۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
کاهش ۳۴ درصدی قدرت خرید در ۱۰ سال اخیر
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

کاهش ۳۴ درصدی قدرت خرید در ۱۰ سال اخیر

قلی زاده، کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش ۳۴ درصدی قدرت خرید خانوار در ۱۰ سال اخیر، اذعان کرد: حداقل حقوق از سال ۹۶ تا ۹۹، حدوداً دو برابر شده در حالی که قیمت اجناسی مانند برنج ۲۲۰ برابر شده‌اند.

به گزارش بازار، همت قلی زاده استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی ۸۰ درصد قمیت نهایی کالا در کشور را معطوف به نظام توزیع دانست و تصریح کرد: نزدیک به سه دهه است که این مشکل وجود دارد و عرضه و تقاضا را نظام توزیع بر عهده گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در جهان به ازای هر ۸۵۰ نفر یک مرکز خرید وجود دارد در حالی که در ایران این آمار به ازای هر ۲۵ نفر است که با توجه به زندگی مردم این عدد بزرگی است.

کارشناس اقتصادی با اشاره به وظایف دولت‌ها مبنی بر تأمین رفاه و آسایش مردم، نرخ رشد اقتصادی در یک دهه اخیر در ایران را نزدیک به صفر درصد عنوان کرد و گفت: تا ۸۰ درصد بهای تمام شده یک کالا به نظام توزیع و دلالان تخصیص می‌یابد که این به معنای کاهش رفاه خانوار است.

قلی زاده با اشاره به کاهش ۳۴ درصدی قدرت خرید خانوار در ده سال اخیر، اذعان کرد: حداقل حقوق از سال ۹۶ تا ۹۹، حدوداً دو برابر شده در حالی که قیمت اجناسی مانند برنج ۲۲۰ برابر شده‌اند.

وی ایران را از جمله کشورهایی عنوان کرد که در نظام تنظیم و توزیع بازار کمترین قوانین را دارد و تصریح کرد: دلالان از طریق دوستی و حضور همزمان در بازار و نهادهای حکمرانی در دولت وضعیت بازار را به بدترین شکل کشانده‌اند.

او با اشاره به منحل شدن وزارت بازرگانی پس از تدوین طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: ضعف عمیقی در نظام مدیریت کشور وجود دارد که توانایی اداره این مسائل را ندارد و نسبت به کشورهای هم جوار در حال عقب افتادن در این حوزه هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به فشار اقتصادی ناشی از وابستگی به نفت که بر مردم وارد شده و نظام آشفته بازار، اظهار کرد: در شرایط کرونایی درآمد مالیاتی کشور کاهش پیدا نکرده و این در حالی است که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی مثبت است و مجلس باید در طرح تحول اقتصادی با وضع قوانینی یک نهاد غیر دولتی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را ایجاد کند.

کد خبر: ۷۹٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha