۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
تحریم داخلی صنعتگران را رنج می‌دهد
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

تحریم داخلی صنعتگران را رنج می‌دهد

اردبیل- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: بالاتر از تحریم‌های آمریکا و صهیونیزم آنچه که بخش خصوصی را تحریم کرده دست‌های پنهان و آشکار داخلی است که جز بی‌آبرو کردن تجار و بازرگانان هیچ نیت دیگری ندارند.

حسین پیرموذن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پیمان‌سپاری ارزی بزرگترین مانع را در مسیر فعالیت تجار و بازرگانان به وجود آورده که به معنای واقعی این شرایط سخت‌تر از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: سربازان عرصه تولید امروز در پیشانی اقتصاد کشور نقش تاثیرگذاری را دارند که بهتر است بانک‌های عامل دست از خودتحریمی‌ها بردارند و به تقویت صنعت و تولید کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل عدم همراهی بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت یادآور شد و بیان کرد: بخش خصوصی همچنان معتقد است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح تولید و صنعت نیست و این ارزآور فسادآور و اسباب ایجاد رانت در کشور است.

پیرموذن گفت: امیداریم روزی ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه کشور رخت بربندد هر چند که عده‌ای نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی هستند اما بهتر است با مدیریت صحیح جلوی قاچاق دارو و کالاهای اساسی گرفته شود و خود دولت مکلف به ارائه خدمات رایگان در بخش دارو و درمان باشد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در بحث پیمان‌سپاری و بازگشت ارز به داخل کشور نظیر اتوبان یکطرفه عمل می‌کند در حالی که بهتر است مسئولان بانک مرکزی پای درددل صادرکنندگان نیز بنشینند و خواسته آنها را عملیاتی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با قدردانی از وزارت صمت در واگذاری بسیاری از اختیارات به خانه‌های صنعت و معدن به ویژه در صدور مجوزها تصریح کرد: نتیجه این امر رضایت بخش خصوصی از تسهیل فرآیند در صدور مجوزهاست.

بانک صنعت و معدن اردبیل در حمایت از صنعت عملکرد ضعیفی داشته است
پیرموذن افزود: بانک صنعت و معدن در استان اردبیل عملکرد خوبی را در پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی نداشته که شایسته است مدیریت این مجموعه تلاش بیشتری را در این زمینه داشته باشد.

وی بیان کرد: بانک تخصصی وزارت صمت در استان اردبیل چندان پرداختی به حوزه صنعت و معدن نداشته در حالی که بانک ملی ۷۰ درصد منابع خود را در قالب تسهیلات به بخش صنعت داده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل تامین مواد اولیه را خواسته و مطالبه به حق صنعتگران و تولیدکنندگان اعلام کرد و افزود: بانک‌ها بخشی از اسناد سرمایه‌گذاران را که در رهن آنهاست آزادسازی کنند تا از این محل تامین منابع برای خرید مواد اولیه انجام شود.

وی ضرورت پرداخت منابع از محل فنی – اعتباری را برای فعالان تولید و صنعت یادآور شد و بیان کرد: در سالجاری هیچگونه منابعی از این محل پرداخت نشده و درخواست ما از وزارت صمت این است که در سه ماهه اول سال آینده از این محل منابعی به استان اختصاص یابد.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نباید دنبال منابع و مصارف باشند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات به ویژه در استان‌های محرومی چون اردبیل باید مبنای منابع و مصارف را کنار بگذارد چرا که این امر جفا در حق استان‌های کم‌برخوردار است.

پیرموذن مدعی شد: ۷۰ درصد تسهیلات کشور در اختیار سه استان برخوردار قرار گرفته در حالی که بانک‌های اردبیل مدعی منابع و مصارف هستند که به هیچ وجه صنعت اردبیل قابل رقابت با همتای سایر استان‌ها نیست.

وی اظهار کرد: ما در این استان علاوه بر کمیته تسهیل کمیته حمایت قضائی را نیز داریم که دادگستری استان برای حمایت از بخش تولید آستین بالا زده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل سفر آتی خود به آذربایجان را یادآور شد و بیان کرد: در این سفر به دنبال نهایی کردن تصمیم ایران و آذربایجان برای راه‌اندازی شهرک مشترک مرزی هستیم تا مقدمات این طرح تحولی در اردبیل فراهم آید.

کد خبر: ۷۸٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha