۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی

آبادان- یک بانوی کارآفرین آبادانی به صورت خانوادگی در بخش کشاورزی فعالیت می‌کند و با ابتکار عمل در حوزه گردشگری ورود کرده و اقامتگاه بوم‌گردی نیز احداث کرده است.

محمود نواصر؛ بازار: در شرایطی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند که گردشگری کشاورزی یک از مبانی تحقق این مهم است.

یکی از نقاط مستعد در حوزه کشاورزی که خاک حاصلخیز دارد، شهر آبادان است.

کشاورزی در آبادان بالای ۱۰۰ سال قدمت دارد و بین تمام گیاهان و درختان، نخل از همه معروف‌تر است و بسیاری از خرماها که در نخیلات آبادان به ثمر می‌آید شاید فقط در چند نقطه جهان وجود داشته باشد که همین امر نشان دهنده توانمندی کشاورزان آبادان به کشت این نوع محصول است.

به دلیل تعداد بالای کشاورزان، فضای رقابتی زیادی در بین آنان حکمفرماست و همین امر سبب توسعه کشاورزی و نوآوری و خلاقیت شده است.

کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی

«زهرا خزائل» یکی از کشاورزان پیشرو و توانمند در روستای شلحه حاج حسین آبادان است که با رویکردهای نوین کشاورزی و سلامت غذا، توانسته با مدیریت نخلستان خود، محصولی در چارچوب استاندارد تولید کند که میزان باقیمانده انواع سموم شیمیایی و آفت کش‌ها در آن صفر است.

در واقع این محصول در حد ارگانیک بوده و ترویج فرهنگ مصرف آن، سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بعدی خواهد شد.

عملکرد محصول تولید شده ۱۲ تن در هکتار است. خرمای استعمران، برحی، کبکاب و … برخی از محصولات نخسلتان وی است.

خزائل با کشت محصول خرما برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

کشت بامیه، بادمجان، انگور، فلفل، یونجه و سبزی و همچنین پرورش گاو، بز، مرغ، خروس، غاز و مرغابی برخی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی در این زمین کشاورزی است.

علاقمندی این بانوی کارآفرین آبادان به حوزه گردشگری کشاورزی وی را به برنامه‌ریزی بر روی این حوزه جذاب کشاند.

کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی

گردشگری کشاورزی
اصطلاح «گردشگری کشاورزی» یا «Agri Tourism» از ترکیب دو واژه «Agriculture» و «Tourism» تشکیل شده است و چهره جدیدی از گردشگری و بخشی از گردشگری روستایی محسوب می‌شود.

به هر گونه فعالیتی که در مزرعه یا مرتع انجام می‌شود و اجازه می‌دهد تا عموم مردم، برای سرگرمی، تفریح، یا با اهداف آموزشی، برای دیدن و لذت بردن از فعالیت‌های روستایی مانند کشاورزی، دامداری، فعالیت‌های تاریخی، فرهنگی، برداشت محصول دست چین، فعالیت‌های طبیعی و جاذبه‌ها به مزرعه مراجعه کرده و همچنین پی بردن به این اصل که (آیا مشارکت‌کنندگان در فعالیت‌های مزرعه حاضر به پرداخت پول هستند یا خیر؟) گردشگری کشاورزی گفته می‌شود.

ساکنان محلی و صاحبان مزارع، گردشگران را به سرزمین خود دعوت می‌کنند تا از نزدیک شاهد رونق فعالیت‌های کشاورزی و چشم‌انداز مزارع تولیدی باشند. این کار در قالب ادغام فعالیت‌های گردشگری و جاذبه‌های کشاورزی انجام می‌گیرد که به «گردشگری کشاورزی» مرسوم است.

گردشگری کشاورزی یکی بهترین تفریح و سرگرمی‌هاست، بازدیدکنندگان ممکن است در طول فصل تابستان به گردش بپردازند، در جستجوی آب‌میوه طبیعی باشند یا درباره روند تبدیل شیر به کره محلی صحبت کنند

آنها همه چیز را به صورت طبیعی و مستقیم درک و احساس می‌کنند. برای بیشتر مردم، گردشگری کشاورزی به معنی بازدید از یک مزرعه فعال یا هرگونه فعالیت کشاورزی، باغبانی و یا کسب‌ و کار کشاورزی به منظور لذت بردن، آموزش و یا درگیر شدن در فعالیت‌های مزرعه و یا امور دیگر است.

بازدیدکنندگان می‌توانند با انواع خرما، کشت سبزی، برنج، صیفی‌جات و گونه‌های گیاهی که در شهر آبادان کشت می‌شود، آشنا شوند. علاوه بر این کشاورزان فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای دیگری را برای بازدیدکنندگان همچون تست انواع محصولات محلی از جمله نان، پنیر و کره در نظر می‌گیرند چرا که گردشگری در قالب سه فعل دیدن، خریدن و انجام دادن معنی می‌شود.

خزائل محل سکونت خود را در یک برنامه‌ریزی اصولی به مرور زمان به واحد اقامتی تبدیل کرده است.

اقامتگاه‌ها از زمان‌های قدیم وجود داشته‌ و طی سالیان متمادی تغییرات زیادی داشته‌اند. امروزه یکی از انواع اقامتگاه‌هایی که موجود، اقامتگاه بوم گردی است.

همانگونه که از اسم آن پیداست، این دسته از اقامتگاه‌ها در مناطقی قرار دارند که افراد بومی در آن ساکن هستند و معمولاً در روستاها واقع شده‌اند بنابراین این نوع اقامت با مواردی که فرد در هتل‌ها ساکن می‌شود متفاوت است و بالطبع مزایا و زیبایی‌های خاص خود را در پی خواهد داشت.

کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی

بوم‌گردی
بوم‌گردی واژه‌ای است که از عبارت «Eco-Tourism» گرفته شده است. کلمه اکو که از زبان یونانی گرفته شده است معنی طبیعت و یا محیط زیست را می‌دهد و کلمه توریسم هم به معنی گردشگری است.

بنابراین افرادی که در سفرهای خودشان خارج از محدوده‌های شهری و در طبیعت ساکن می‌شوند را بوم گرد می‌نامند.

یکی از خصیصه‌های این افراد این است که در طول صفر خودشان به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کنند و در واقع حامی محیط زیست هستند.

اقامتگاه بوم‌گردی
اقامتگاه بوم‌گردی یک اقامتگاهی است که در محیط‌های طبیعی و یا در روستاها قرار دارند، تا بوم‌گردان بتوانند در آنها اقامت کنند.

بر خلاف هتل‌ها که معمولاً به یک شکل هستند و پذیرایی‌های تقریباً یکسانی دارند اقامتگاه‌های بوم‌گردی هر کدام معمولاً به شیوه سنتی همان منطقه ساخته و تزئین شده‌اند.

کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی

اقامتگاه بوم‌گردی خزائل
اقامتگاه بوم‌گردی خزائل روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۹ با حضور قدرت‌الله طمیمیان«معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری»، محسن قنبری«مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، تعدادی از مدیران سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین اهالی روستای شلحه حاج حسین آبادان افتتاح شد.

طراحی این اقامتگاه کاملا بومی است و با هدف آشناسازی مسافران و گردشگران با فرهنگ بومی آبادان شکل گرفته‌اند.

اقامتگاه‌ بوم‌گردی خزائل چکیده و نماینده فرهنگ خطه اروند است که به نوبه خود خاص و جذاب است و این ویژگی فقط در مورد نمای بیرونی آن صدق نمی‌کند.

طراحی و دکوراسیون داخلی اقامتگاه بوم‌گردی خزائل با فرهنگ این منطقه تطابق کامل دارد. یکی از خدماتی که اقامتگاه بوم‌گردی خزائل ارائه می‌دهد، سرو غذاهای خوشمزه اصیل و متنوع بومی منطقه است.

فرد با اقامت در این اقامتگاه دلنشین به طبیعتی بکر و ناب دسترسی خواهد داشت. کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی خزائل همگی خانواده «زهرا خزائل» هستند که با یک صمیمیت خانوادگی خاص از مهمانان پذیرائی می‌کنند.

کارآفرینی بانوی کشاورز آبادانی؛ از تولید محصولات ارگانیک تا احداث اقامتگاه بوم‌گردی

مهمانان می‌توانند در این واحد اقامتی با حضور در زمین کشاورزی دوشیدن شیر از بز و گاو را نیز تجربه کنند.

پیش بینی می‌شود تا ماه‌های آینده با توسعه این واحد اقامتی، حداقل برای ۱۰ نفر دیگر به صورت مستقیم و ۴ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شود.

اقتصاد گردشگری کشاورزی
به طور حتم در شرایط فعلی اقتصادی راه عبور از مشکلات توجه به حوزه گردشگری کشاورزی به ویژه احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

سازمان منطقه آزاد اروند با ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره و همچنین مشاوره‌های تخصصی رایگان هم اکنون نقش بازوی حمایتی را دارد و کشاورزان باید از این فرصت ویژه استفاده کنند.

کد خبر: ۸۰٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس رحمانی RO ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      0 0
      این محل رو بنده 5 یا شاید 6 سال پیش رفتم و دیدم متاسفانه همچنان هم همان شکل و شمایل را دارد بدون هیچ پیش رفتی، جالب اینجاست که نوشته اید تازه افتتاح شده!!! از مشکلات متعدد این اماکن در محدوده های کشاورزی عدم دسترسی مناسب، عدم رعایت مسائل بهداشتی مثل سرویس بهداشتی و آب سالم میباشد که امیدوارم فکری برایش بشود، که درغیر این صورت بهتراست به این مقوله دارد نشوند