۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
ایران و امریکا عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارند
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

ایران و امریکا عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارند

«رابرت اسمیت» معتقد است که تهران و واشنگتن عجله ای جهت بازگشت به برجام ندارند و احتمال شروع مجدد زودهنگام مذاکرات در این زمان از بین رفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از وعده‌های داده شده از سوی بایدن در خصوص بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران بوده، اما تا کنون این امر محقق نشده و دولت آمریکا همانند همیشه با بهانه جویی اعلام می‌کند که در ابتدا ایران باید به تعهدات خود در برجام عمل کند.

مدیرکل آژانس بین المللی اتمی نیز می‌گوید دسترسی به داده‌های لازم برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران مستلزم بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده که عجله ای برای بازگشت به برجام وجود ندارد. به نظر می رسد ایران به دنبال این است تا حاصل 3 سال مقاومت را به راحتی از دست ندهد. از سوی دیگر دولت بایدن نیز عجله ای از خود نشان نمی دهد.

این در حالی بود که به نظر می رسید بایدن علاقمند است تا گفتگوهای برجامی زودتر شروع شود ولی مواضع وی و تیم سیاست خارجی وی تغییر کرده است. به راستی دلایل این امر چیست؟

«پروفسور رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در پاسخ با این سوال به خبرنگار بازار گفت: صادقانه بگویم، من فکر نمی کنم دولت بایدن می داند که می خواهد در رابطه با ایران و برجام چه سیاستی را دنبال کند. در واقع دولت بایدن سیاست مشخصی در خصوص ایران ندارد.

وی تأکید کرد: شاید هدف آن لغو همزمان تحریم ها در ازای بازگشت ایران به انطباق در طی مذاکرات باشد. اما بایدن اکنون تحت فشار است تا تلاش کند از تحریم ها به عنوان اهرم فشار برای تغییر مفاد توافق استفاده کند و آن را به مسئله موشکهای ایرانی و حمایت ایران از جنگهای نیابتی در منطقه پیوند دهند.

وی افزود: برخی در آمریکا مایلند منتظر نتیجه انتخابات ایران باشند. من فکر می کنم ایران باید با شرکت در نشست غیررسمی در اروپا موافقت می کرد، با این فرض که انگلیس و فرانسه ممکن بود ایالات متحده آمریکا را به لغو تحریم ها و بازگشت به برجام به عنوان اولین گام به سمت مذاکره در مورد سایر مسائل ترغیب کنند.

اسمیت تصریح کرد: بایدن آرزو دارد که با متحدان هماهنگ اقدام کند، بنابراین این روش ممکن است موثر  باشد. در نهایت باید گفت به نظر می رسد هر دو دولت ایران و ایالات متحده مشتاق شروع مذاکرات با این شرط که خود اولین طرفی باشند که انطابق کامل با برجام را انجام می دهند، نیستند. بنابراین به نظر می رسد احتمال شروع مجدد زودهنگام مذاکرات در این زمان از بین رفته باشد.

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو همچنین گفت: فکر می کنم مناسب ترین راه برای جلب رضایت ایران این است که ایالات متحده آمریکا تحریم ها را لغو کند و به طور رسمی به برجام بپیوندد، بنابراین موقعیت آژانس بین المللی انرژی هسته ای نابهنگام به نظر می رسد. اینکه چرا چنین موضعی اتخاذ می شود مشخص نیست.

کد خبر: ۸۰٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha