۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
پیچیدگی‌ها احیای برجام|موانع پیش روی ایران و آمریکا

پیچیدگی‌ها احیای برجام|موانع پیش روی ایران و آمریکا

در مذاکرات هسته ای با ایران پنج چالش مختلف وجود دارد که مذاکره کنندگان آمریکایی باید برای دستیابی به توافق تازه ای هسته ای آنها را مورد توجه قرار دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی دیلی صباح اخیرا مقاله ای با قلم «قلیچ بوگرا قنات» با عنوان « بایدن درباره برنامه هسته ای ایران بر سر دوراهی قرار گرفته است» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

بایدن در خلال مبارزه انتخاباتی خود وعده داد که امریکا به توافق هسته ای بازخواهد گشت اما اکنون که به کاخ سفید راه یافته، به این نتیجه رسیده است که این کار چندان هم آسان نخواهد بود.

از زمان سوگند یاد کردن بایدن تاکنون بیشترین پرسشی که وی با آن روبرو بوده این است که چه رویکردی به توافق هسته ای با ایران دارد. بایدن خروج آمریکا از توافق هسته ای توسط ترامپ را اشتباهی بزرگ توصیف کرده است.

روند گفتگوها و محتوای توافق احتمالی و تاثیر آن بر سیاست کشورهای مختلف از جمله مسایلی است که حتی پیش از آغاز گفتگوها، بحث هایی را برانگیخته است. با تعیین نماینده ای ویژه برای پیگیری مسایل مربوط به ایران از سوی بایدن، این انتظار وجود دارد که درباره روند گفتگوها و محتوای آن، مطالب تازه ای شنیده شود.

در مذاکرات هسته ای با ایران پنج چالش مختلف وجود دارد که مذاکره کنندگان آمریکایی باید برای دستیابی به توافق تازه ای هسته این نکات را مورد توجه قرار دهند.

نخستین چالش، مساله دستیابی دولت بایدن به حمایت اکثریت اعضای کنگره از توافق تازه هسته ای است. برخی از اعضای کنگره نگرانی های جدی درباره برنامه موشک های بالستیک ایران دارند و می خواهند که در مذاکره با ایران، این برنامه نیز گنجانده شود.

مخالفت های منطقه ای دومین نکته ای است که دولت آمریکا باید هنگام مذاکره با ایران درباره برنامه هسته ای، مورد توجه قرار دهد چون برخی از شرکای منطقه ای آمریکا با توافق هسته ای کنونی مخالفند. به باور برخی از زمامداران در منطقه خاورمیانه، توافق هسته ای در واقع مجوزی از سوی آمریکا به ایران برای بی ثبات کردن منطقه از طریق گروههای نیابتی خود بود. در مذاکره با ایران، دولت بایدن باید به نقش ایران در جنگ های نیابتی در منطقه نیز توجه نشان دهد.

مساله دیگر توجه نشان دادن کاخ سفید به خواست های متحدان خود در توافق هسته ای است. خروج ترامپ از توافق هسته ای باعث شد تا درباره پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی خود، تردید فزاینده ای ایجاد شود. با خروج ترامپ از توافق هسته به اعتبار و قابل پیش بینی بودن رفتار دولت آمریکا، آسیب جدی وارد آمد.

ملاحظات مربوط به نگرانی های داخلی ایران نیز باید جدی تلقی شود چون در ژوئن سال جاری در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد. تردیدی وجود ندارد که توافق هسته ای و روابط با آمریکا بخشی از برنامه مبارزات انتخاباتی خواهد بود. جناح محافظه کار در ایران، هر گونه تلاش از سوی دولت کنونی برای بازگشت به توافق هسته ای را اقدامی علیه منافع ملی کشور به شمار خواهد آمد.

و سرانجام اینکه، از زمانی که راب مالی به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور مربوط به ایران منصوب شد، بحث های فراوانی درباره رویکرد وی در قبال بحران های موجود در خاورمیانه پدید آمده است. به همین علت محتوای توافق جدید هسته ای هر چه که باشد، کسانی پیدا خواهند شد تا از عملکرد راب مالی، انتقاد کنند.

کد خبر: ۷۸٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha