۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
تامین آب پایدار فلات مرکزی با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
وزیر صمت اعلام کرد

تامین آب پایدار فلات مرکزی با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

رزم حسینی، وزیر صمت گفت: بهره برداری کامل از چهار خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران، عاملی مهم در تامین آب پایدار جدید و تحول اقتصادی در این مناطق خواهد بود.

به گزارش بازار، علیرضا رزم حسینی در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: امروز با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه، انتقال آب از دریا به صحرا به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس در آبان امسال به معادن گل گهر آغاز شد اضافه کرد: امروز قطعه‌های دوم و سوم از گل گهر و مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر به بهره برداری می‌رسد که طول کل این دو خط از خلیج فارس تا اردکان یزد ۸۲۰ کیلومتر است.

وزیر صمت با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها هدیه‌ای برای نسل آینده است گفت: همزمان در خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۱۵۵۰ کیلومتر خواهیم رفت که هم اکنون با اجرای ۴۰۰ کیلومتر از مسیر، این طرح حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌تواند قیمت تمام شده آب را برای رسیدن به معادن سنگان در استان خراسان رضوی ارزان کند.

رزم حسینی ادامه داد: در خط سوم از همین مسیر اردکان به استان اصفهان خواهیم رفت که طول انتقال در این مسیر ۹۲۰ کیلومتر است و خوشبختانه اقدامات اجرایی برای انجام کار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خط چهارم مهم‌ترین خط انتقال آب آن هم از دریای عمان است گفت: در خط چهارم انتقال آب برای شرق کشور و مناطق استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که مسیر آن از چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر است و با سرمایه گذاری شرکت‌های پتروشیمی و صنایع و معادن کشور اجرا می‌شود.

وزیر صمت افزود: شرکت‌ها و طرح‌های جدید پتروشیمی در این ۷ استان برخوردار از طرح‌های انتقال آب می‌توانند از این مزیت استفاده کنند ضمن اینکه محرومیت زدایی و توسعه متوازن در کل کشور و همچنین تثبیت جمعیت نیز در مناطق یاد شده انجام می‌شود. آبادتر شدن سواحل مکران و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی از دیگر نتایج مثبت اجرای خط چهارم انتقال آب است.

رزم حسینی ادامه داد: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس روزانه ۲۶ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس را برای مصارف آب شیرین کن استفاده می‌کنند، اما ما اگر این چهار خط را به طور کامل اجرا کنیم سهم ما دو و نیم درصد یعنی ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز می‌شود که جا دارد سهم خود را افزایش دهیم.

کد خبر: ۷۹٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha