۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
حذف قیمت زمین از نرخ نهایی مسکن، گامی موثر برای کنترل بازار ملک
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

حذف قیمت زمین از نرخ نهایی مسکن، گامی موثر برای کنترل بازار ملک

شاکری، عضو کمیسیون عمران در مجلس نبود تعادل میان عرضه و تقاضا را پارامتری موثر در افزایش مدت زمان انتظار برای خرید خانه دانست و گفت: برای کوتاه کردن زمان انتظار خرید خانه هیچ راهی جز ورود دولت به این حوزه در شرایط فعلی و فراهم کردن شرایط خرید خانه با حذف قیمت زمین از نرخ نهایی مسکن و ارائه تسهیلاتی معادل ۷۰ درصد قیمت ملک برای ساخت خانه نیست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اقبال شاکری، افزایش فاصله انتظار خرید خانه در تهران را ناشی از نبود تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن دانست و گفت: با توجه به توقف تولید مسکن در سال‌های اخیر و از تغییر اصول اولیه تحویل مسکن مهر، تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفته و با جهش شدید قیمت مسکن، فاصله انتظار خرید خانه افزایش یافته است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس در ادامه اضافه کرد: برای کوتاه کردن فاصله انتظار خرید خانه هیچ راهی جز ورود دولت به این حوزه و فراهم کردن شرایط خرید خانه برای اقشار فاقد مسکن نیست برای این کار هم ابتدا دولت باید با تامین زمین ارزان قیمت و اجاره ۹۹ ساله مانند مسکن مهر، زمین را از بهای تمام شده خانه خارج کند و سپس تسهیلاتی معادل ۷۰ درصد قیمت ملک برای ساخت با شرایط مناسب فراهم کند و همچنین سازوکارهای اداری، نظارتی و مهندسی مانند صدور پروانه، پایان کار و نظام مهندسی در قالب‌های پیش بینی شده با تخفیف بیشتر و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داده و نیز سالانه حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکن نیز ساخته شود.

تسهیلات بخش مسکن تنها ۱۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد
وی خاطرنشان کرد: برای انجام موارد مذکور، سالانه به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است و دولت باید تسهیلات بانکی برای این موضوع را پرداخت کند که البته به صورت یکجا پرداخت نشده و فرآیند آن حدود سه سال زمان نیاز دارد، بنابراین باید سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند؛ این در حالی است که امروز تنها حدود یک درصد تسهیلات بانکی به این حوزه اختصاص دارد. این مبلغ در برابر تسهیلات پرداخت شده بانک‌ها در ۹ ماهه ابتدای سال طبق گزارش بانک مرکزی که رقمی معادل هزار ششصد هزار میلیارد تومان برآورد شده بسیار اندک بوده است.

دولت بازار مسکن را رها کرده است
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه دولت بازار مسکن را کاملا رها کرده است افزود: مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن، اقدامات مختلفی انجام داده از جمله تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن تا سالی یک میلیون واحد مسکونی با شرایط و مشخصات عنوان شده، ساخته و میان اقشار ضعیف فاقد مسکن باید عرضه شود.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد و فاقد مسکن پیش‌بینی شده است که بر اساس آن ۴۰۰ هزار واحد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت باید ساخته شود. طرح جهش تولید با اجرای دقیق این تبصره از لایحه بودجه شروع خوبی برای بهبود وضعیت بازار مسکن بوده که البته باید ۶ الی ۷ سال  تداوم داشته باشد تا فاصله عرضه و تقاضا کاهش پیدا کند.

وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن تصدی‌گری نکند
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی نباید در حوزه مسکن تصدی‌گری کند بلکه باید سامانه ها را تهیه و سیاست گذاری انجام دهد و کارها را به شرکت‌های خصوصی سازنده و متولیان قابل تایید واگذار کند. دخالت این وزارتخانه همواره مشکلات را بیشتر و طرح‌ها را ناکارآمد کرده است.

کد خبر: ۸۰٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha