۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
تکلیف گردشگر پذیری سمنان روشن نیست؛ مسئولان فقط ساز خود را کوک می‌کنند
بازار بررسی کرد؛

تکلیف گردشگر پذیری سمنان روشن نیست؛ مسئولان فقط ساز خود را کوک می‌کنند

سمنان- استاندار سمنان می‌گوید استان شرایط پذیرایی از مسافران نوروزی را ندارد اما مدیرکل میراث فرهنگی تاکید دارد که تأسیسات و مراکز گردشگری آماده استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی هستند و در این بین مردم سرگردان که کدام اظهار نظر درست است.

بازار، گروه استان‌ها: در فاصله یک هفته اخیر دو اظهار نظر عجیب از سوی مسئولان ارشد استان سمنان درباره سفرهای نوروزی باعث پدید آمدن شائبه‌های فراوانی شده است این روزها مسئولان علوم پزشکی شاهرود و سمنان و استانداری سمنان مخالف سفر هستند اما میراث فرهنگی خبر از آمادگی زیرساخت‌ها و حتی عدم افزایش قیمت را می‌دهد.

طبق آخرین اعلام ستاد مقابله با کرونا سه شهرستان استان سمنان در وضعیت آبی و چهار شهرستان بزرگ استان شامل سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار در وضعیت زرد هستند و محدودیت ها از ساعت ۲۱ الی سه بامداد در استان سمنان برقرار است.

مسافران نیایند
با این حال اما استاندار سمنان چندی پیش به صراحت اعلام کرد: علی رغم تمام تلاش‌هایی که نهادهای اداری و دولتی و خدماتی صورت داده و زیرساخت‌هایی که فراهم شده متاسفانه استان شرایط پذیرش مسافران نوروزی را نخواهد داشت.

علی رغم تمام تلاش‌هایی که نهادهای اداری و دولتی و خدماتی صورت داده و زیرساخت‌هایی که فراهم شده متاسفانه استان شرایط پذیرش مسافران نوروزی را نخواهد داشت

علی رضا آشناگر با بیان اینکه این تصمیم علی رغم تمام تمهیدات و تلاش‌های شبانه روزی اعضای ستاد خدامت سفر گرفته شده است، افزود: آمادگی همه‌جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی سمنان برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروز ۹۹در استان وجود دارد اما متاسفانه شیوع کرونا سبب شد تا نتوانیم پذیرای مسافران باشیم که البته تلاش مسئولان در این حوزه قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه از هموطنان می‌خواهیم تا از مسافرت به استان در نوروز ۹۹ پرهیز کنند تا خدایی ناکرده دچار مشکل نشوند، گفت: استان سمنان دارای ظرفیت‌های گردشگری ویژه‌ای است که امیدواریم با شکست دادن کرونا در سایه همدلی و همراهی تمام ملت و مسئولان، شاهد رونق گردشگری باشیم.

تکلیف گردشگر پذیری سمنان روشن نیست؛ مسئولان فقط ساز خود را کوک می‌کنند

مسافران بیایند
بلافاصله چند روز بعد اما مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: تأسیسات و مراکز گردشگری استان آماده استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی هستند. مسافران نوروزی نیز باید با انجام سفر هوشمند و مسئولانه، نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا توجه ویژه‌ای داشته باشند

وی از ممنوعیت استقرار چادر و گردشگری انفرادی در استان سمنان خبر داد و گفت: استقرار چادر و گردشگری انفرادی در شهرها ممنوع است و درخواست داریم شهرداری‌ها در این حوزه کمک‌رسان و یاری‌گر ما باشند.

استقرار چادر و گردشگری انفرادی در شهرها ممنوع است و درخواست داریم شهرداری‌ها در این حوزه کمک‌رسان و یاری‌گر میراث فرهنگی باشند

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه نظارت بر تأسیسات گردشگری از ۱۰ روز گذشته آغاز شده است، افزود: طی یک سال اخیر و به‌واسطه شیوع کرونا، بیشترین لطمات اقتصادی به صنعت گردشگری استان در حوزه‌های هتل‌داری، بوم‌گردی، مراکز خدماتی و رفاهی و گردشگری، کمپ‌ها و .... وارد شد.

موزه‌ها باز هستند
کار به همینجا هم ختم نشد و مهدی جمال دوباره در اظهار نظری همزمان با آخرین پنج شنبه سال ۹۹ بیان کرد: دبیرخانه دائمی ستاد سفر استان فعال شده و تشدید نظارت بر تأسیسات گردشگری از هفته نخست اسفندماه آغاز شده است.

جمال با بیان اینکه تورهای غیرمجاز حق پذیرش مسافر ندارد و فقط تورهای مجاز با ضوابط بهداشتی می‌توانند فعالیت داشته باشند، افزود: موزه‌های استان در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر باز است.

این سخنان نشان می‌دهد که گویا استان سمنان هم آماده پذیرایی از مسافران است و هم از سوی دیگر چندان تمایلی به حضور مسافران در این استان نیست که این سیاست دوگانه سبب شده تا افکار عمومی بالاخره متوجه نشوند که مسافران را به این استان دعوت کنند یا خیر!

تکلیف گردشگر پذیری سمنان روشن نیست؛ مسئولان فقط ساز خود را کوک می‌کنند

نمی‌توان جلوی مسافر را گرفت
یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان سمنان به دلیل وضعیت جغرافیایی که دارد و قرارگیری بین استان‌های تهران و خراسان رضوی و همچنین مازندران و گلستان و اصفهان و یزد اصلا قادر به جلوگیری از ورود مسافران و پذیرایی از آنان نیست، می‌گوید: تنها کاری که می توان در این زمینه کرد جریمه مردم و رانندگان است که در نهایت کم فایده است.

تورهای غیرمجاز حق پذیرش مسافر ندارند و فقط تورهای مجاز با ضوابط بهداشتی می‌توانند فعالیت داشته باشند

محسن شریفیان با بیان اینکه سیل خروشان مسافران نوروزی علی رغم تمام تاکیدات پلیس و دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... خواه ناخواه در طول ایام نوروز به سمت استان روان می‌شوند، بیان کرد: در واقع نه زیرساخت‌ها و نه توان ناجا و دیگر ارگان‌ها به مقابله با این حجم مسافران غلبه نخواهد کرد پس علناً عدم پذیرایی مسافران امری علی‌حده است.

وی با بیان اینکه از مدت‌ها قبل مسئولان استان سمنان باید مدیریت فضای شهرهای استان را برای نوروز می کردند، بیان داشت: جوش دادن میله های جداکننده برای اجبار به رعایت فاصله گذاری در پارک ها، کاهش ۵۰ درصد اتوبوس های درون شهری و بیرون شهری، الزام مسافران به عبور از برخی معابر و ممانعت از ورود به هسته مرکزی شهر در ۱۰ روز اول نوروز، توزیع ماسک و تب سنجی برای مسافرانی که از درون شهرها عبور می کنند و ... می بایست انجام می‌شد که فعلا شاهد هیچ یک از این اقدامات نیستیم.

زیرساخت ها مهیا نیست
این کارشناس با بیان اینکه زیرساخت هایمان برای جذب گردشگر اصلا آماده نیست، گفت: از یک سو نمی‌توان از ورود گردشگران جلوگیری کرد از سوی دیگر ورودشان می‌تواند به راحتی یک بحران ایجاد کند زیرا زیرساخت‌های ما در استان آماده نیستند.

از مدت‌ها قبل مسئولان استان سمنان باید مدیریت فضای شهرهای استان را برای نوروز آماده می‌کردند

شریفیان با بیان اینکه مسئولان اگر از عید سال قبل به فکر مدیریت شرایط نوروز ۱۴۰۰ می‌بودند امروز دچار این سردرگمی نبودیم که یک نفر از مسافران بخواهد که بیایند دیگری اعلام کند که از مسافران پذیرایی نمی‌شود، ابراز داشت: سوء مدیریت‌ها متاسفانه همیشه در استان بوده و هستند و رفتار متقابل مسئولان ما با کرونا اینگونه بوده که انگار این ویروس در همین یکماه آینده از بین می‌رود.

این جملات نشان می‌دهد که استان سمنان برای میزبانی از مسافران آماده است اما در عین حال اظهار نظرهای متناقض بین مسئولان نشان می‌دهد که امسال هم نباید انتظار یک برنامه‌ریزی واحد و قوی در زمینه جذب گردشگر به خصوص در دوران پساکرونا بود زیرا مسئولان در زمینه گردشگری حتی قادر به یکی کردن حرف هایشان هم نیستند!

کد خبر: ۷۹٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha