۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
افزایش نقدینگی اقتصاد در سال ۹۹؛ چالش بی اعتمادی به بورس و نبودن نقدینگی برای رشد در سال ۱۴۰۰
گفتگوی بازار با متخصص بازار سرمایه؛

افزایش نقدینگی اقتصاد در سال ۹۹؛ چالش بی اعتمادی به بورس و نبودن نقدینگی برای رشد در سال ۱۴۰۰

ابوترابی، متخصص بازار سرمایه با تأکید بر اینکه نقدینگی اقتصاد کشور در سال ۹۹ افزایش داشت، مطرح کرد: بی اعتمادی و سقوط شاخص کل در پایان سال باعث افزایش میزان خروج نقدینگی از بازار سرمایه شد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه سال ۱۳۹۹ را با تمام مشکلات و بالا و پایین‌هایش به پایان رسید. سالی که ابتدای آن با رشدهای شارپی و افزایش تعداد سرمایه‌گذاران و همچنین نقدینگی در این بازار همراه بود، اما انتهای آن خاطرات تلخ و بدی را برای سهامداران خود به جای گذاشت و باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در بورس پول‌های خود را از بازار خارج کنند که آن‌ها را یا به بازارهای دیگر منتقل کنند و یا به صورت نقد نزد خود نگه دارند.

بازار سهام در سال ۱۴۰۰ با فاکتورهای مبهم زیادی روبه‌رو است؛ انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه مذاکره با آمریکا و روند قیمت دلار برخی از این فاکتورهای تاثیرگذار در روند بازار سهام است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا مشخص و شفاف نشدن این فاکتورها پیش‌بینی بازار ۱۴۰۰ کمی دشوار است، اما آنگونه که آیینه آمار قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد، خبر از سودآوری بیشتر شرکت‌ها در بازار سرمایه به گوش می‌رسد و علاوه بر این، بسیاری از مسائل بنیادی می‌تواند نوید خبر خوش برای بازار باشند.

با این حال، میزان فشار نقدینگی بر بازار سرمایه در سال گذشته و همچنین تغییر فاز آن در سال جدید می‌تواند مسئله مهمی باشد تا جهت سرمایه‌گذاری سهامداران بازار مشخص شود. به همین منظور به سراغ کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا از شرایط بازار بیشتر آگاه شویم.

غلامرضا ابوترابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با شرایط نقدینگی بازار سهام در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: نقدینگی کلی در اقتصاد کشور افزایش چشمگیری داشته است و هر سال هم این عدد در حال افزایش است که از فروردین تا مرداد ماه نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد و بیشتر نقدینگی که در اقتصاد و بیشتر در بازارهای موازی با این بازار قرار داشتند، به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرد.

وی ادامه داد: از مرداد ماه به بعد با توجه به ریزش‌هایی که در بخش سهام داشتیم، بخشی از این نقدینگی از بازار خارج شده و به سوی سایر بازارها از جمله ارز، سکه، خودرو و ...، حرکت کرد که با توجه به نگرش‌ها و نگرانی‌هایی که سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه داشتند، به مرور این نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد، اما با توجه به شرایط به وجود آمده در انتهای سال و رکودی که در بازارهای دیگر وجود دارد، به نظر می‌رسد که باز هم بخشی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است و این در حالی است که بازارهای دیگر هم وضعیت چندان خوبی را در سال ۹۹ پشت سر نگذاشتند.

نقدینگی کلی در اقتصاد کشور افزایش چشمگیری داشته است و هر سال هم این عدد در حال افزایش است که از فروردین تا مرداد ماه نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد و بیشتر نقدینگی که در اقتصاد و بیشتر در بازارهای موازی با این بازار قرار داشتند، به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرد

این کارشناس بازار سرمایه با ابراز امیدواری از این که در سال ۱۴۰۰، وضعیت بازار سهام بهتر شود و مجدداً، بخشی از نقدینگی جامعه را به خود اختصاص دهد، تصریح کرد: بورس یک بازار بلندمدت است و سرمایه‌گذاران آن نباید یک دید کوتاه‌مدت نسبت به این بازار داشته باشند چراکه نگاه کوتاه‌مدت به این بازار، سرمایه‌گذاری را به سفته بازی تغییر می‌دهد و نوسانگیران و معامله‌گران حرفه‌ای از این فرصت استفاده می‌کنند و بهترین استفاده را از بازار می‌کنند.

ابوترابی در ادامه گفت: اگر مردم عادی در نظر دارند که در بورس سرمایه‌گذاری کنند، بهتر است به طور مستقیم وارد این بازار نشوند و از تجربیات افراد حرفه‌ای بازار استفاده کنند که برخی از آن‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشغول به کار هستند و یا از طریق شرکت‌های سبدگردان وارد این بازار شوند و اگر مردم جامعه و سرمایه‌گذاران یک نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند، قطعا به شرط صبوری، عایدی خوبی خواهند داشت.

وی باتأکید بر اینکه بازار سرمایه از اقتاد کلان کشور جدا نیست، مطرح کرد: بورس زمانی می‌تواند خوب باشد که چرخ‌های اقتصاد خوب بچرخند، شرکت‌های تولیدکننده، افزایش چشمگیری در تولید داشته باشند و امید داریم که تحریم‌ها برداشته شود تا شرکت‌های صادرات محور بتوانند تولیدات خود را صادر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر این شرایط به وجود بیاید، بیشتر شرکت‌های تولیدی بزرگ ما به اقتصاد کمک خواهند کرد و با توجه به این که اکثر آن‌ها در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند، قطعا می‌توانند بازده خوبی به سرمایه‌گذاران خود بدهند.

ابوترابی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰، انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند مثمر ثمر واقع شود و اگر سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت به بازار سرمایه نگاه کنند، بازار سرمایه می‌تواند سال خوبی را پیش رو داشته باشد.

کد خبر: ۸۰٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha