۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کرونا ترمز گردشگری اصفهان را کشید؛ خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال
گزارش بازار؛

کرونا ترمز گردشگری اصفهان را کشید؛ خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال

اصفهان- کرونا ترمز صنعت گردشگری استان اصفهان را پس از یک دهه فعالیت شبانه روزی کشید و منجر به خسارت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به این صنعت شد.

مریم یاوری؛ بازار: گردشگری صنعتی پویا در بسیاری از کشورهای جهان است، صنعتی که در ایران و به ویژه استان اصفهان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد حدود یک دهه است که رونق گرفته و زیرساخت‌های آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، اما سایه کرونا یک سال است که بر سر این صنعت جهان شمول و ارزآور سنگینی می‌کند و مسئولان این حوزه هنوز نتوانسته‌اند برای حل بحران به وجود آمده برنامه‌ریزی درستی داشته باشند.

پذیرش گردشگر نوروزی در سال ۹۹ صفر درصد بود
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این ارتباط زمان نزول صنعت گردشگری را همزمان با سقوط هواپیمای اوکراینی و پس از آن شیوع کرونا می‌داند و به خبرنگار بازار می گوید: در اسفند سال گذشته تنها سه درصد از مراکز اقامتگاهی استان اصفهان در امر گردشگر فعال بود.

شهرام امیری ادامه می‌دهد: این میزان گردشگر در نوروز ۹۹ به صفر رسید و فصول گردشگری داخلی و خارجی را در استان اصفهان در سال ۱۳۹۹ از دست دادیم و از این رو خسارت جدی به فعالان این صنعت وارد شد.

یک دهه اخیر و به ویژه پس از برجام که شرایط سیاسی منطقه خوب شد و روابط بین المللی بهبود یافت ایران به یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های گردشگری خارجی خاورمیانه تبدیل شد، در این بین ناامنی‌های کشورهای منطقه، حضور داعش، کودتای ترکیه، جنگ داخلی سوریه و ... برای توسعه گردشگر خارجی نقش بسزایی داشتند

او با بیان اینکه طی سال‌های گذشته نوروز آغاز فصل گردشگری داخلی و فصل بهار اوج گرفتن گردشگری خارجی را در اصفهان داشتیم، ابراز می‌کند: تابستان فصل دوم گردشگری داخلی و از اواخر تابستان تا اواخر پاییز فصل دوم گردشگری خارجی است؛ بهمن و اسفند هم به مدت سه سال بود که گردشگر خارجی به ویژه از کشورهای شرق آسیا به اصفهان سفر می‌کردند که همه این ظرفیت‌ها در سال جاری از استان حذف شد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان که معتقد است خسارت‌های حوزه گردشگری در استان اصفهان بسیار زیاد بود، ابراز می‌کند: می‌توان گفت بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری استان اصفهان طی یک سال گذشته وارد شده است.

کرونا ترمز گردشگری اصفهان را کشید؛ خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال

او با بیان اینکه حدود یک دهه اخیر و به ویژه پس از برجام که شرایط سیاسی منطقه خوب شد و روابط بین المللی بهبود یافت ایران به یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های گردشگری خارجی خاورمیانه تبدیل شد، ادامه می‌دهد: در این بین ناامنی‌های کشورهای منطقه، حضور داعش، کودتای ترکیه، جنگ داخلی سوریه و... برای توسعه گردشگر خارجی نقش بسزایی داشتند.

اجرای ۳۱۷ پروژه گردشگری در اصفهان در سال جاری
امیری با بیان اینکه با رونق گردشگری طی یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه در استان اصفهان انجام شد، اضافه می‌کند: در این زمینه حدود ۳۱۷ پروژه گردشگری داریم که از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که تعداد گردشگر خارجی در استان اصفهان طی چهار سال اخیر از یک میلیون نفر رد شد که این تعداد جالب توجه بود و تنوع کشورهایی که گردشگر داشتیم نیز جالب بود.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه فعالان صنعت گردشگری بیشترین ضربه را در بحران کرونا دیدند، ادامه می‌دهد:‌ باید توجه داشت که کرونا پیچیده است و تاثیرات این بیماری و سه موج سنگین آن در استان اصفهان برنامه‌ریزی را برای فعالان صنعت گردشگری سخت کرده است.

او با بیان اینکه همه امید فعالان صنعت گردشگری به بهبود وضعیت کرونا است، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که ما سعی بر افزایش تاب آوری فعالان صنعت گردشگری طی یک سال اخیر با بخشودگی مالیات‌ها، در اختیار قرار دادن تسهیلات، کمک در پرداخت قبوض خدماتی و... داشته‌ایم اما میزان خسارت‌ها به اندازه‌ای بوده است که برای جبران زمان زیادی نیاز است.

امیری با بیان اینکه همه تلاش ما در نوروز امسال بسته نشدن استان به روی مسافران نوروزی بود، ادامه می‌دهد: در این زمینه خوشبختانه فقط اقامت در یک هزار و ۴۰۰ واحد گردشگری تحت نظر سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر است.

بناهای تاریخی باز است
او ادامه می‌دهد: بناهای تاریخی اصفهان در ایام نوروز باز است و خرید اینترنتی بلیت را نیز فراهم ساخته‌ایم.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه تاکنون حتی یک مورد ابتلا به کرونا در مراکز اقامتی تحت پوشش میراث فرهنگی اصفهان طی یک سال اخیر گزارش نشده است، ادامه می‌دهد: این امر بیانگر ایمن بودن این فضاها برای حضور گردشگران است.

کرونا ترمز گردشگری اصفهان را کشید؛ خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال

او با بیان اینکه سعی داریم از بحران کرونا برای فرصتی در زمینه ساماندهی سفرهای داخلی در کشور استفاده کنیم، تصریح می‌کند: باید توجه داشت که از ۶۰ سال گذشته تاکنون سفرهای انبوه و بی ضابطه در برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی را داشتیم که این سفرها منجر به نابودی این مناطق شد.

امیری با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که سفر باید در دو قالب همراه با تور گردشگری و یا سفر ایمن با اقامت در مراکز تحت نظر میراث فرهنگی است، انجام شود، می‌افزاید: در این زمینه باید از فرصت کرونا استفاده کرد و این نوع سفر را ترویج داد.

تعطیلی ۷ هتل در اصفهان به دلیل خسارات فراوان
رئیس انجمن هتل‌داران استان اصفهان نیز در این زمینه با بیان اینکه صنعت هتل داری در استان اصفهان طی یک سال اخیر خسارت جدی دید و بخشی از کارکنان هتل‌ها تعدیل شدند به خبرنگار بازار می گوید: در این بین هفت هتل نیز به دلیل خسارت فراوان تعطیل شد.

کریم بیگی با بیان اینکه در صنعت هتل‌داری اصفهان هزینه‌های زیادی صرف شده که در صورت عدم برنامه‌ریزی درست از بین خواهد رفت، تصریح می‌کند: مسئولان باید توجه داشته باشند که حذف سفر راهکار مدیریت بحران کرونا نیست و باید با برنامه‌ریزی درست این امر را مهار کرد.

او با اشاره به اینکه به منظور ایجاد حس امنیت در حوزه گردشگری آئین نامه هتل ایمن تدوین شده و با هماهنگی میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است، می‌افزاید: برای این امر سرفصل‌هایی تعیین شده که هتل‌ها در صورت دارا بودن ویژگی‌های تعریف شده در این آئین نامه امکان پذیرش مسافر را خواهند داشت.

رئیس اتحادیه هتل داران استان اصفهان ادامه می‌دهد: این گواهینامه به مدت شش ماه در اختیار هتل داران قرار می‌گیرد و روند اجرای آن نیز به‌صورت روزانه رصد خواهد شد.

کرونا ترمز گردشگری اصفهان را کشید؛ خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال

آژانس‌های استجاری در اصفهان تعطیل شد
همچنین مشاور رئیس هیات مدیره گروه تورهای بعثت و مدیرعامل سابق این شرکت که معتقد است چالش‌های گردشگری در کشور و به ویژه استان اصفهان از سقوط هواپیمای کشوری آغاز شد و کرونا تیر خلاص را برای از بین بودن این صنعت زد، به خبرنگار بازار می‌گوید: از اواخر بهمن ماه سال گذشته که پروازهای داخلی و خارجی کنسل شد آژانس‌های مسافرتی با چالش جدی رو به رو شد و این روند همچنان ادامه دارد.

محسن حاجی اسماعیلی با بیان اینکه در بحران شیوع کرونا همه زنجیره گردشگری در اصفهان دچار آسیب شده است، ابراز می‌کند: در برهه‌ای از زمان و در اواخر اردیبهشت ماه با بهبود شرایط و فروکش کردن تب کرونا بر بهبود شرایط گردشگری در استان اصفهان امیدوار شدیم و این در حالی بود که که با اوج گرفتن بیماری در تیرماه همه برنامه‌ریزی‌ها مجدد دچار چالش شد.

شرکت‌های هواپیمایی تنها اجازه فروش ۶۰ درصد بلیت‌ها را دارند و برای جبران این امر افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت در دستور کار قرار گرفت

او با بیان اینکه از حدود دو ماه گذشته و با بهبود شرایط انجام پروازهای داخلی را در کشور داریم، اضافه می‌کند: در این زمینه نیز شرکت‌های هواپیمایی تنها اجازه فروش ۶۰ درصد بلیت‌ها را دارند و برای جبران این امر افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت در دستور کار قرار گرفت.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه شرایط بحرانی کرونا و آثار سوء اقتصادی آن منجر به تعدیل نیرو و یا تغییر شغل کارکنان آژانس‌ها مسافرتی در اصفهان شده است،می‌افزاید: در این زمینه در آژانس‌های هواپیمایی بعثت از  ۱۶۰ نفر پرسنل فعال تنها ۵۰ نفر مانده‌اند که این امر در واقع از دست دادن نیروی انسانی کارآمد است.

فعال شدن پروازهای ترکیه
او همچنین به تعطیلی تعدادی از آژانس‌های مسافرتی و به ویژه آن دسته از آژانس‌هایی که دفتر ملکی نداشتند اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که آژانس‌های هواپیمایی دچار بحران جدی شدند و در فروش بلیط و از سویی کنسل شدن پروازها خسارت جدی دیدند.

حاجی اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تنها مسیر اصفهان – استانبول به عنوان پرواز خارجی فعال است، ابراز می‌کند: این در حالی است که در تبلیغات سفر به آنتالیا نیز مشاهده می‌شود.

او می‌افزاید: امارات نیز طی چند روز اخیر صدور ویزا برای ایران را مجاز اعلام کرد و این در حالی است که دیروز این امر را نیز لغو کرده است.

کد خبر: ۷۹٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha