۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های با مسئولیت محدود

اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های با مسئولیت محدود

برای آنکه بتوان یک شرکت با مسئولیت محدود را تاسیس کرد باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شود که در ادامه این مراحل را عنوان خواهیم کرد.

به گزارش بازار، در ماده ۲۰ قانون تجارت هفت نوع شرکت تعریف شده است که شامل شرکت سهامی، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت های غیر مختلط غیر سهامی،  شرکت های تعاونی و شرکت با مسئولیت محدود هستند. ما شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کرده و قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این شرکت‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود
- برای فعالیت این شرکت های نمی‌توان هیچ محدودیت خاصی را متصور شد و در کلیه فعالیت های مهندسی، صنعتی، فناوری اطلاعات و غیره می‌توانند ورود پیدا کرده و در آن زمینه کار کنند.

- موضوعات بهداشتی، آرایشی، آشامیدنی، موادغذایی و به صورت کلی در هر موضوعی که در آن مزایده و یا مناقصه انجام شود این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت کنند.

- این شرکت بین دو یا چند نفر از دوستان و آشنایان تاسیس شده و تمام شرکا بدون آنکه نیاز باشد سرمایه به قطعات سهام تقسیم شود فقط تا اندازه‌ای که سرمایه گذاری کرده‌اند در قرض‌ها و تعهدات شرکت سهیم هستند.

- در یک شرکت با مسئولیت محدود شرکای حاضر تاجر نبوده و در اموری که در شرکت در حال انجام است هیچ گونه مسئولیت مستقیمی‌ندارند.

- در انتخاب نام برای شرکت با مسئولیت محدود نباید نام هیچ یک از شرکا در اسم شرکت قید شود.

- حداقل دو نفر باید حضور داشته باشند تا این شرکت تشکیل شود.

- افرادی که قصد دارند کارهای کوچک تجاری انجام دهند به سراغ تشکیل این شرکت‌ها می‌روند؛ زیرا روال تاسیس این شرکت‌ها به نحوی است که افراد غربیه در آن وارد نشده و چندین نفر از دوستان و آشنایان برای خلق یک شرکت با مسئولیت محدود پیش قدم می‌شوند.

- شرکت هایی با مسئولیت محدود، در اثر ورشکستگی یا فوت اعضا منحل نمی‌شوند.

- اگر تعداد شرکا از ۱۲ نفر بیشتر شود باید تشریفات مفصل تری نیز رعایت گردد

- انتقال سهم الشرکه آزادانه نیست.

مراحل ثبت شرکت های با مسئولیت محدود
برای آنکه بتوان یک شرکت با مسئولیت محدود را تاسیس کرد باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شود که در ادامه این مراحل را عنوان خواهیم کرد.

قدم اول در تاسیس شرکت با مسئولیت محدود
اولین مرحله در تاسیس شرکت با مسئولیت محدود خارج از ایران  پیدا کردن افرادی است که بتوانید با کمک آنها شرکت را تاسیس کنید.

انتخاب یک شریک مناسب از مهم‌ترین پیش نیازهای داشتن شرکت با مسئولیت محدود است. به این نکته توجه داشته باشید که در شرکت های با مسئولیت محدود افراد به اندازه سرمایه گذاری که در شرکت کرده‌اند مسئولیت دارند.

هر چه سرمایه گذاری یک فرد در شرکت بیشتر باید حق رای بیشتری نیز باید برای او قائل شد و در پرداخت بدهی‌ها و قرض های شرکت نیز مسئولیت بیشتری دارد.

مرحله دوم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
در مرحله دوم شما باید به سایت Irsherkat.ssaa.Ir مراجعه کرده و با تکمیل فرم های مربوطه گام دوم در جهت تاسیس شرکت را بردارید. با تکمیل فرم های مربوطه می‌توانید به راحتی درخواست خود را مبنی بر تاسیس شرکت به اطلاع اداره ثبت شرکت های برسانید. تمام مراحلی که در ادامه ذکر خواهد شد را مو به مو رعایت کنید.

مرحله سوم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
بعد از ثبت نام در شرکت نوبت به آن می‌رسد که شما یک نام مناسب برای شرکت خود انتنخاب کنید. برای انتخاب نام نیز قوانین و مقررات خاصی تعریف شده است که شما باید به هنگام انتخاب اسم به این موارد دقت داشته باشید. از جمله نکاتی در رابطه با اسم شرکت باید رعایت شود عدم استفاده از نام ارگان های دولتی و رسمی‌ است. ضمنا نام انتخاب شده تکراری نبوده و باید ریشه ایرانی داشته باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های با مسئولیت محدود

مرحله چهارم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
در مرحله سوم شما باید حوزه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید را مشخص کنید. توجه داشته باشید که برخی از فعالیت‌ها برای انجام نیاز به دریافت مجوز دارند.

مرحله پنجم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
در این مرحله باید آدرس جایی که قرار است شرکت در آن فعالیت داشته باشد مشخص گردد. اگر فعلا چنین فضایی را در اختیار ندارید می‌توانید آدرس سکونت یکی از شرکای شرکت را وارد کنید و دقت داشته باشید که مدارکی که اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌کند به این آدرس فرستاده می‌شود.

مرحله ششم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
در مرحله ششم شما باید میزان سرمایه شرکت را مشخص کنید. معمولا حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان ذکر می‌شود. توجه کنید میزان سرمایه‌ای که برای تاسیس شرکت در نظر می‌گیرید می‌تواند بر روی اعتبار شرکت تاثیر داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید شرکت شما اعتبار بیشتری داشته باشید باید سرمایتان را افزایش دهید.

مرحله هفتم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
در مرحله هفتم باید اطلاعات و مشخصات تمام شرکا را وارد کنید. اطلاعاتی همچون اطلاعات موجود در شناسنامه، آدرس محل سکونت و شماره تماس افراد در این مرحله در سامانه ثبت می‌شود.

مرحله هشتم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
مرحله هشتم شما باید اطلاعات سهام و میزان سرمایه گذای که هر یک از شرکا انجام داده‌اند را مشخص کنید و همین طور باید نقدی و یا غیر نقدی بودن آنها را نیز در سایت تعیین نماید.

مرحله نهم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
اگر شرکت شعبه دیگری دارد در این مرحله باید مشخص شود. در غیر این صورت می‌توانید با انتخاب گزینه نداشتن شعبه در حال حاضر، ادامه مراحل ثبت شرکت را انجام دهید.

مرحله دهم در تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
در مرحله دهم شما باید تصویر اساسنامه که برابر اصل شده و شرکت نامه را در سایت بارگذاری کنید. در صورتی که نیاز می‌بینید در اساسنامه قوانینی را ذکر کنید باید این کار را انجام دهید. در این مرحله ثبت شرکت به اتمام رسیده و شما باید منتظر باشید تا اداره ثبت از شما درخواست کند تا مدارک را برایش بفرستید.

مدارکی که باید به اداره ثبت تحویل دهید شامل موارد زیر هستند:

کپی برابر اصل شناسنامه تمام شرکای شرکت

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

اساسنامه تکمیل شده

مرحله آخر تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود
بعد از آنکه مدارک ارسالی شما تایید شد یک شماره ثبت در اختیارتان قرار داده می‌شود. شما باید با این شماره ثبت یک آگهی در روزنامه های رسمی‌چاپ کنید که در آن مواردی مانند نوع فعالیت شرکت، نام شرکت و سایر اطلاعاتی از این شکل در این آگهی درج شده باشد. نکته مهم در نگهداری این آگهی است؛ زیرا در آینده باید اصل و کپی برابر اصل آن را ارائه کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های با مسئولیت محدود


 

تفاوت شرکت های  مسئولیت محدود با شرکت های سهامی‌خاص
قبل از آنکه به بیان تفاوت هایی که بین شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی‌خاص وجود دارد ابتدا بهتر است تعریفی در مورد شرکت سهامی‌خاص ارائه دهیم. شرکت های سهامی‌خاص شرکت هایی هستند که سهام آن را نمی‌توان در بازار ارائه کرد اما به راحتی بین مردم قابل معامله است. وقتی شرکت های سهامی‌خاص تشکیل می‌شوند کل سرمایه شرکت باید موجود باشد و مقداری از آن نیز در بانک سپرده گذاری  می‌گردد. حتما برای انتخاب از مشاوره حقوقی ثبت شرکت بهره بگیرید.

یکی از تفاوت هایی که بین شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی‌خاص وجود دارد، در مورد انتخاب بارزس اصلی و علی البدل است. در شرکت با مسئولیت محدود انتخاب بازرس و علی البدل اجباری نیست اما در شرکت های سهامی‌خاص این مورد اجباری بوده و حتما باید انجام شود.

از دیگر تفاوت هایی که می‌توان در مورد شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی‌خاص اشاره کرد به تقسیم سود بر می‌گردد. در شرکت های سهامی‌خاص معمولا تقسیم سود با توجه به سهام شرکا انجام می‌شود اما در شرکت با مسئولیت محدود تقسیم سود با توجه به سرمایه شرکا انجام خواهد شد. البته در شرکت های با مسئولیت محدود می‌توان روش دیگری را برای تقسیم سود در اساسنامه تعیین کرد.

در شرکت های سهامی‌خاص معمولا مدیران حق ندارند بیش از ۲ سال در سمت مدیریت فعالیت داشته باشند اما در شرکت های با مسئولیت محدود مدیران می‌توانند به صورت نامحدود فعالیت کنند.

در شرکت های سهامی‌خاص ۳۵ درصد از میزان سرمایه باید به صورت نقدی در یکی از شبعه های بانک به ودیعه گذاشته شود و مابقی در اختیار سهامداران قرار داده می‌شود. اما در شرکت های مسئولیت محدود کل سرمایه شرکت در اختیار مدیر قرار داده می‌شود.

اگر نیاز به تشکیل مجامع عمومی‌در شرکت های با مسئولیت محدود باشد، این فرآیند، شرایط مشکل تری را در پی خواهد داشت اما در شرکت هایی که به صورت سهامی‌خاص هستند تشکیل این مجامع شرایط راحت تری دارد.

در شرکت های سهامی‌خاص نقل و اتنقال سهام به صورت عادی و بدون نیاز به دفترخانه های اسناد رسمی‌انجام می‌شود اما در شرکت با مسئولیت محدود سه چهارم شرکا باید برای انتقال سهام توافق کنند و ضمنا انتقال سهام نیز در دفتراسناد رسمی‌انجام می‌گیرد.

تعیین مدیر در شرکت های مسئولیت محدود در ترکیه را می‌توان از بین شرکا و یا افرادی خارج از جمع شرکا انتخاب کرد اما در شرکت های سهامی‌خاص مدیران باید از بین سهامداران انتخاب شوند.

کد خبر: ۸۰٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha