۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
 هند دومین محموله تجهیزات را به بندر چابهار تحویل می‌دهد

هند دومین محموله تجهیزات را به بندر چابهار تحویل می‌دهد

مانداویا، وزیر حمل و نقل هند گفت که هند دومین محموله تجهیزات را به بندر چابهار ایران تحویل می‌دهد.

به گزارش بازار، منصوخ مانداویا وزیر حمل و نقل بنادر و راه های آبی هند در پیام توییتری نوشت: در راستای تعهد ما برای توسعه بندر چابهار، دومین محموله تجهیزات به پایانه شهید بهشتی می‌رسد.

ماه گذشته سانجی باندوپادیایا معاون وزیر بنادر، آبراه‌ها و حمل و نقل (MoPWS) هند گفته بود که دو جرثقیل دیگر برای بارگیری در نزدیکی بندر ونیز است که تا پایان ماه مارس (فروردین) به بندر چابهار می‌رسد.

باندوپادیایا گفت که پس از تحویل جرثقیل‌های سیار بندری، برنامه‌هایی برای تهیه جرثقیل های نصب شده روی ریل در نظر گرفته شده است که مناقصه آنها ادامه دارد.

هند پیش از این در ماه ژانویه (دیماه) دو جرثقیل بندری متحرک را به بندر چابهار تحویل داده بود که ارزش قرارداد آنها بیش از ۲۵ میلیون دلار بود.

ششم ماه مه (خرداد) ۲۰۱۵ یادداشت تفاهمی در باره اسکله شهید بهشتی بندر چابهار در سطح وزیران مربوطه میان هند و ایران امضا شد و این توافق تاریخی روز ۲۳ مه (خرداد) ۲۰۱۶ در جریان سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به تهران اجرایی شد.

مطابق شروط قرارداد، هند باید دو پایانه را در فاز اول به هزینه ۸۵ میلیون دلار تجهیز و بهره برداری کند و پس از فعال شدن قرارداد اصلی، هند برای مدت ۱۰ سال از بندر شهید بهشتی چابهار بهره برداری خواهد کرد.

در پی خروج آمریکا از برجام وزارت امورخارجه هند روز ۲۹ اکتبر (آبان) ۲۰۱۸ به وزارت کشتیرانی توصیه کرد که ۲ بندر یاد شده هند را از تاثیر احتمالی تحریم‌های آمریکا مستثنی سازد.

توسعه بندر چابهار به گسترش روابط اقتصادی و دوجانبه میان هند و ایران کمک خواهد کرد و همچنین تجارت دریایی میان این کشورها را بیشتر تقویت خواهد کرد.

موقعیت بندر چابهار یک مزیت راهبردی و پتانسیل بالایی برای ایجاد پیوستگی میان هند، ایران، افغانستان، ازبکستان و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS بخصوص کشورهای شرقی مستقل مشترک المنافع و تقویت تجارت به همراه دارد.

کد خبر: ۸۰٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha