۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
ابهام در قرارداد ایران و چین؛ علت اصلی اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

ابهام در قرارداد ایران و چین؛ علت اصلی اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه اصلاح قیمت سهم‌های شاخص‌ساز در بازار را به توافق بین ایران و چین نسبت داد و مطرح کرد: بازار سرمایه در بلندمدت از این توافق بهره‌مند خواهد شد.

بازار؛ گروه بورس: در حالی که روز گذشته بازار سرمایه یک روز سبز را پشت سر گذاشت، امروز پس از گذشتن از دقایق ابتدایی، با افزایش عرضه‌ها شاخص کل رو به سقوط پیش رفت و تالار شیشه‌ای باز هم نمایی قرمز پیدا کرد. نماگر اصلی بورس امروز سقوط ۲ هزار و ۷۰۴ واحدی را تجربه کرد و روی یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۵۶ واحدی آرام گرفت.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، هنوز سایه بی اعتمادی روی بازار سرمایه سنگینی می‌کند؛ به طوری که سرمایه‌گذاران این بازار با کوچکترین چراغ سبزی در بورس به دنبال این هستند تا سهام خود را بفروشند و با سود اندک هم که شده از بازار خارج شوند. البته، بازگشایی «شستا» با سود ۷ درصد باعث شد تا از ریزش سهمگین امروز شاخص جلوگیری شود.

با این وجود، شاخص هم‌وزن که در طول معاملات روز جاری روندی کجدار و مریز داشت، عملکردی مثبت از خود به جای گذاشت و امروز با رشد ۷۱۰ واحدی، خود را به ۴۴۲ هزار و ۵۴۵ واحد رساند، اما شاخص فلزات اساسی هم مانند شاخص کل با افزایش فشار فروش امروز افت ۱۲ هزار و ۳۴ واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۹۷۶ هزار و ۵۲۱ واحدی ایستاد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «ثبهساز»، «خساپا»، «اپال»، «شستا»، «شتران»، «خودرو» و «خگستر» فهرست پرتراکنش‌ترین‌های بازار را تشکیل دادند و در این میان، نمادهای «شستا» و «رمپنا» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شپنا» و «کچاد» نیز بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

امروز، معدود نمادهای فولادی در بازار بودند که قیمت سهام آن‌ها افزایش پیدا کرده باشد و از میان آن‌ها فقط می‌توان به «فولاژ» و «فسازان» اشاره کرد. با این حال، نمادهای «فولاد»، «کاوه»، «فخوز» و «فجر» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. در گروه کانه‌ فلزی نیز «کچاد» افت قیمت شدیدی را تجربه کرد و نماد «ارفع» هم در فرابورس کاهش قیمت چشمگیری داشت.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه روند امروز معاملات اظهار کرد: به جز اصلاح جزئی در قیمت‌های جهانی و اعلام خبر توافق ایران و چین، اتفاق جدیدی که نوسانات بازار امروز را به آن نسبت داد، نداریم و هر چند به علت نگرانی‌ها از احتمال کاهش نرخ ارز، همچنان فشار فروش را در بازار حفظ کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: علی رغم اینکه دلار در نرخ بالاتر از ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود، ولی تلاش و اراده دولت برای تحویل کار با نرخ دلار زیر ۱۷ هزار تومان بر رشد بازار سایه افکنده است و باعث شد دیروز و امروز ۴۰۰ میلیارد پول حقیقی خارج شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سند توسعه‌ای امضا شده بین ایران و چین، سند توسعه‌ای و بلندمدت به ویژه در حوزه امنیتی، دفاعی، منطقه‌ای است، مطرح کرد: اگرچه در حوزه‌های اقتصادی و نفت و انرژی و بانکی هم ورود داشته، در کوتاه مدت احتمالا اثر خاصی بر بازار نخواهد داشت، اما در بلندمدت با مشخص شدن ابعاد و برنامه‌های عملیاتی آن بر بورس هم اثرگذار خواهد شد؛ به خصوص اگر صنایع بورسی از این توافق بهره‌برداری لازم را انجام دهند.

قلی‌پور درباره کلیت بازار امروز گفت: بر خلاف شاخص کل که هم منفی بود و هم فشار فروش در صنایع بزرگ کامودیتی محور وجود داشت، کلیت بازار که شاخص هم وزن معیار آن است، خوب بود و صنایع بزرگ هم به دلیل حمایت‌های سهامداران حقوقی در اسفند ماه اصلاح قیمتی لازم را نداشتند و با افت اندک قیمت‌های جهانی که البته همچنان در سطوح بالا هستند، عاملی بر افزایش فشار فروش در این گروه شدند.

وی افزود: هر چند که اکثر سهم‌های بزرگ خوب خریداری شدند، ولی صنایع و سهام کوچک با توجه به افت قیمت در زمستان مورد اقبال بودند و در کل، بعید است که سند همکاری با چین به این زودی بر بورس اثر بگذارد چراکه در گذشته هم همکاری‌های اقتصادی وصنعتی با چین به شکلی انجام می‌شد، ولی در حوزه نقل و انتقال پول شاید به شکل یوان به نفع شرکت‌های بورسی اقداماتی انجام شود. با این حال، خالص تراز تجارب با چین نشان می‌دهد که به حز بحث نفت، در صنایع و بخش‌های دیگر واردکننده هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: امروز، صف‌های فروش جمع شدند و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی روی ندهد، کلیت بازار متعادل خواهد بود.

کد خبر: ۸۰٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha