۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
پایگاه تبدیل «دی اکسید کربن » به « سنگ بازالت » شروع به کار کرد

پایگاه تبدیل «دی اکسید کربن » به « سنگ بازالت » شروع به کار کرد

کمپانی «Carbfix» با کمک بیل گیتس یک پروژه محیط زیستی را آغاز کردند که بدنبال انهدام دی اکسید کربن رها شده است؛ فناوری به کار گرفته شده در این پروژه عظیم قادر می باشد CO۲ را به سنگ های زیر زمین تبدیل کند.

به گزارش بازار به نقل از سایت « The Bloombergquint » یک شرکت ایسلندی با تبدیل دی اکسید کربن به سنگ، به کارزار مقابله با معضل تغییرات آب و هوایی پیوست؛ این شرکت تازه تاسیس شده Carbfix نام دارد و درصدد است از طریق یک فناوری بخصوص گازهای گلخانه ای را برای همیشه ذخیره کند و از انتشار آنها در جو خودداری کند.

شرکت Carbfix از سال ۲۰۰۷ در حوزه فناوری های محیط زیستی فعالیت خود را آغاز نمود و در جدیدترین ابداع خود، فناوری هوشمندی را طراحی و تولید کرده است که قادر است CO۲ را در آب حل کند و  سپس آن را به زمین تزریق می کند تا در کمتر از دو سال به سنگ تبدیل شود؛ این فناوری کاملا مقرون به صرفه بوده و دارای سازگاری کامل با محیط زیست است.

ادا سیف مدیر اجرایی این پروژه می گوید: کمپانی ما مورد حمایت مالی بیل گیتس است و قرار است در یک اقدام بی نظیر کربن موجود در هوا را  به سنگ تبدیل کنیم؛ فناوری به خدمت گرفته شده در این پروژه از ماهیت طبیعت زمین الگوبرداری شده است که بر اساس آن ، طبیعت برای میلیون ها سال است که آلاینده های مضر را در خاک ها دفن می کند و بدین روش خود را از خطر نابودی نجات داده است .

این مدیر اجرایی گفت : فناوری فوق به دو شکل به مرحله عملیاتی رسیده است؛ در روش اول گاز رها شده را قبل از ورود به جو به دام انداخته و در روش دوم گاز های قبل از رها شدن در طبیعت با یک روش سیستماتیک منهدم می شوند.در روش اول که فرایند جذب کربن نام دارد میزان آلاینده پس از انجام اقدامات به صفر خواهد رسید اما در روش دوم که به فرایند حذف کربن معروف است، میزان آلاینده ها هیچگاه به صفر نخواهد رسید اما فرایند اجرایی تاثیرات مثبتی به جای خواهد گذاشت .

وی افزود: ما هر دو روش را در کمپانی Carbfix انجام می دهیم و اخیرا تمامی توجه خود را به روش حبس کربن معطوف ساخته ایم؛ برای شروع تجهیزات مورد نیاز در پایگاه زمین گرمایی Hellisheidi  مستقر شده اند تا برای اولین بار کربن های رها شده در هوا را به دام بیاندازیم؛ تجهیزات مورد نیاز برای جذب مستقیم کربن دی اکسید از هوا  توسط شرکت سوئیسی به نام Climeworks AG تامین شده اند و هرکدام در اندازه یک کانتینر متوسط با سایر زیر مجموعه های داخلی هستند.

فناوری به کار رفته در این اتاقک های کانتینری، پس از مکش و دریافت کربن دی اکسید، آن را با آب ترکیب کرده و ماده محصول را به شکل سنگ به سطح زمین می فرستند؛ این فناوری به بازالت ها متکی است که آب گازدار با عناصری مانند کلسیم ، منیزیم و آهن واکنش می دهد و کربنات هایی را تشکیل می دهد که فضای خالی بین سنگ های زیر زمین را پُر می کند.

این شرکت اعلام کرد که، پتانسیل ذخیره سازی جهانی با استفاده از این فناوری بیشتر از انتشارات ناشی از سوزاندن تمام سوخت های فسیلی روی زمین است و ما قصد داریم تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد ذخیره دائمی CO۲ در زمین برسیم.

بر اساس پیش بینی های Carbfix ، هرکدام از کشورها می توانند تا ۱۰ سال آینده میزان چشمگیری از دی اکسید کربن را ذخیره دائمی کنند؛ به عنوان مثال، اروپا می تواند حداقل ۴۰۰۰ میلیارد تن CO۲ در سنگ ذخیره کند ، در حالی که ایالات متحده می تواند حداقل ۷۵۰۰ میلیارد تن CO۲ را ذخیره کند.

البته لازم به ذکر است ،ایلان ماسک اولین شخصی بود که شرکت های فناوری را به تولید تجهیزات جذب کربن تشویق کرد و برای طراحی بهترین فناوری جذب کربن یک جایزه ۱۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفت ، زیرا  وی معتقد بود راهکارهای مهندسی می تواند به مقابله اثرات تغییرات  اقلیمی کمک کنند.

کد خبر: ۷۸٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha