۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
مرکبات همچنان روی ریل صادرات؛ سوغات باغات مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

مرکبات همچنان روی ریل صادرات؛ سوغات باغات مازندران

ساری- با شروع سال جدید و پایان فصل برداشت، مرکبات مازندران همچنان به بازارهای خارجی چشم دوخته و منتظر رفع موانع پیش روی است.

بازار؛ گروه استان ها: سالی که گذشت برای مرکبات مازندران چندان بد نبود، از حضور مشتریان خارجی در باغات گرفته تا ورود به بازارهای خارجی، پارسال تاحدودی هزینه تولید و با فروش و صادرات جبران شد.

اواخر سال بود که سنگ اندازی ها، صادرات مرکبات از مازندران را متوقف کرد و به بهانه تنظیم بازار داخل، جلوی صادرات آن گرفته شد و سرانجام در روزهای اولیه سال جاری، دوباره صادرات مرکبات از سر گرفته شد.

در مجموع سالانه بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید می شود که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن آن صادر و مابقی در بازارهای داخل کشورعرضه شده است. مرکبات مازندران تا دو ماه بعد از عید قابلیت عرضه شدن دارد و برخی کشاورزان و باغداران در روزهای نوروزی اقدام به عرضه و فروش محصول کرده اند.

باغداران تا حدودی از قیمت ها راضی هستند
کربلایی محمد از باغداران غرب مازندران که روزهای پایانی سال مرکبات موجود در انبارش را برای تنظیم بازار به واسطه فروخته است، می گوید: این خریدار محصول را برای تنظیم بازار و بخشی را برای صادرات خریداری کرده است.

وی قیمت فروش محصول را در انبار ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم ذکر کرد و گفت: این درحالی که آذرماه نیز چنین قیمتی برای خرید در سرباغ پیشنهاد شده بود و به امید فروش با قیمت بیشتر آن را رد کرده بودیم.

وی با اظهار اینکه بخشی از درآمد فروش مرکبات را باید صرف خرید سبد ذخیره و نهاده ها کنم، ادامه داد: در مجموع پس از سال ها قیمت فروش مرکبات منطقی بوده و بخشی از هزینه ها را جبران کرده است.

مرکبات همچنان روی ریل صادرات/ سوغات باغات مازندران

مرکبات مازندران در یکسالی که گذشت به بازارهای مناطق مختلف روانه شده است، از کشورهای حاشیه خزری تا کشورهای اروپایی، اگرچه این محصول در برخی مناطق با برند مازندران صادر نشد اما خروج آن از استان توانست کام باغداران را شیرین کند.

ماه های پایانی سال قبل بود که برخی پایتخت نشینان،گرانی میوه و مرکبات را به زمین صادرات بی رویه توسط تجار مازندران انداختند و سرانجام با همدستی دولت، مانع صادرات شدند.عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گرانی میوه در پایتخت ربطی به باغدار و صادرات ندارد، افزود: این گرانی ها ریشه در هزینه های حمل ونقل از باغ تا بازار تهران دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع سالی که گذشت کام باغداران شیرین شده است، افزود: حضور خریداران و واسطه هایی که به باغات مراجعه کرده بودند، قیمت مرکبات را منطقی و سود نسبتا خوبی را نصیب باغداران کرده است.

حضور خریداران و واسطه هایی که به باغات مراجعه کرده بودند، قیمت مرکبات را منطقی و سود نسبتا خوبی را نصیب باغداران کرده است

وی ادامه داد: هرچند به دلیل موانع، بیشتر محصولات از طریق استان های دیگر صادر شده است اما از این اینکه باغدار تاحدودی سود کرده است، خرسند هستیم.

اما واگرها فراروی صادرات مرکبات و موانع ایجاد شده سبب شد تا تجار وبازرگانان مازندران خواستار لغو این ممنوعیت ها شوند و حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی مازندران از لغو این محدودیت ها خبر داد.

روزانه هزار تن مرکبات صادر شده است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان اینکه بیش از ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات در استان وجود دارد، میزان تولید مرکبات استان را بیش از ۲.۸ میلیون تن ذکر کرد و گفت: صادرات مرکبات نسبت به سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است.

وی با اظهار اینکه همزمان با فصل برداشت روزانه هزار تن مرکبات به کشورهای مختلف صادر شده است، افزود: ۹۰ درصد مرکبات استان از نوع پرتقال و تامسون است و بیشتر محصولات و مرکبات صادراتی به کشورهای همسایه و حاشیه خزر صادر شده است.

مرکبات همچنان روی ریل صادرات/ سوغات باغات مازندران

خیریان پور از رفع ممنوعیت صادرات مرکبات خبر داد و گفت: برای صادرات مرکبات مشکلی وجود ندارد و با هماهنگی و رایزنی استاندار مازندران مشکل صادرات مرکبات استان حل شده است.

معاون استاندار مازندران شمار واحدهای سورتینگ مرکبات را در استان ۵۰۰ واحد ذکر کرد و گفت: سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می شود که در تولید برخی نحصولات رتبه اول را دارا هستیم.

سالانه محصولات کشاورزی مازندران به کشورهای مختلف اروپایی، اوراسیا  و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و صادرات آن در نوروز، سوغاتی از باغات شمال به گوشه و کنار جهان خواهد بود. عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار پیش بینی صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات استان را ۳۵۰ هزار تن بیان کرد و گفت: صادرات مرکبات استان دارای موانعی نظیر کانتینرهای یخچال دار و مسائل گمرکی است که در سال گذشته اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است.

وی با عنوان اینکه بخش بالایی از صادرات مرکبات کشور به مناطق مختلف جهان از محصول باغات استان است، اظهار داشت: میزان صادرات مرکبات در سالی که گذشته نسبت به سال قبل از آن رشد قابل توجهی داشته است.

شهیدی فر با اشاره به ارائه تسهیلات سرمایه درگردش به صادرکندگان محصولات کشاورزی افزود: روند صادرات محصولات کشاورزی از استان نویدبخش است.

مازندران در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله مرکبات رتبه اول را داشته و ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات مازاد دارد، از این رو برنامه ریزی برای صادرات و رفع موانع فراروی می تواند، سهم اقتصاد کشاورزی را در استان ارتقاء دهد.

کد خبر: ۸۰٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عارفه IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      سلام.اگه صادرات انجام میشه پس ماهایی که پرتقالمونو هنوز تو انبار داریم به امید اینکه قیمت یکم بالا بره که صادر شه.اما قیمت پایین و خریدار نیس کیلویی ۷وخورده ای میگیرن درحالی که ما خودمون کیلویی ۶تومن سرباغ خریدیم.تکلیف چیه واقعا اگه اطلاع دارین بگید لطفا