونی مسافران نوروزی در مازندران به دلیل شرایط کرونایی جیب صنعت گردشگری از درآمدهای این بخش خالی مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: آمار تردد تعطیلات نوروزی در مازندران از ۱۵ میلیون فقره گذشت و با آنکه شبانه روز ۹۰ هزار نفر اقامت شب در مازندران پیش بینی شد اما درصد بسیار کمی از مسافران در استان اقامت کردند.

ثبت ۳۰۰ هزار اقامت در مراکز پیش بینی شده در مازندران نشان می دهد که روزانه کمتر از ۳۰ هزار نفر در استان اقامت داشتند و مابقی خانه های اقوام و ویلاهای شخصی را برای ماندگاری در مازندران انتخاب کردند.

خالی ماندن درصد بالایی از ظرفیت اقامتی و گردشگری مازندران درایام نوروز در حالی است که در نوروز دو سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون اقامت در استان ثبت شد و کرونا در نوروز جاری، تیر خلاص را بر پیکر گردشگری استان وارد کرده است.

کرونا تیرخلاص به صنعت گردشگری زد
صنعت گردشگری مازندران که به نوروز و سفرها دلخوش کرده بود، دست خالی این تعطیلات را سپری کرد و همچنان به روزهایی می اندیشد تا دوباره این صنعت، جان دوباره گیرد. یک فعال حوزه گردشگری و بومگردی در مازندران با بیان اینکه میزان اقامت و بازدید گردشگران از واحدهای بومگردی در نوروز امسال کاهش چشمگیری یافت، گفت: کرونا تیر خلاص بر پیکر نیمه جان گردشگری وارد کرد و بسیاری از فعالان این حوزه را بدهکار سیستم های بانکی کرده است.

محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه طی سال های قبل از چند ماه قبل از عید، کومه های بومگردی رزرو می شد، افزود: امسال برخی از کومه ها خالی ماند و بازدید گردشگران نیز با محدودیت های خاصی انجام می شد.

وی با بیان اینکه بخش گردشگری از نوروز و سفرهای نوروزی دست خالی گذر کرده است، ادامه داد: متاسفانه این صنعت طی یکسال گذشته خسارت های زیادی دیده که باید برای جبران آن برنامه ریزی شود.

جیب خالی صنعت گردشگری مازندران از نوروز

محدودیت های کرونایی وعدم تبلیغ برای سفر سبب شد تا واحدهای گردشگری مازندران بیش از پیش دچار ضرر شوند و ظرفیت اقامت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان در سال های گذشته به ۹۰ هزار نفر در نوروز امسال کاهش یافت و درصد بالایی از این ظرفیت نیز خالی مانده است.

ظرفیت اقامتی مازندران در نوروز خالی مانده است
سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش اقامت مسافران نوروزی در استان، ظرفیت اقامتی را در حال حاضر ۸۹ هزار نفر شب اعلام کرد و گفت: این در حالیست که سال قبل این ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شب بوده است.

وی شمار تاسیسات گردشگری را در استان چهار هزار واحد بیان کرد و گفت: در نوروز امسال ترغیب و تبلیغ سفر را به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت های اعمال شده نداریم. .

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از تشدید نظارت های نوروزی بر تاسیسات گردشگری خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰ فقره بازدیدهای نظارتی از اماکن و تاسیسات گردشگری صورت گرفته است.

ترددها افزایش یافت و اقامت کاهش
کرونا ترمز گردشگری و اقامت در مازندران را کشید و طی ۱۰ روز اول فصل بهار تنها ۲۷۰ هزار نفر در این استان اقامت کردند در حالی که میزان تردد خودروهای غیربومی در استان رشد داشته است.حسین حسن نژاد معاون استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه حدود یک سوم ظرفیت اقامتی درنظر گرفته برای سال جاری تکمیل شده است، میزان اقامت مسافران را بیش از ۲۷۰ هزار نفر ذکر کرد.

وی با اشاره به شرایط کرونایی یادآور شد: اقامت صورت گرفته در استان به نسبت ظرفیت اقامتی ناچیز است و به دلیل شرایط کرونایی این محدودیت ها ایجاد شده است.

وی با اظهار اینکه گردشگری ظرفیت خودپالایی دارد اظهار امیدواری کرد که با پایان یافتن کرونا، این صنعت بتواند دوباره جابگاه خود را در اقتصاد بازیابد.

جیب خالی صنعت گردشگری مازندران از نوروز

بیش از ۴۳ درصد اشتغال مازندران در بخش خدمات و گردشگری است و کرونا و رکود کسب و کار سبب شد تا بیش از ۱۵ هزار نفر در این بخش بیکار و خانه نشین شوند. طی یکسال گذشته بیش از ۳۰ پروژه گردشگری با سرمایه گذاری کلان و میلیاردی در مازندران به بهره برداری رسید و این تاسیسات منتظر نوروز و ورود گردشگران بودند تا بخشی از هزینه ها را جبران کنند اما کرونا و محدودیت های اعمال شده، پنبه های گردشگری را رشته کرد و فعالان این بخش را دلسرد کرده است.

کرونا به معیشت و اقتصاد لطمه زده است
محمد سعیدی کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه کرونا صنعت گردشگری مازندران درمعرض خطر قرار داده است، افزود: نوروز هم نتوانست جلوی خسارت وارده به این صنعت را بگیرد و آسیب جدی به معیشت و اقتصاد این بخش وارد شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مشاغل زیادی در بخش گردشگری در استان در معرض خطر قرار دارند، تداوم محدودیت ها و شرایط کرونایی را آسیب زا دانست و گفت: شرایط موجود سبب شده تا تاب آوری بخش گردشگری به حداقل رسد و توان این صنعت روز به روز تحلیل رفته است.

وی با تاکید براینکه صنعت گردشگری بیش از این نمی تواند برابر آسیب ها و مشکلات تاب آوری داشته باشد، افزود: طولانی شدن تعطیلات و محدودیت های سفر و کرونایی می تواند این بخش را از گردونه اقتصاد خارج کند.

چراغ گردشگری مازندران در نوروز روشن شد و فعالان این بخش منتظر تدبیر دولت و یا برنامه ریزی دولت آینده هستند تا ضررهای وارده به این صنعت جبران شود و گردشگری دوباره سرپای خود ایستد.

کد خبر: ۸۰٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha