۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی ۲ برابر؛ آمار گردشگران نصف شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی ۲ برابر؛ آمار گردشگران نصف شد

مشهد- درحالی‌که تا قبل از بیماری کرونا با ایجاد و راه‌اندازی گردشگری روستایی و بوم‌گردی اقتصاد در روستا در حال جان گرفتن بود و به مهاجرت معکوس کمک می‌کرد اما متأسفانه کرونا تمام نقشه‌های روستائیان و سرمایه‌گذاران را نقش بر آب کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کافی است کمی دلت از حال و هوای شهری بگیرد و بخواهی بوی نان تازه به مشامت برسد و دیدن خانه‌های کاه‌گلی روستایی بر چشمت نوازش کند، تا خانه‌های بوم‌گردی تو را به آرزویت برسانند و این بهانه‌ای برای آغاز سفر و روستاگردی است که توانسته نانی هم به روستائیان برساند.

خراسان رضوی به دلیل گستردگی و تنوع جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این خطه، از ظرفیت بسیار برای توسعه بوم گردی و ایجاد واحدهای اقامتی برخوردار است.

اگرچه رفته‌رفته در حال رونق واحدهای بوم گردی در خراسان رضوی بودیم اما مدت‌هاست که شیوع ویروس کرونا رعشه بر تن گردشگری روستایی و بخش بوم گردی آن انداخته و به گفته فعالان و مسئولین این بخش اگر چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده نشود، مشکلات عظیمی برای این صنعت که متخصصین بسیاری آن را نسخه رهایی‌بخش اقتصاد می‌دانند، رخ خواهد داد.

تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی دو برابر؛ آمار گردشگران نصف شد

خراسان رضوی همان‌طور که در احداث مراکز اقامتی مانند هتل‌ها به‌ویژه در شهر مقدس مشهد پیشتاز است در ایجاد و راه‌اندازی واحدهای بوم گردی نیز حرف نخست را می‌زند و درحالی‌که تعداد واحدهای بوم گردی آن در حال دو برابر شدن است اما متأسفانه تعداد میهمانان این واحدها به دلیل کرونا به کمتر از نصف تقلیل یافته است.

رشد قابل‌توجه بوم‌گردی
در همین حال مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه در طی دو سال گذشته رشد بسیار خوبی در احداث اقامتگاه‌های بوم گردی در استان داشتیم به ما می‌گوید: امسال و طی شش ماهه نخست سال تعداد ۳۰ اقامتگاه بوم گردی جدید  و تعداد ۱۵۳ واحد دارای موافقت اصولی نیز تا پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید و لذا بدین ترتیب آمار این اقامتگاه‌ها رشد چشمگیری خواهد یافت.

ابوالفضل مکرمی می‌افزاید: در حال حاضر ۱۲۰ واحد بوم گردی در استان فعال است که با افتتاح ۱۸۳ اقامتگاه بوم‌گردی تا پایان امسال تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی خراسان رضوی به ۳۰۳ واحد یعنی سه برابر شمار موجود افزایش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه طی دو سال اخیر برای ۱۵۳ اقامتگاه بوم گردی موافقت اصولی صادرشده می‌افزاید: این بوم گردی‌ها به‌صورت میانگین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با توجه به ظرفیت‌های بومی، تاریخی و طبیعی در  استان خراسان رضوی تا ۸۰۰ واحد نیز قابل‌ افزایش است.

مکرمی فر اذعان می‌کند: تا قبل از شیوع بیماری کرونا اقامتگاه‌های بومی در خراسان رضوی مورد استقبال گردشگران خارجی قرار داشت و به‌خصوص در شهرهایی مانند گناباد، تربت‌جام و خواف شاهد استقبال بیشتر گردشگران خارجی از این واحدها بودیم.

اقامتگاه‌های بوم گردی نسخه شفا بخش اقتصادی
در همین حال معاون گردشگری خراسان رضوی می‌گوید: اقامتگاه‌ها از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی به لحاظ مالی مواجه شدند با این‌حال اطمینان دارم  آن فضایی که می‌تواند ما را به دوران احیای گردشگری برگرداند همین اقامتگاه‌های بوم گردی هستند.

یوسف بید خوری به بازار می‌گوید: با ورود مهمان ناخوانده چینی به کشور بسیاری از اقامتگاه‌ها دستخوش رکود شدند و در این میان اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در رده مراکز اقامتی سنتی جای می‌گیرند نیز بیشترین آسیب را دیده و چراغ‌هایشان خاموش شد.

وی می افزاید: خوشبختانه در طول این سال‌ها اقامتگاه‌های ما رشد قابل‌توجهی داشته‌ و ما توانسته‌ایم تاکنون در خیلی از روستاها این فضاها را ایجاد کنیم اما با توجه به اینکه استان خراسان به لحاظ تعداد شهرستان دومین استان ایران است طبیعتاً ظرفیت بالاتری را در خصوص احداث اقامتگاه‌های بوم گردی دارد.

بید خوری با اشاره به اینکه روستاهای دارای اقامتگاه‌های بوم گردی هرکدام ویژگی‌های قابل‌توجهی دارند ادامه می دهد: هرچند ما در این در تأسیس و ایجاد آن فقط معطوف به روستاها نبوده‌ایم و لذا هرجایی که زمینه‌ای برای اقامت فراهم بوده است مجوزهای لازم به متقاضیان داده‌شده است.

وی هم چنین اذعان می کند: حتی ما برنامه‌هایی را در این زمینه جهت برخی شهرستان‌ها و روستاهایی هم که از این امکانات استفاده نمی‌کنند داریم تا بعد از بررسی ظرفیت‌های آنجا هم بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

اقامتگاه با رعایت استانداردهای بهداشتی
بیدخوری درپاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز تا چه مانند هتل‌ها تحت نظارت و اطمینان لازم است می‌گوید: مجوزهای که جهت اقامتگاه‌های بوم گردی داده می‌شود با یک هتل چند ستاره بسیار متفاوت است.

وی اذعان می‌کند: یک اقامتگاه بوم گردی به‌طور متوسط پنج یا شش اتاق‌ دارند و دقیقاً به همین علت نمی‌توانند پذیرای مهمان‌های زیادی باشند پس رعایت‌های پروتکل‌ها به‌خوبی رعایت می‌شود.

تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی دو برابر؛ آمار گردشگران نصف شد

وی  می‌افزاید: در همین راستا و در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اقامتگاه‌ها آموزش‌های اختصاصی داده‌شده است که بعد از کرونا صد در صد یکی از برنامه‌های شاخص ما در حوزه‌ی گردشگری ادامه و بالا بردن سطح کیفی این‌گونه آموزش‌ها است.

بید خوری اذعان می‌کند: می‌توانم به جرات بگویم که ما جزو اولین استان‌هایی هستیم که بحث تطبیق استاندارد کیفیت تأسیسات گردشگری را در کشور شروع کردیم و حتی خیلی از واحدهای اقامتی‌ها برای دومین و سومین بار است که دارند این فرایند را طی می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می‌گوید: مورد دیگری که در این وضعیت موردتوجه است فضای رقابتی است که در بین واحدهای اقامتی وجود دارد و به نظر من تاکنون این رقابت‌ها خیلی سازنده بوده است تا جایی که به سطح کیفی خدمات واحدهای اقامتی کمک کرده است.

وی کرونا را عامل ضرر و زیان به‌تمامی واحدهای گردشگری و هم‌چنین بوم گردی می‌داند و می‌افزاید: بعد از تعطیلی‌های واحدهای مختلف در پی انتشار کرونا برخی از این واحدهای اقامتی هم به دلیل عدم مسافر یا عدم استقبال کافی به‌صورت کاملاً تعطیل شدند.

وی اذعان می‌کند: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا فقط حدود یک‌چهارم واحدهای اقامتی استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به بهترین شکل در این مدت فعالیت داشتند.

صرفه اقتصادی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص مقایسه هزینه نگه‌داری و هم‌چنین ضرر و زیان‌های ناشی از کرونا به این مراکز نیز به ما می‌گوید: به دلیل اینکه این مکان‌ها معمولاً توسط مالکینی که درگذشته در آنجا زندگی می‌کرده‌اند اداره می‌شوند برای راه‌اندازی و اداره آن‌ها به حجم سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند از میزان نیروی انسانی محدودتری نسبت به فلان هتل بهره‌مند هستند

بیدخوری در پاسخ به  این سؤال که چند واحد بوم گردی تاکنون در استان تعطیل شدند اظهار می‌کند: تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر انصراف از فعالیت این‌گونه اقامتگاه‌های بوم گردی دریافت نشده چون نحوه اداره این  مراکز با هتل‌ها و هزینه‌های آن‌ها با مراکز اقامتی بزرگ بسیار متفاوت است.

وی عنوان می‌کند: مثال واضح همین است که تا پایان بهمن‌ماه هتل‌های استان افزون بر چهار هزار میلیارد تومان متحمل خسارت شدند اما این در حالی است که در همین مدت خسارت وارده به اقامتگاه‌های بوم گردی افزون بر ۷۳ میلیارد تومان بوده است.

وی دران رابطه توضیح می‌دهد: عموماً غذاهایی که در این مکان‌ها سرو می‌شود غذاهای محلی است و هزینه چندانی برای مالکان و گردانندگان آن ندارد و شاید به همین دلیل است که در این زمان کمترین خسارت‌ها را متحمل شده‌اند و من مطمئنم که در صورت تغییر وضعیت بیماری در کشور فعالیت‌های بهتری در حوزه گردشگری خواهند داشت و آن تعدادی از اقامتگاه‌ها که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند فعالیتشان را از سر خواهند گرفت.

بید خوری ادامه می‌دهد: هرچند این اقامتگاه‌ها از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی به لحاظ مالی مواجه شدند اما درعین‌حال معتقدم  آن فضایی که بازهم می‌تواند ما را به دوران احیای گردشگری برگرداند همین اقامتگاه‌های بوم گردی هستند چون حتی در زمان کرونا نیز بوم گردی‌ها به دلیل بهره‌مندی از فضاهای طبیعی، شیوه پذیرایی  و سبک معماری بومی  همواره با استقبال گردشگران روبرو بوده است.

کد خبر: ۸۰٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha