۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
متوسط فرونشست در تهران سالانه ۲۰ سانتیمتر| نگران تامین آب پایتخت هستیم
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد

متوسط فرونشست در تهران سالانه ۲۰ سانتیمتر| نگران تامین آب پایتخت هستیم

رضا پور، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه سالانه ۸۶.۵ درصد از منابع آبهای تجدید شونده پایتخت مصرف می شود، ادامه داد: نگران تامین آب تهران هستیم و باید یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران در یک بازه زمانی ۲۰ ساله کاهش پیدا کند.

بازار؛ گروه انرژی: یوسف رضا پور که در یک نشست خبری سخن می گفت، اظهار داشت: سیاست گذاران باید به افزایش جمعیت شهر تهران توجه داشته باشند و خط قرمزهایی را برای افزایش جمعیت شهری در نظر بگیرند و اگر این اتفاق نیفتد در آینده دور دچار مشکل می‌شویم.

آنگونه که این مقام مسئول می‌گوید: سالانه ۸۶.۵ درصد از منابع آبهای تجدیدشونده در تهران مصرف می‌شود. حالا بر اساس آنچه در برنامه سازگاری با کم آبی تهران به تصویب رسیده قرار است این سهم به ۶۰ درصد برسد.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای تهران بر این باور است که باید یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران را در یک بازه زمانی ۲۰ ساله کاهش پیدا کند. در این خصوص برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۵ نسبت به مصرف فعلی آب در تهران، ۴۲۰ میلیون متر مکعب از مصرف آب استان تهران کاسته شود.

اما در حالی تهران به لحاظ منابع آبی دومین استان فقیر کشور محسوب می‌شود که پایتخت نشین‌ها چندین برابر استانداردهای جهانی آب مصرف می‌کنند و همین مساله منجر به بروز نگرانی‌ها درباره تامین آب تابستان امسال شده است ...

به گفته رضا پور، سرانه تامین آب در تهران ۳۴۸ لیتر در شبانه‌روز است و این در حالی است کشورهای پیشرفته با دو تا سه برابر بارندگی ۱۷۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران، با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۰ نگران چگونگی تامین آب شرب و برداشت مردم به ویژه در شهر تهران هستیم اظهار کرد: با جلساتی که از یک ماه قبل داشتیم تلاش شده تا برنامه ریزی برای جلوگیری از جیره بندی و قطعی آب صورت بگیرد تا بدون هیچ مشکلی آب بهداشتی در اختیار مردم قرار دهیم اما انتظار ما نیز این است که مردم در مصرف درست ما را همراهی کنند.

متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود ۲۰ سانتیمتر است
او با بیان اینکه متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود ۲۰ سانتیمتر است، گفت: با تقویت آبخوان‌ها می‌توانیم جلوی این فرونشست‌ها را بگیریم. باید گفت که بالاترین میزان فرونشست ۳۸ سانت در دشت ورامین است.

رضاپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آب‌های زیرزمینی گفت: برنامه ریزی کرده ایم که از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی تهران ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب کمتر برداشت کنیم و بر اساس تفاهم نامه ای که با شهرداری‌ها داریم قرار شده ۱۴۵ میلیون متر مکعب آبی که اکنون به فضای سد اختصاص می‌یابد به ازای آن پساب دهیم.

کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در تهران
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌ها در تهران گفت: از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهر ماه تا روز گذشته بر اساس ۱۲۰ ایستگاه سنجش، ۲۲۶.۶ میلیمتر بارندگی داشته ایم که این عدد نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته اما نسبت به متوسط بلندمدت ۲۷ درصد مثبت بوده است.

رضاپور افزود: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما نوع بارش‌ها از برف به باران تغییر کرده و پوشش برفی چندین سال است که وضعیت خوبی ندارد. به ویژه در دو سال اخیر شاهد کاهش پوشش برفی هستیم. در شرق تهران وضعیت بارش‌ها چندان مطلوب نبوده اما در غرب استان کیفیت بارش‌های نسبتا خوب بوده است.

او با اشاره به حجم مخازن ذخیره سدهای پنج گانه تهران گفت: ۵۶۶ میلیون متر مکعب تا روز گذشته حجم مخازن ذخیره سدهای تهران بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۶۹ میلیون متر مکعب کمتر است.

صدور مجوز انتقال آب سد لار در روزهای آینده
او همچنین با اشاره به آخرین وضعیت طرح انتقال آب سد لار به تهران اظهار کرد: ۲۸ کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده که به زودی مجوز زیست محیطی اخذ می‌کند اما با توجه به اینکه منابع مالی محدود است، بهره برداری از این طرح ۱۵ سال طول می‌کشد و با اجرای این طرح ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب می‌توانیم منتقل کنیم که نیاز شرق تهران جبران می‌شود.

به گفته او، انتقال آب از سد طالقان به تهران و البرز نیز امسال ردیف مالی گرفته است و با استفاده از این طرح در آینده می‌توانیم مانور بیشتری از غرب تهران برای تامین آب کلانشهر داشته باشیم.

آب گیری سد نمرود از فروردین
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین با بیان اینکه سد نمرود در فیروزکوه نیز عملیاتش کاملا به اتمام رسیده است و برنامه ریزی شده که آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت سال آینده افتتاح سد را داشته باشیم. البته یک مشکل در این سد داریم آن هم این است که یک روستا داخل مخزن سد می‌شود و روستاییان می‌گویند که علاوه بر پول می‌بایست اسکان مناسب با زیرساخت‌های لازم را برای ما تامین کند که باید ابتدا این شرایط مهیا شود اما از نظر خود سد فعالیت‌ها انجام شده و می‌توانیم بهره برداری اولیه را انجام دهیم اما آبگیری نهایی منوط به تخلیه روستا است.

رضا پور با بیان اینکه این طرح حدود ۱۸ سال است که در دست اجرا قرار دارد گفت: سد نمرود جزو معدود سدهایی است که شبکه آن زودتر از سد ساخته شده است.

او  با اشاره به انتقال آب لار به کلان گفت: ۲۸ کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده و بیش از ۲.۵ سال این طرح متوقف بود که خوشبختانه با همکاری‌هایی که صورت گرفت و تعهداتی که در زمان بهره برداری برای این طرح لحاظ کردیم که خرداد، تیر و مرداد هیچ انتقالی انجام نشود این طرح امسال مجوز زیست محیطی را دریافت می‌کند اما ۱۵ سال دیگر وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

بررسی تخلف ۳۵۶ مورد در حریم رودخانه‌های استان تهران
او با اشاره به اقداماتی که در حوزه حفاظت از حریم رودخانه‌ها صورت گرفته است، گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۸۰ دستور قضایی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز دریافت کردیم که ۳۵۶ مورد آن اجرا شد اما میزان تخلفات بسیار بیشتر از این است که برای رسیدگی به تمام آنها نیازمند امکانات بسیاری هستیم. با این حال ۳۵۶ مورد تخریب امسال صورت گرفته که سال گذشته این عدد ۵۰۰ مورد بود و علت کاهش آن نیز وجود کرونا بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به چاه‌های غیر مجاز استان تهران گفت: ۴۴ هزار حلقه چاه در استان تهران وجود دارد که ۳۳ هزار چاه غیر مجاز است و در سال جاری حدود ۱۴۰۰ حلقه چاه را مسدود کردیم.

رشد جمعیت تهران به مرز نگران کننده ای رسیده است. جمعیتی که طی سال‌های گذشته بدون توجه به منابع آبی در تهران و شهرهای اطرافی آن بارگذاری شده، حالا آینده پایتخت نشین‌ها را تهدید می‌کند. این مساله به قدری خطرناک شده که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران معتقد است شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت ورودی به تهران ورود کند.

کد خبر: ۷۸٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha