۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟
پیشنهاد «بازار»؛ اگر مجبور به سفر شدید...

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟

اگر مجبور شدید به سفرهای نوروزی بروید، باید خودرو را از نظر فنی آماده و سیستم‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا در مسیر زمین‌گیر نشوید. فراموش نکنید که هر نوع خودرویی داشته باشید، قطعات و اجزای آن عمر مفید محدود داشته و باید برای پیمایش کیلومترها تعویض و بررسی شوند.

بازار؛ گروه خودرو: علیرغم وجود محدودیت‌های کرونایی، احتمالا سفرهای نوروزی به برخی از شهرهای که امروز وزارت بهداشت لیست آن را اعلام خواهد کرد، ممنوع نخواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا، از سفر نوروزی پرهیز کنید، اما اگر مجبور به سفر شدید، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. لازمه سفر برای حرکت، آمادگی فنی خودرو برای انجام است. شاید ذکر این نکته که خودرو تکانی کنیم در مقام مزاح باشد، اما خودروها به شدت برای ورود به فصل گرما و پشت سر گذاشتن فصل سرما به بررسی فنی نیازمند هستند.

بنابراین در این گزارش سعی داریم، نکات فنی مهمی که برای آمادگی خودرو جهت سفر و فصل گرما باید به آن توجه شود را ذکر کنیم. نکاتی که علاوه بر انجام سرویس‌های دوره‌ای و دستورات خودروساز، باید به آن دقت شود. توجه داشته باشید، برای تعمیرات یا تعویض فقط از قطعات اصلی استفاده کنید.

موتور اولین گام بررسی
موتور خودرو وظیفه تامین نیرو و عامل حرکت را عهده دار است، بنابراین کوچک‌ترین اختلال در عملکرد آن می‌تواند خودرو را زمین‌گیر و ادامه سفر را غیر ممکن کند. در گام نخست برای بازدید این سیستم باید مالکان به تنظیم موتور بپردازند. در تنظیم موتور، تسمه یا زنجیر تایم، شمع‌ها، انژکتورها، واشرها و کاسه نمدها در صورت نیاز تعویض خواهند شد. پس از آن باید سیستم سوخت‌رسانی اعم از پمپ بنزین، فیلتر بنزین و انژکتورها مورد بررسی، تعویض و شست‌شو قرار گیرد. انژکتورها را باید در هر ۲۵ هزار کیلومتر یکبار شست‌شو و فیلتر بنزین را هر ۱۰ هزار کیلومتر یک بار تعویض کرد. در وهله سوم، باید فیلترهای روغن، هوا و روغن موتور پیش از شروع سفر تعویض شود.

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟ | ۶ نکته ای که باید بدانید

گیربکس اهمیت ویژه دارد
اگر مالک خودروی مجهز به گیربکس دستی هستید، پیش از شروع سفر اقدام به بررسی و تعویض کیت کلاچ و روغن گیربکس کنید. پس از آن سیم یا روغن کلاچ را مورد بازدید و رگلاژ کنید. هر نوع صدای اضافی در زمان حرکت خودرو از گیربکس نشان از خرابی چرخ دنده‌ها بوده و سفر با این مشکل فقط سبب زمین‌گیر شدن خودرو خواهد شد.

اگر مالک خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک هستید، در گام نخست فیلتر و روغن گیربکس را تعویض کنید. زیرا معمولا در سفرهای نوروزی پیمایش فراوان انجام شده و هر نوع ضعفی در فیلتر یا کیفیت روغن، انتقال قدرت را با چالش مواجه خواهد کرد. پس از آن قطعات الکترونیکی، هیدرولیکی و ساعت گیربکس باید مورد بررسی و کالیبره قرار گیرد تا در صورت پیمایش مسافت طولانی کوبش در تعویض دنده ایجاد نشود. هرچند توصیه می‌شود برای انجام تمام فرآیند بررسی به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کنید.

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟ | ۶ نکته ای که باید بدانید

ترمز و لاستیک، ضامن ایمنی خودرو
آغاز سفر نیازمند داشتن لاستیک مناسب است، اگر خودروی شما مجهز به لاستیکی هست که عمر مفید آن از دو سال بیشتر است، توصیه می‌شود اقدام به انجام سفر نکنید. زیرا احتمال پنچری و ترکیدن در سرعت برای این لاستیک وجود دارد. همچنین باید توصیه کرد که سطح لاستیک از نظر آج و دیواره آن را در مورد وجود ترک به خوبی بررسی کنید. کوچک‌ترین ترکی در سطح لاستیک می‌تواند جان سرنشینان را با خطر جدی مواجه کند. در هر ۲۰ هزار کیلومتر یکبار باید لاستیک را به صورت ضربدری جابجا کنید فشار باد لاستیک تاثیر فراوانی در فرمان پذیری و هدایت خودرو دارد، لذا توصیه می‌شود پیش از سفر لاستیک را با باد نیتروژن پر و فشار آن را تنظیم کنید
ایمنی و پایداری خودرو پس از لاستیک در گرو عملکرد بهینه ترمز است، بنابراین باید لنت‌ترمز و دیسک ترمز از نظر کیفیت، عملکرد، اندازه مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است پیش از انجام سفرهای نوروزی لنت‌ترمز را تعویض کنید. هرگونه صدای اضافی یا کوبش غیر عادی در زمان ترمزگیری بیانگر وجود ضعف فنی در این سیستم هست که نیازمند تعویض است. توجه داشته باشید در خودروهای مجهز به ترمز ای بی اس، در زمان ترمزگیری راننده کوبشی را متوجه می‌شود این مورد عادی است.  

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟ | ۶ نکته ای که باید بدانید

سیستم تعلیق و فرمان، اهمیت در حرکت
هدایت و فرمان پذیری خودرو را سیستم تعلیق و فرمان انجام می‌دهد، در صورتی که قطعات این سیستم دارای ضعف فنی باشد، فرمان پذیری خودرو با چالش و ایمنی و راحتی در سفر با سختی همراه خواهد شد. سیستم تعلیق برخی از خودروهای داخلی دارای ضعف است، به بیانی بهتر قطعات این سیستم به سرعت مستهلک و فرسوده می‌شود.

عمده قطعاتی که در این سیستم دچار ایراد فنی و نیازمند تعویض هستند، شامل: کمک‌فنرها، فنرها، میل‌موج‌گیر و سیبک‌ها است. معمولا در زمان حرکت اگر هریک از این قطعات ایراد فنی داشته باشد، سر و صدای اضافی ایجاد یا فرمان پذیری خودرو سخت خواهد بود. لذا پیش از شروع سفرهای نوروزی بهتر هست تنظیم فرمان و بررسی قطعات این سیستم را انجام دهید.

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟ | ۶ نکته ای که باید بدانید

سیستم خنک‌کاری، گرما و سرما ندارد
مهم‌ترین ایراد فنی که بسیاری از مالکان خودروها آن را تجربه کردند، جوش آوردن خودرو است. برای شروع یک سفر بدون ایراد فنی بهتر است سیال خنک کاری خودرو را تعویض کنید. در زمان تعویض سیال خنک‌کاری توجه داشته باشید که از ضد یخ استفاده کنید، زیرا ضدیخ، ضدجوش نیز بوده و در فصل گرما لازمه مهم شروع حرکت است. در سیستم خنک‌کاری باید به ترموستات نیز حداکثر توجه را داشته باشید و برای خودروهای داخلی هر شش ماه یکبار اقدام به تعویض این قطعه کنید. بررسی رادیاتور، اتصالات و تست پمپ آب نیز نباید فراموش شود. هرگونه ضعف فنی و نشت در این سیستم به سرعت موتور خودرو را متحمل هزینه گزاف تعمیرات خواهد کرد.

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟ | ۶ نکته ای که باید بدانید

سیستم الکتریکی را فراموش نکنید
خودروهای امروزی بیشتر از آنکه مکانیکی باشند، مکاتروینکی هستند. به زبانی ساده‌تر فناوری الکترونیک و الکتریکی عملکرد خودروها را کنترل و آن‌ها را عهده دار هستند. در خودروها سیستم شارژ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا عملکرد باتری، دینام، تسمه دینام و استارت باید پیش از مسافرت چک شود. پس از آن باید عملکرد سنسورها، ای سی یو و یونیت‌های مهم تست کلی شود. اگر قصد سفر به مناطق شمالی کشور را داشتید، حتما سیستم گرمایش خودرو و عملکرد تجهیزات داخل کابین را به خوبی بررسی کنید. از صحت عملکرد سیستم کولر خودرو نیز اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید عملکرد ایربگ‌ها، سیستم روشنایی خودرو، برف پاک‌کن نیز باید جز موارد مورد چک باشد.

خودرو را چگونه برای سفرهای نوروزی آماده کنیم؟ | ۶ نکته ای که باید بدانید

در پایان باید ذکر کرد که بهتر است برای انجام سرویس دوره‌ای یا تعویض قطعات به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کنید. زیرا مالک خودرو می‌تواند اطمینان کامل از کیفیت قطعات در خودرو و فرآیند سرویس داشته باشد. هچنین لازم به ذکر هست که از قطعات استوک در خودرو استفاده نکنید و این مساله می‌تواند کیفیت سایر اجزا را کاهش و احتمال خرابی را افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۷۸٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha