۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
با کی‌تی‌ام بیشتر ماجراجویی کنید+ تصاویر
راحتی بیشتر با ۱۲۹۰سوپر ادونچر S

با کی‌تی‌ام بیشتر ماجراجویی کنید+ تصاویر

طراحان شرکت موتورسازی کی‌تی‌ام با کمترین تغییرات توانسته‌اند ۱۲۹۰ سوپرادونچر S را به یک موتورسیکلت اسپرت متفاوت برای سال جاری میلادی بدل کنند.

بازار؛ گروه خودرو: ادونچر بایک‌ها(چند منظوره‌ها) باتوجه به نوع طراحی استایلی که دارند، مناسب برای استفاده در شهر و به ویژه مسیرهای ناهمواره و آفرودی هستند. بر این اساس یکی از کلاس‌هایی که بسیار مورد استقبال آن دسته از مشتریانی که به دنبال ماجراجویی هستند، «ادونچربایک‌ها» هستند.
در این میان شرکت موتورسازی کی‌تی‌ام باتوجه به فرمولاسیون ویژه خود که تناسب عالی وزن به قدرت است. توانسته یکی از شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت در این زمینه باشد. ۱۲۹۰ سوپر ادونچر S نماینده قدرتمند و همه‌فن حریف کی‌تی‌ام در کلاس ادونچربایک‌ها است. باتوجه به اینکه سال جاری میلادی، یکی از بازارهای خاص برای شرکت‌های سازنده موتورسیکلت و خودرو است، طراحان کی‌تی‌ام با کمترین تغییرات توانسته‌اند ۱۲۹۰ سوپرادونچر S را به یک موتورسیکلت اسپرت متفاوت برای سال جاری میلادی بدل کنند. 

با کی‌تی‌ام بیشتر ماجراجویی کنید+ تصاویر

تغییرات در جزئیات به  افزایش کیفیت رنگ بدنه، اضافه شدن ورودی هوا در جلو زیر چراغ و استفاده از دو قطعه تزئینی فیبرکربنی بدنه محدود می‌شود. بر این اساس تغییراتی نیز در محل نشیمنگاه یا زین اعمال شده تا باتوجه به کاهش سطح ارتفاع نشستن راکب در پشت فرمان ۸۴۹میلی‌متری و زاویه ۶۵.۳درجه‌ای موقعیت قرارگیری راکب نسبت به فرمان، بالاترین سطح ارگونومی را نسبت به نسخه‌های قبلی خود را دارد. همچنین یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی TFT برای نمایش سرعت‌سنج، دور موتور، نشانگر دمای موتور، نشانگر فشار بادتایرها و موقعیت‌یاب برای راکب تعبیه شده است.
اما در بخش فنی مهندسان کی‌تی‌ام همان موتور دوسیلندر با آرایش وی‌شکل ۷۵درجه‌ای به حجم دقیق ۱۳۰۱سی‌سی را تدارک دیده‌اند. این موتور ۱.۳لیتری مجهزبه ۸سوپاپ در سرسیلندر و دو میل‌سوپاپ‌رو است که باتوجه به نسبت قطر به کورس پیستون ۱۰۸میلی‌متر به ۷۱میلی‌متر، نسبت تراکم ۱۳.۱ به یک و پاشش سوخت انژکتور در دریچه‌ای به قطر ۵۲میلی‌متر و سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی توانایی حداکثر تولید ۱۶۰اسب‌بخار قدرت را در ۹هزار دور در دقیقه و حداکثر ۱۳۸نیوتون‌متر گشتاور را در ۶۵۰۰ دور در دقیقه دارد.

با کی‌تی‌ام بیشتر ماجراجویی کنید+ تصاویر


چنین قدرت و گشتاور بالا به وسیله یک جعبه‌دنده ۶سرعته دنده ثابت با فواصل کوتاه و مجهزبه کلاچ‌های چند صفحه‌ای با کنترل هیدرولیکی به واسطه زنجیر نسل جدید با ساختار X به چرخ عقب منتقل می‌کند. سازه بدنه باتوجه به استفاده از متریال فولاد و آلومینیوم و فریم پلاستیکی و باک ۲۳ لیتری پر از سوخت مجموع وزن به ۲۲۰کیلوگرم می‌رسد. بر این اساس نسبت قدرت به وزن ۰.۷۲ اسب‌بخار بر کیلوگرم است. برای راحتی بیشتر راکب و سرنشین در محور جلو دو دامپر(کمک فنر) نیمه فعال هیدرولیکی تعبیه شده و در محور عقب نیز یک دامپر نیمه فعال هیدروپنوماتیکی به قطر ۲۰۰میلی‌متر با ساختار مونوشوک و کنترل الکترونیکی قرار گرفته تا با وجود تایرهای ۷۰/۱۲۰ در جلو و ۶۰/۱۷۰ در عقب سواری را بهبود می‌بخشد.

با کی‌تی‌ام بیشتر ماجراجویی کنید+ تصاویر


نکته مهم‌تر آنکه برای کاهش ارتعاش در محور جلو رینگ ۱۹ اینچی آلیاژی و در محور عقب ۱۷ اینچی آلیاژی به همین منظور نصب شده است. از نظر ایمنی نیز سیستم ترمز در محور جلو دارای دو دیسک خنک شونده سوراخ‌دار به قطر ۳۲۰میلی‌متر با کالیپرهای چهارپیستونه سفارشی برمبو و در محور عقب تک دیسک خنک شونده سوراخ‌دار به قطر ۲۶۷میلی‌متر با کالیپر دوپیستونه سفارشی برمبو تعبیه شده تا با هماهنگی سیستم ترمز ضدقفل ABS و کنترل کشش TCS سفارشی شرکت بوش سطح ایمنی راکب وسرنشین را ارتقا می‌بخشد. از مهم‌ترین آپشن‌های ۱۲۹۰سوپر ادونچر S می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کنترل کشش TCS، کنترل چهارحالته وضعیت سواری و نمایشگر ۷ اینچی TFT اشاره کرد. شرکت کی‌تی‌ام تنها ۲۴ماه گارانتی و ۱۵هزار خدمات سرویس به خریداران این ادونچر اسپرت ارائه می‌دهد. 

کد خبر: ۷۹٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha