۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
تحریم ها باعث شد ما خودروهای جدیدی را تولید کنیم
تحلیلگر صنعت خودرو:

تحریم ها باعث شد ما خودروهای جدیدی را تولید کنیم

کریمی سنجری، تحلیلگر صنعت خودرو با اشاره به اینکه ما در حال حاضر ۴۰۰ هزار خودرو نسبت به بازار عقب هستیم، گفت: این ۴۰۰ هزار خودرو می تواند از طریق واردات تأمین شود اما به شرطی که دولت بتواند در بحث مدیریت ارز ورود کند.

به گزارش بازار، حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو موضوع آزادسازی واردات خودرو را از دو منظر مدیریت بازار خودرو و مدیریت ارز و اقتصاد کشور قابل بررسی دانست و گفت: ممنوعیت واردات خودرو ریشه در صنعت خودروسازی و بازار خودرو ندارد بلکه این مضیقه ارزی و مدیریت دولت بود که باعث شد خودرو به عنوان کالای غیرضرور تشخیص داده شود.

وی افزود: محرومیت مملکت از درآمدهای نفتی ناشی از تحریم ها و مدیریت اقتصادی و ارزی ایجاب می کرد که از خروج ارز برای کالاهایی که اولویت اصلی مملکت نیستند خودداری شود که بر این اساس دولت هم ترجیح داد که ارز خود را فقط برای دارو و غذا به خارج از کشور منتقل کند.

کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایطی که عرضه خودرو نسبت به تقاضا دچار محدودیت و عقب ماندگی می شود طبیعتاً باید طرف عرضه خودرو را به عنوان ابزار استراتژیک برای کنترل و تعادل بخشی به بازار تقویت کنیم اما در نهایت تصمیم گیر این دو اولویت، دولت است.

کریمی سنجری ادامه داد: این دولت است که تشخیص می دهد نامتعادلی و فقدان تعادل را در بازار خودرو تحمل کند اما مجبور نشود ارز کمیاب را به خاطر خودرو از کشور خارج کند.
وی افزایش نرخ ارز و وجود تورم در اقتصاد کلان را در افزایش قیمت خودرو موثر خواند و گفت: علاوه بر شاخصه های اقتصادی، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا نیز قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

این تحلیلگر صنعت خودرو یادآور شد: ما در سال ۱۳۹۶، بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو جذب بازار کردیم اما در سال ۹۷ و ۹۸ با خروج شرکای صنعت خودرو از بازار در عرضه خودرو دچار افت شدیم و همین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا نقش موثری در افزایش قیمت خودرو داشت.

کریمی سنجری قیمت گذاری دستوری خودرو را در روند تعادل بین عرضه و تقاضا موثر خواند و گفت: وقتی قیمت خودرو دستوری می شود یک فاصله ای بین قیمت کارخانه ای و بازار ایجاد می شود و همین باعث افزایش انگیزه برای تقاضای بیشتر می شود.

وی یادآور شد: با شروع تحریم ها از سال ۹۷ و قطع مشارکت شرکت های خارجی، حدود ۴۰ درصد ظرفیت شرکت های داخلی تخلیه شد.

این تحلیلگر صنعت خودرو، افزایش تولید و رونمایی های جدید از تولیدات خودرو را از برکات تحریم برشمرد و گفت: تحریم ها باعث شد ما خودروهای جدیدی را تولید کنیم.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه ما در حال حاضر ۴۰۰ هزار خودرو نسبت به بازار عقب هستیم گفت: این ۴۰۰ هزار خودرو می تواند از طریق واردات تأمین شود اما به شرطی که دولت بتواند در بحث مدیریت ارز ورود کند.

کد خبر: ۷۹٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha