۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
ادیب: دولت مداخله گر به دولت خود پرداز تبدیل می شود!
ضعف تقاضای داخلی بزرگترین مشکل اقتصاد ۹۹

ادیب: دولت مداخله گر به دولت خود پرداز تبدیل می شود!

محمد حسین ادیب  مهمترین مشکل اقتصاد کشور را  ضعف تقاضای داخلی و مهمترین مشکل فعالان اقتصادی را حفظ نقدینگی بنگاه هایشان عنوان کرد و گفت: دولت مداخله گر به دولت خود پردازتبدیل می شود!

به گزارش خبرگزاری بازار، محمد حسین ادیب کارشناس اقتصادی گفت: دولت در سال ۱۳۹۹ از یک دولت مداخله گر به دولت خود پرداز تبدیل خواهد شد و در عمل درامدهایش تنها کفاف  پرداخت حقوق به ۴ میلیون ۴۰۰ هززار نفر حقوق بگیر خواهد داشت.  پژوهشگر ریسک بازار افزود: ضعف تقاضای خرید  بزرگترین مشکل اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ است.

عضو بازنشسته هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان این که کاهش تقاضای خارجی مزید برعلت کاهش تقاضاهای داخلی خواهد شد ، گفت: همزمان با کاهش درامد نفتی به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد جهان ما با کاهش تقاضای خارجی مواجهیم که این موضوع به کاهش قیمت محصولات صادراتی کشور و کاهش درامدهای ارزی منجر می شود و  باید فعالان اقتصادی به این نکته مهم در حوزه اقتصاد کلان کشور توجه ویژه ای داشته باشند.

ادیب افزود: دولت در سال ۱۳۹۹ از یک دولت مداخله گر به دولت خود پرداز تبدیل خواهد شد و در عمل درامدهایش تنها کفاف  پرداخت حقوق به ۴ میلیون ۴۰۰ هززار نفر حقوق بگیر خواهد داشت در حالی که مردم همچنان دولت مداخله گر را می پسندند.

وی با تاکید بر این که فرهنگ عمومی مردم باید متناسب با گذر از شرایط اقتصاد نفت محور تغییر کند، گفت: متاسفانه  قوانین و مقررات  موجود برای یک دولت مداخله گرو موزع درامد نفتی  با فروش روزی ۲ میلیون بشکه طراحی شده  در حالی که در سال بعد مقررات و قوانین باید بر مبنای درامدهای نفت با فروش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه متناسب شود.

این  کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد : بسیاری از قوانین محدود کننده کسب و کار که در دوره صادرات نفت توجیه داشته کماکان بر جای بماند هر چندکه از حجم این قوانین کمی کاسته خواهد شد.

ادیب در ادامه افزود: احتمال کاهش تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و کاهش میزان ان به کمتر از ۷ میلیارد دلار ، میل به تک نرخی شدن ارز و حذف ارز نیمایی  از دیگر مواد قابل پیش بینی برای سال بعد است.

دنبال سود نباشید نقدینگی خود را حفظ کنید

وی در ادامه به ۵ نکته و اولویتی  که به ترتیب اهمیت  باید فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار توجه کنند اشاره کرد و گفت: در سال آینده فعالان اقتصادی با بحران تامین نقدینگی جدی ای روبرو هستند و لذا بایید به جای سود به فکر نقدینگی باشند یعنی اگر پول که صرف تولید می کنید باید در کمتر از دوماه بازگشت داشته باشد در غیر این صورت فعالیت اقتصادی شما با مشکل مواجه خواهد شد .

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد که دیگر مسکن و املاک  نقدینگی به شمار نخواهند رفت.

 سال ریزش نابهره وران

وی دومین نکته در سطح خرد را توجه بیشتر به بهروری عنوان کرد و گفت: سال اینده سال ریزش نا بهره وران است و با کاهش صادرات نفت این گروه دچار محدودیت های سخت  و خاص خواهند شد. یعنی اگر فعالیت شما در رسته شغلی جزو ۱۰ درصد با بهره وری بالا نیست ، با مشکل مواجه خواهید شد.

ادیب سومین و چهارمین نکته را با طرح این سئوال مطرح کرد که ایا تولیدات شما جزو کالا و خدمات ضروری است یا نه ؟ و افزود: با توجه به کاهش تقاضای شدید کالاها و خدماتی که با هر اندازه درآمد باز هم در سبد خانوار است ، مشکلی ندارند ولی در سایر بخش ها باید برای بقا باید از عمده وفروش و دست اول خرید کنند.

وی آخرین نکته را به هشدار درباره عدم استفاده از تکنولوژی های روز اختصاص دادو گفت: فعالان اقتصادی که جزو ۱۰ درصد استفاده کننده از تکنولوژی های روز  نیستند محکوم به حذف از بازار خواهند شد.

کد خبر: ۷٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha