۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
«ساترا» مداخله گر قیمت نیست| قیمت‌گذاری دستوری سرویس‌ها تجربه ای شکست خورده
واکنش ساترا به افزایش قیمت یکی از VODهای ایرانی:

«ساترا» مداخله گر قیمت نیست| قیمت‌گذاری دستوری سرویس‌ها تجربه ای شکست خورده

شکایت‌های متعدد در خصوص افزایش قیمت و حق اشتراک سرویس فیلیمو به سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) هم رسید. ساترا در این خصوص اعلام کرد که خود را تنظیم‌گر توسعه و رقابت در بازار و نه مداخله‌گر قیمت‌گذاری خدمات می‌داند.

مژده باقری؛ بازار: در روزهای اخیر فیلیمو یکی از پلتفرم‌های VOD ایرانی با افزایشی که در قیمت ها داشت با واکنش های زیادی از سمت و سوی کاربران روبه رو شد. در این خصوص سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا» با بیانیه ای در خصوص واکنش نشان داد.

معاون تنظیم بازار ساترا اعلام کرد که قیمت‌گذاری دستوری سرویس‌ها و خدمات از منظر علمی منسوخ و تجربه شکست‌خورده‌ای در کشور است و این سازمان دخالتی در قیمت گذاری نخواهد داشت.

قیمت اشتراک فیلیمو در ابتدای فروردین ماه با افزایش مجدد همراه شد و به ۹۹ هزار تومان برای یک ماه رسید که با تخفیف ۳۰ درصدی کاربران می‌توانستند آن را با قیمت ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کنند. این افزایش قیمت به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفت.

  «سید حسین مسیح پور»، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا عنوان کرد: «رگولاتور تخصصی در شرایط عادی بازار از ورود به حوزه قیمت‌گذاری دستوری پرهیز می‌کند و اساسا ساترا یک نهاد تنظیم‌گر تسهیل‌گر است که وظیفه ذاتی‌اش بازارسازی و کمک به توسعه رقابت و تعدد منطقی بازیگران و رقبا در صنعت است.»

 مسیح پور تاکیدکرد: « ساترا ناظر بازار و رقابت است نه ناظر قیمت. تفاوت اساسی ساترا با سایر رگولاتورها در کشور این است که سعی در طراحی نظام مداخله و تنظیم‌گری علمی دارد و صرفا به دلیل گسترش بحث در گروه‌های نخبگانی، افکار عمومی یا خواست مصرف‌کننده مداخله غیر علمی در بازار نکرده و بر اجرای سیاست‌های دقیق و کارآمد اصرار دارد. ساترا خود را تنظیم‌گر توسعه و رقابت در بازار می‌داند و نه مداخله‌گر قیمت‌گذاری خدمات.»

مسیح پور با تاکید بر اینکه خود بازار و رفتار مصرف‌کننده باید اولین ابزار تعیین کننده قیمت نهایی باشد افزوده است: « برخی مقامات و افراد دولتی که وظایف تنظیم‌گرانه ساترا را تعریف می‌کنند، شناخت صحیح از نحوه تنظیم‌گری تخصصی ندارند و با شیوه های سنتی حکمرانی با موضوع VOD برخورد می‌کنند.»

معاون تنظیم بازار ساترا همچنین از تجربه‌های ناموفق تلاش برای قیمت‌گذاری به خصوص در نهادهایی مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی (وزارت ارتباطات) و موضوع ارز در بانک مرکزی نام برد و گفت: «هیچ تجربه موفقی در این خصوص قابل کشف نیست.» به گفته مسیح پور، مدل‌های درآمدی مجاز رسانه‌ها و مصادیق تفکیک بازار به زودی ابلاغ خواهد شد با توجه به اینکه ساترا از مرحله ساماندهی مجوزها عبور کرده و وارد مرحله توسعه و تنظیم بازار شده، اکنون موضوعات اقتصادی بسیار مهم و جدی مانند مدل‌های مجاز درآمدی، شیوه‌های ارائه سرویس تفکیک بازار و رقابت، در اولویت بالایی قرار گرفته و به سرعت در حال تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز و نظارت در این حوزه اقتصادی هستند.»

معاون تنظیم بازار ساترا با اشاره به شکایات واصله به ساترا از سوی برخی از افراد فعال در حوزه تولیدات سینمایی در خصوص افزایش هزینه‌ها گفت: «در برخی حوزه‌ها شائبه تخلف‌های جدی اقتصادی مطرح است و شکایت‌هایی در جلسات از طرف گروه‌های مختلف درگیر در زنجیره تولید و توزیع صوت و تصویر فراگیر مطرح می‌شود. از جمله شکایتی از حوزه تولید مطرح شده است که دلیل عمده افزایش هزینه در برخی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، افزایش غیر منطقی هزینه تولید توسط این سرویس‌هاست که توان رقابتی در حوزه تولید محتوا را برای سایر رقبا به شدت تضعیف کرده و بر رشد متناسب در صنعت اثر منفی خواهد گذاشت. نشانه‌های آن از هم‌ اکنون پیداست. لذا ساترا به دلیل حفاظت از منافع عمومی نسبت به بررسی قانونی موضوع اقدام و نظریه کارشناسی نهایی خود را به صورت عمومی منتشر و در صورت بدست آمدن جمع‌بندی در خصوص غیر منطقی بودن افزایش قیمت در این خصوص اقدام خواهد کرد.»

مسیح پور در خصوص جمع بندی نهایی موضوع هزینه اشتراک گفت: «در روزهای آینده یک جلسه مشورت عمومی به صورت آنلاین نیز برگزار خواهد شد که از همه صاحب‌نظران و کارشناسان و فعالین صنعت صوت و تصویر دعوت می‌کنم برای رسیدن به جمع‌بندی در این امر مشارکت کنند.»

او همچنین درباره پخش همزمان تبلیغات در کنار دریافت حق اشتراک از کاربران که در ماه‌های اخیر به شکل مداوم مورد انتقاد بوده است، گفت: «این امر نیز در خدماتی اشتراکی اقدامی بی‌سابقه است و باید متوقف شود. آیین‌نامه آن ابلاغ خواهد شد، رسیدگی به این موضوع و به صورت کلی شیوه‌های مجاز درآمدی نیز در دستور کار معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا قرار دارد.» 

شایان ذکر است چندی پیش بازار در این خصوص گزارشی  تحت عنوان  پول اشتراک بدهید، تبلیغ ببینید! | VOD هایی که در آنها از تعامل خبری نیست نوشته بود و از دریافت اشتراک و پخش همزمان تبلیغ انتقاد کرده بود. همین موضوع باعث شد بسیاری ازفعالان به این موضوع واکنش نشان دهند و حال ساترا نیز اعلام کرده است که دریافت همزمان اشتراک از کاربر و پخش تبلیغات برای او، «اقدامی بی‌سابقه است و باید متوقف شود.» 

«ساترا» مداخله گر قیمت نیست| قیمت‌گذاری دستوری سرویس‌ها تجربه ای شکست خورده

کد خبر: ۸۰٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha