۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
کارایی واکسن آسترازنکا در امریکا ۷۹ درصد بود| ازسرگیری تزریق در اروپا
بازار گزارش می‌دهد؛

کارایی واکسن آسترازنکا در امریکا ۷۹ درصد بود| ازسرگیری تزریق در اروپا

به دنبال تکمیل سومین مرحله از مطالعات بالینی شرکت استرازنکا در امریکا، کارایی واکسن در مقابل نوع علامت دار بیماری ۷۹ درصد و در مقابل ابتلا به نوع سخت بیماری ۱۰۰ درصد اعلام شد. در ضمن شماری از کشورهای اروپایی هم واکسیناسیون با استفاده از آسترازنکا را از سر گرفته اند.

بازار؛ گروه بین الملل: در شرایطی که برخی از کشورهای اروپایی به دلیل عارضه لخته شدن خون در شماری از افراد دریافت کننده واکسن، سیاست واکسیناسیون با این واکسن را به طور موقتی متوقف کرد ولی  اروپا همچنان مانع از صادرات آن به دیگر کشورها می شود. از یک طرف ممانعت از صادرات این واکسن به بریتانیا بعد از اجرا شدن برگزیت چالشی جدی به همراه آورده است و از یک طرف دیگر مقامات استرالیا در این زمینه ابراز نگرانی کرده اند.

با وجود تمامی این چالشها مطالعه روی نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن استرازنکا در قاره امریکا ادامه دارد و روز گذشته نتایج سومین مرحله از این آزمایشها منتشر شد.

طبق گزارش ارایه شده توسط شرکت آسترازنکا، ۳۲ هزار و ۴۴۹ نفر در ۸۸ مرکز آزمایشی در امریکا و پرو و شیلی در مطالعات بالینی شرکت کردند و بر مبنای این مطالعات واکسن در ممانعت از ابتلا به نوع علامت دار بیماری کرونا ۷۹ درصد کارایی دارد و در مقابل نوع سخت بیماری کارایی ۱۰۰ درصدی دارد.

این آزمایشها نشان داد که واکسن  آسترازنکا ایمن و کارامد است. آسترازنکا اعلام کرده است در هفته های آتی برای دریافت تاییدیه از اف دی ای آمریکا اقدام خواهد کرد و در صورت تایید توسط این سازمان می تواند عرضه به بازار امریکا را نیز شروع کند.

برخی از اروپایی ها، استفاده از واکسن را از سر گرفته اند
به دنبال انتشار خبر مرگ شمار اندکی از افراد به دلیل لخته شدن خون ، یازده کشور اروپایی استفاده از این واکسن را به طور موقتی متوقف کردند. کارشناسان بهداشتی اجرای این سیاست را نادرست ارزیابی کردند زیرا بر این باورند که اطلاعاتی که نشان دهنده ارتباط بین مرگ این افراد و دریافت واکسن باشد، وجود ندارد ولی مقامات سیاسی کشورها به دلیل نگرانی در مورد تاثیر واکسیناسیون روی سلامت جامعه توقف تزریق را طرحی درست ارزیابی می کنند و از سر گیری دوباره واکسیناسیون را منوط به اعلام نظر آژانس دارویی اروپا دانستند.

طبق گزارش منتشر شده توسط سی ان بی سی کشورهای آلمان و فرانسه و ایتالیا و اسپانیا به همراه شمار دیگری از اروپایی ها  استفاده از واکسن استرازنکا را از سر گرفته اند و دلیل اجرای این سیاست را بیانیه آژانس دارویی اروپا مبنی بر ایمنی و اثر بخشی واکسن اعلام کردند. سازمان بهداشت جهانی هم ضمن نادرست دانستن سیاست توقف تزریق واکسن آسترازنکا تاکید کرد واکسیناسیون باید با سرعت بالایی ادامه پیدا کند.

شرکت آسترازنکا هم بعد از انتشار این خبر مرگ شماری از افراد در اثر لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن گروهی را برای مطالعه روی این مشکل ایجاد کرد و طبق این مطالعات واکسن شانس لخته شدن خون در بدن افراد و مرگ در اثر آن را بسیار کم ارزیابی کردند.

آسترازنکا درخواست دریافت تاییدیه اف دی ای را ارایه می دهد
مدیرعامل شرکت آسترازنکا در مصاحبه ای با سی ان بی سی ضمن ابراز خرسندی از نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در امریکا گفت: «ما در نظر داریم در نیمه اول اوریل سال جاری برای دریافت تاییدیه استفاده اضطراری واکسن از اف دی ای  امریکا اقدام کنیم و فعلا در حال جمع اوری و تکمیل اطلاعات مربوط به آن هستیم. در صورتیکه تاییدیه اف دی ای را دریافت کنیم تا آخر اوریل سال جاری می توانیم ۳۰ میلیون دوز واکسن به بازار امریکا وارد کنیم.»

 وی در مورد دلیل انجام مطالعات در امریکا گفت: «مقامات بهداشتی امریکا برای تصمیم گیری در مورد تایید واکسن نیاز به دریافت اطلاعات در مورد بازار امریکا داشتند و اعلام کردند در صورتی  آن را تایید می کنند که مطالعه ای در داخل امریکا انجام شود. به همین دلیل ما اقدام به انجام سومین مرحله از مطالعات بالینی در امریکا کردیم که نتیجه آن هم بسیار امیدوارکننده بود.»

مطالعات انجام شده در امریکا نشان داده است بهترین فاصله بین دو دوز واکسن تزریق شده استرازنکا ۱۲ هفته است. این فاصله زیاد بین دو تزریق می تواند سرعت واکسینه شدن افراد در دنیا با یک دوز از واکسن را افزایش دهد و سرعت مقاوم سازی بدن افراد در برابر کرونا را بیشتر کند.

بر مبنای مطالعات امریکا واکسن در افراد بالغ بر ۶۵ سال هم ۸۰ درصد کارایی دارد. مدیر عامل این شرکت در انتهای مصاحبه گفت: «ما اطمینان داریم واکسن استرازنکا می تواند نقشی مهم در حفاظت از میلیون ها انسان در دنیا ایفا کند و ایمنی و کارامدی واکسن ما هم می تواند ابزاری مهم برای مقابله با این بحران باشد.»

کد خبر: ۸۰٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha