۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
از تحریم تا خودباوری در ساخت واکسن کرونا؛ پایان بحران در سایه تدبیر دانشمندان ایرانی

از تحریم تا خودباوری در ساخت واکسن کرونا؛ پایان بحران در سایه تدبیر دانشمندان ایرانی

کاشان- افزایش امیدها به تولید واکسن کرونای ایرانی نتیجه تدبیرِ باور به دانشمندان و جوانان ایرانی است.

هادی نجف زاده؛ واکسن آنلاین: بیش از یک سال است که جهان حیران از ویروسی است که انسان را با همه عظمتش به زانو در آورده است؛ ویروسی که از همان روزهای ابتدای شیوع آن نه دارویی برای درمان آن معرفی شد و نه واکسنی برای پیشگیری از ابتلا  به آن در دسترس مردم جهان قرار داشت.

در این میان به یک باره اخبار کشف واکسن دهان به دهان گشت و مردم سراسر جهان را در انتظاری امیدآفرین از  واکسنی قرار داد که البته معلوم نبود کی قسمت آنها می شود.

به راحتی با یک حساب سرانگشتی می توان حساب کرد که اگر قرار بود ما هم مثل بقیه دولتها فقط منتظر خرید واکسن بمانیم باید ماه ها و حتی سال را در انتظار می ماندیم اما  دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در حالی که همه دنیا در برنامه ریزی برای خرید و پیش خرید واکسن بودند با ارائه نتایج بسیار موفق واکسن کرونا تولید شده در بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از آغاز تست های بالینی این واکسن خبر دادند.

اهمیت این موضوع وقتی دوچندان شد که بر اساس گفته های مسئولین بهداشتی کشور اثر این واکسن بر نمونه جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا نیز اثبات شد.

کشورهای انگشت شماری وارد کارزار ساخت واکسن کرونا در سطح جهان شده اند اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی آسیایی که در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی و پزشکی رشد کرده اند نتوانستند واکسنی برای کرونا پیدا کنند اما  در کشور ما این مهم به انجام رسید

واکسن  بنیاد برکت حس مضاعف خودباوری را در بین دانشجویان پزشکی ایجاد کرد
یکی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در کاشان ساکن است با اشاره به اینکه واکسن کرونای ایرانی ساخته شده در بنیاد برکت یک نوع حس مضاعف خودباوری را در بین دانشجویان پزشکی ایجاد کرد، اظهار داشت: البته در اوائل، اخبار منتشر شده از این واکسن را با دید تردید نگاه می کردیم ولی هر چه گذشت و اخبار و گزارش های بیشتری از نتایج و نظرات اساتید درباره واکسن کرونا دیدیم، باورمان به اثربخشی آن هم افزایش یافت.

سپیده احمدیان با بیان اینکه فقط کشورهای انگشت شمار وارد کارزار ساخت واکسن کرونا در سطح جهان شده اند، ابراز داشت: بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی آسیایی که در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی و پزشکی رشد کرده اند نتوانستند واکسنی برای کرونا پیدا کنند ولی در کشور ما این مهم به انجام رسید.

برخی مخالفت ها با واکسن ایرانی به دلیل ناآگاهی است
وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم برخی از مخالفت ها با واکسن ایرانی به دلیل ناآگاهی نسبت به آن است، تصریح کرد: از طریق بستگانم که در یکی از کشورهای همسایه زندگی می کند اطلاع پیدا کردم که مردم این کشور و حتی دیگر کشورها اخبار واکسن ایرانی را به جدیت دنبال می کنند چراکه ساخت واکسن کرونا توسط ایران را برای خود هم افتخار می دانند.

تولید واکسن کرونای ایرانی قدرت ایران در علوم پزشکی و بیوتکنولوژی را به جهان نشان می دهد،درست است که در کشور مشکلات زیادی وجود دارد ولی تولید واکسن نشان داد اگر به جوانان و دانشمندان ایرانی اعتماد کنیم هیچ قفلی نیست که با تدبیر و تلاش آنها باز نشود

وی با بیان اینکه واکسن سازی یکی از علوم با تکنولوژی و فناوری بالا در سطح دنیاست، خاطرنشان کرد: البته این علم در کشور ما سابقه ای طولانی دارد ولی در مورد کرونا چون این ویروس ناشناخته و مرموز بود اهمیت تلاش و مجاهدت پژوهشگران و محققین ایرانی را بیش از پیش نشان می دهد.

این دانشجوی پزشکی با اشاره به اینکه تولید واکسن کرونای ایرانی قدرت ایران در علوم پزشکی و بیوتکنولوژی را به جهان نشان می دهد، افزود: درست است که در کشور مشکلات زیادی وجود دارد ولی تولید واکسن نشان داد اگر به جوانان و دانشمندان ایرانی اعتماد کنیم هیچ قفلی نیست که با تدبیر و تلاش آنها باز نشود.

وی ادامه داد: مطمئنا تولید واکسن ایرانی اگر هیچ نداشته باشد همین که جرات کارزار در تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان ایرانی حاصل شده است خود نشان از اهمیت ویژه این موضوع است؛ از سوئی دیگر با انتشار نتایج موفق آمیز این واکسن در فاز یک تست بالینی باید منتظر خبرهای خوبی از مجاهدت های فرزندان وطن در تولید واکسن کرونای ایرانی بود.

تولید واکسن کرونای ایرانی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ علم پزشکی ایران است
یکی دیگر از محققین و پژوهشگران فعال در حوزه فارماکولوژی با اشاره به اینکه تولید واکسن کرونای ایرانی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ علم پزشکی ایران است، اظهار داشت: در حالیکه بسیاری از دولت ها و مردم سایر کشورها به دیده تردید به این واقعه می نگردند، انتشار اخبار تست های موفقیت آمیز این واکسن در فاز اول تست های بالینی خط بطلانی بر تمام دیدگاه های غلط آنها بود.

تولید واکسن کرونای ایرانی در ردیف دستیابی صلح آمیز ایران به انرژی هسته ای دارای اهمیت است، متاسفانه کشورهای آمریکایی و اروپایی برای دسترسی ایران به واکسن کرونای ایرانی قصد داشتند با یک دسیسه کثیف سر این موضوع با ایران مذاکره کنند تا در گرو عقب نشینی ایران از مواضع به حق خود واکسن کرونا به ایران بفروشند

وی با بیان اینکه به عنوان یک مطلع که اخبار واکسن های سراسر دنیا را رصد می کنم اعتقاد دارم تولید واکسن کرونای ایرانی در ردیف دستیابی صلح آمیز ایران به انرژی هسته ای دارای اهمیت است، ابراز داشت: متاسفانه کشورهای آمریکایی و اروپایی برای دسترسی ایران به واکسن کرونای ایرانی قصد داشتند با یک دسیسه کثیف سر این موضوع با ایران مذاکره کنند تا در گرو عقب نشینی ایران از مواضع به حق خود واکسن کرونا به ایران بفروشند.

این متخصص فارماکولوژی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به این منظور با استفاده از فضای مجازی در حال برنامه ریزی برای شکل گیری یک پویش و مطالبه عمومی برای خرید واکسن و بعد از آن فشار به دولت برای مذاکره خرید بودند، تصریح کرد: تولید واکسن کرونای ایرانی آنهم با اثربخشی فوق العاده تمام نقشه های دشمنان کشور را بر هم زد.

واکسن کرونای ایرانی مطمئن ترین ساختار برای تولید واکسن بیماری های ویروسی
وی با اشاره به اینکه واکسن کرونای ایرانی به صورت ویروس غیرفعال است، خاطرنشان کرد: ساختار واکسن کرونای ایرانی مطمئن ترین ساختار برای تولید واکسن بیماری های ویروسی است.

این متخصص فارماکولوژی با اشاره به نتایج موفق این واکسن در تست های بالینی و همچنین بر روی ویروس جهش یافته انگلیسی خاطرنشان کرد: نتیجه کار جهادی و تفکر نگاه درون در تولید واکسن به خوبی هویدا شد و از این بابت باید از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکت این ستاد بابت این اعتماد و باور به جوانان ایرانی تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می کنم در طول سال ۱۴۰۰ با تولید انبوه واکسن کرونای بنیاد برکت قسمت اعظمی از مردم ایران واکسینه شوند، گفت: نگاه دنیا به ایران با تولید واکسن کرونا عوض شده است و اعتقاد دارم دنیا باید به جوانان و دانشمندان ایرانی احترام بگذارد.

به جز زوایای مختلف بهداشتی و سلامتی واکسن کرونای ایرانی موضوع دیگری هم که از اهمیت فراوانی برخوردار است عدم خروج ارز از کشور و ارزآوری با صادرات برای کشور است، اینکه کشورهای دیگر حتی اگر بخواهند این واکسن را بفروشند برای آن قیمت های بالا تعیین کنند به هیچ عنوان دور از ذهن نیست چون تجربه ثابت کرده است در موارد بهداشتی و سلامتی کشورهای دارای قدرت و یا مولفه قدرت دست بالا را دارند.

یک کارشناس اقتصاد سیاسی هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تحریم ها ثابت کرده است که کشورهای غربی و اروپایی به هیچ عنوان دلی برای مردم ایران نمی سوزانند، اظهار داشت: آنها حتی در تامین داروها نیز ما را تحریم کرده اند پس نباید انتظار داشت که فکر کنیم اینها قصد کمک به مردم ایران را دارند.

علیرضا خدابنده با بیان اینکه سیاست کشورهای غربی شکستن مقاومت مردم ایران به هر شیوه ممکن است، ابراز داشت: آنها برای رسیدن به اهداف پلید خود حتی سلامت مردم ایران را به گروگان میگیرند و به این منظور برای واکسن کرونا حساب ویژه ای باز کرده بودند.

تولید واکسن در داخل کشور فعالیت و سوداگری تمام دلالان در حوزه سلامتی کشور را به خطر می اندازد، ما می توانستیم و باید زودتر در حوزه تولید واکسن وارد می شدیم تا حدی که الان باید تست های بالینی واکسن کرونای ایرانی تمام شده باشد ولی به هر حال هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است

وی با بیان اینکه تولید واکسن علاوه بر حوزه بهداشتی درمانی در حوزه اقتصادی و سیاسی هم یک برگ برنده برای ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه عده ای ناآگاه خواسته یا ناخواسته در کشور قصد کمرنگ کردن تلاش ها و مجاهدت های دانشمندان ایرانی را دارند که به نظر میرسد حتی در برهه ای از زمان فعالیت این افراد ساماندهی شده باشد.

اغلب رسانه ها به موضوع تولید واکسن ایرانی به درستی ورود نکردند
یک کارشناس اقتصاد سیاسی با اشاره به اینکه این عده از خناسان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به منظور پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند، بیان داشت: متاسفانه به جز چند رسانه محدود دیگر رسانه های کشور نسبت به این موضوع آن طور که شایسته است ورود پیدا نکرده اند و در مورد واکسن کرونای ایرانی فعالیت چشمگیری توسط رسانه های کشور انجام نشده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه تولید واکسن در داخل کشور فعالیت و سوداگری تمام دلالان در حوزه سلامتی کشور را به خطر می اندازد، افزود: ما می توانستیم و باید زودتر در حوزه تولید واکسن وارد می شدیم تا حدی که الان باید تست های بالینی واکسن کرونای ایرانی تمام شده باشد ولی به هر حال هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است و ما ورود دانشمندان ایرانی را به این عرصه به فال نیک می گیریم.

وی ضمن ابراز امیدواری به تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی گفت: طبق شنیده ها قرار است در تابستان ۱۴۰۰ خط تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی در بنیاد برکت شروع به کار کند که این موضوع می تواند یک خبر خوب برای همه مردم ایران باشد.

از واردات پزشک هندی در قبل از انقلاب تا تولید واکسن ایرانی در سایه نظام جمهوری اسلامی
خدابنده تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی را یک رویداد ملی و ماندگار در تاریخ ایران دانست و تاکید کرد: باید یادمان باشد که ما تا چهار دهه پیش حتی پزشکان خود را از کشور هندوستان وارد می کردیم ولی حال در شرایطی هستیم که به میمنت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی همزمان با پیشرفته ترین کشورهای دنیا در حال تولید واکسن کرونا برای مردم جهان هستیم.

واضح و مبرهن است که افتخارات علمی و تکنولوژی هر کشوری جز تاریخ درخشان آن کشور در نظر گرفته می شود ولی برخی از موفقیت ها همانند تولید واکسن کرونای ایرانی نه فقط برای کشور ایران بلکه برای جهان اسلام یک موفقیت ارزشمند است.

همانطور که برخی از کاربران کشورهای غربی و اسلامی از کشف و تولید این واکسن توسط ایران به شعف آمده و این موفقیت را از آن به نیکی یاد می کنند، این یعنی اینکه ایران به عنوان نماینده کشورهای جهان اسلام برای تولید استراتژیک ترین کالای مبارزه با کرونا در تلاش است.

مطمئنا در انجام امور تحقیقاتی و عملیاتی تولید واکسن کرونا جوانان و پژوهشگران زیادی دخیل بوده اند که مجاهدت آنها قابل ستایش است ولی از سوی دیگر باید بدانیم وظیفه هر کدام از ما مردم در جامعه و در بین دیگر همشهریان و هموطنان پاسداشت این موفقیت عظیم و استثنایی است.

ظرفیت های بالای جوانان و دانشمندان ایرانی بر هیچکس پوشیده نیست به شرطی که به آنها باور داشته باشیم و زمینه را برای شکفتن استعدادهای آنها مهیا کنیم؛ این امید وجود دارد که با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها؛ در سال جاری شاهد حمایت بیش از پیش افتخارآفرینان ایران اسلامی در حوزه های مختلف علمی، صنعتی، پزشکی و دیگر حوزه های توسعه یافتگی باشیم‌.

کد خبر: ۸۰٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha