۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
اقتصاد خشک‌شویی‌ها آب رفت؛ رد پای کرونا هنوز خشک نشده است
گزارش بازار از مشهد؛

اقتصاد خشک‌شویی‌ها آب رفت؛ رد پای کرونا هنوز خشک نشده است

مشهد- نوروز که نزدیک می‌شود بسیاری از شهروندان عزم خانه‌تکانی دارند از همین رو فعالیت واحدهای خشک‌شویی به‌مراتب نسبت به دیگر روزهای سال بیشتر می‌شود و البته شکایت‌ها نیز فزونی می‌یابد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کرونا از سال گذشته تاکنون شرایط کسب‌وکار خشک‌شویی‌ها را بر هم زده است چراکه معمولاً مردم در دو ماه آخر سال هم‌زمان با خانه‌تکانی برای شست‌وشوی پرده، لحاف و پتو به خشک‌شویی‌ها مراجعه می‌کردند، اما با شیوع کرونا، عید امسال کمتر کسی خانه‌تکانی کرد و حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۰ هم چنان این مشکل ادامه داشته و البته شرایط اقتصادی مردم هم مزید بر علت شده تا استقبال چندانی وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار بازار البته همان استقبال کم هم با نارضایتی‌هایی همراه است که پیرامون آن پای صحبت مردم؛ صاحبان لباس‌شویی‌ها و هم‌چنین رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی‌های مشهد را شنید.

گلایه مردم
برخی از شهروندان مشهدی که در آستانه عید نوروز تصمیم دارند تا غبار یک سال گذشته را از البسه و هم‌چنین پرده و خانه بزدایند برای شستشو از خشک‌شویی‌های سطح شهر بهره گرفته‌اند اما قریب به‌اتفاق عنوان می‌کنند که نرخ شست‌وشو البسه‌ای مانند کت‌وشلوار و یا سایر خدمات از هر خشک‌شویی تا خشک‌شویی بعدی متفاوت و البته با خدمات متفاوت است.

در این راستا شهروندان ادعا دارند که برخی لباس‌شویی‌ها لباس را در پوشش پلاستیک برخی در کاغذ روزنامه و برخی هم بدون هیچ چوب‌لباس و یا پوششی تحویل مشتری می‌دهند که نشان از  خدمات ناقص دارد.

گلایه خشک‌شویی‌ها
ابراهیم هاشمی متصدی یکی از خشک‌شویی‌های سطح شهر مشهد بابیان اینکه متأسفانه دستمزدها و نرخ خدمات با گرانی مواد اولیه هم‌خوانی نداشته و برای خشک‌شویی‌ها به‌صرفه نیست اظهار می‌کند: این در حالی است که برخی از مواد اصلی و مورد مصرف در این شغل سه برابر شده است.

اقتصاد خشک‌شویی‌ها آب رفت؛ رد پای کرونا هنوز خشک نشده است

وی بابیان اینکه هزینه آب و برق به‌شدت افزایش‌یافته و مواد شوینده از ابتدای سال تاکنون سه بار تغییر قیمت داده است به ما می گوید: قیمت «پرکلراتیلن» به‌عنوان یکی از ماده‌های اصلی لباسشویی از بشکه‌ای سه میلیون تومان حالا به چهار برابر و حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

این مغازه دار بابیان اینکه برخی از خدمات در لباسشویی‌ها که تا پیش‌ازاین اصلاً به چشم نمی‌آمد اما در حال حاضر موجب ضرر و کاهش خدمات شده است می‌افزاید: همین پلاستیک و روکش روی لباس و یا همان چوب‌لباسی‌هایی که برای لباس مشتری استفاده می‌کردیم حالا دیگر استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی به ما می‌گوید: تا قبل از این‌یک بسته چوب‌لباسی را ۵۰ هزار تومان می‌خریدیم اما حالا باید ۴ برابر و به قیمت ۲۰۰ هزار تومان پول بدهیم و این در حالی است که قیمت خدمات لباسشویی ۴ برابر نشده است.

هاشمی بیان می‌کند: پیش‌ازاین پلاستیک نایلون برای پوشش لباس‌ها را کیلویی ۷ هزار تومان خریداری می‌کردیم ولی همین نایلون الآن کیلویی ۵۰ هزار تومان شده است و لذا طبیعی است که برخی از همکاران ما برای جلوگیری از ضرر بیشتر ارائه این خدمات را قطع کردند.

کرونا و خشکیدن کاسبی
احسان پناهی متصدی یکی دیگر از خشک‌شویی‌های مشهد مقدس نیز با گلایه از افزایش حامل‌های انرژی به ما می‌گوید: صنف ما بالاترین مصرف انرژی را دارد.

وی بابیان اینکه خشک‌شویی به‌اندازه ارزش ملکی و سرمایه‌ای که برای این کار خوابانده بازدهی ندارد به بازار می‌گوید: من اگر همین مغازه را اجاره بدهم ماهیانه ۱۰ میلیون تومان بدون هیچ دغدغه‌ای درآمد دارم درحالی‌که این رقم را نمی‌توان از خشک‌شویی به همین راحتی و با این گرانی‌ها درآورد.

از عید سال گذشته تاکنون قریب به ۱۵ درصد واحدهای خشک‌شویی مشهد از ادامه کار منصرف و نسبت به جمع‌آوری مغازه اقدام کردند

پناهی بابیان اینکه متأسفانه از هنگام آمدن کرونا و حالا نیز به دلیل گرانی‌ها ۷۰ درصد تقاضای خشک‌شویی‌ها نسبت به شب عیدهای پیش از کرونا کاهش‌یافته است به ما می‌گوید: شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیز باعث شده تا نسبت به زمان مشابه سال گذشته تقاضای خشک‌شویی کاهش یابد زیرا وضعیت اقتصادی آن‌قدر برای مردم سخت شده که ترجیح می‌دهند از خدمات خشک‌شویی که نوعی خدمات لوکس حساب می‌شود استفاده نکنند.

وی بابیان اینکه تمامی مواد مصرفی به شکل فزاینده‌ای گران شده اما نرخ خدمات از تابستان تا الآن هیچ تغییری نکرده است و لذا این موضوع موجب ورشکستگی این صنف خواهد شد.

وی با گلایه از پیدا شدن سروکله خشک‌شویی‌های مجازی هم به این صنف گلایه کرده و می‌افزاید: برخی از این خشک‌شویی‌ها که رد و نشان واقعی ندارند در آستانه سال نو البسه و بیشتر پرده‌های منازل را دریافت و به بدترین وجه ممکن و به‌صورت دستی شستشو می‌دهند که حتی ممکن است منجر به تخریب اموال مردم شود و لذا برای این صنف قوز بالای قوز شده است.

واحدهای خشک‌شویی در آستانه تعطیلی
رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی‌های مشهد در خصوص اینکه کرونا چه تأثیری بر بازار آن‌ها گذاشته است به بازار می‌گوید: از عید سال گذشته تاکنون قریب به ۱۵ درصد واحدهای خشک‌شویی از ادامه کار منصرف و نسبت به جمع‌آوری مغازه اقدام کردند.

علی کاشفی بابیان اینکه با شیوع کرونا مشتری خشک‌شویی‌ها نیز آب‌رفته است بیان می‌کند: تعداد ۶۰۰ خشک‌شویی و لباس‌شویی در سطح شهر مشهد با مجوز رسمی مشغول به کار هستند  که اگر این وضعیت اقتصادی ادامه پیدا کند حداقل نیمی از واحدها مجبور به تعطیلی خواهند شد.

رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی‌های مشهد درباره علت گرانی خدمات خشک‌شویی‌ها نیز توضیح می‌دهد: مواد شوینده امسال از اول سال تاکنون چهار بار افزایش قیمت داشته است و با توجه به افزایش قیمت مواد شوینده اگر هزینه‌ها را بالا ببریم برای مشتری‌ها تحمل قیمت‌ها بسیار سخت خواهد بود از همین رو افزایش قیمتی نداشتیم اما از طرفی ثابت نگاه‌داشتن نرخ خدمات به ضرر همکاران ما است.

اقتصاد خشک‌شویی‌ها آب رفت؛ رد پای کرونا هنوز خشک نشده است

وی می‌گوید: موادی مثل پودرها و مواد مایع شوینده مخصوص  و ماده اصلی خشک‌شویی‌ها که «پرکلرواتیلن» نام دارد ازآنجاکه مشابه داخلی نداشته و وارداتی است لذا به دلیل گرانی ارز و تحریم‌های اعمال‌شده بسیار سخت و گران‌دست ما می‌رسد.

نرخ خدمات متفاوت است
کاشفی در خصوص نرخ‌های متغیر در ارائه خدمات نیز به ما می‌گوید: ما امسال فقط در شهریورماه تغیر قیمت داشتیم، از شهریور تا اکنون افرایش قیمت نداشته‌ایم.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: در خصوص خدمات ارائه‌شده ما سه نرخ نامه داریم که یک نرخ نامه مربوط به واحدهایی هست که از دستگاه‌های خاص  و مواد خاص استفاده می‌کنند  که در این واحدها قیمت شست و شوی یک دست کت و شلوار حدود ۴۰ هزار تومان طبق نرخ نامه  است اما در لباسشویی‌هایی که از پودرها و مواد مایع استفاده می‌شود قیمت‌ها به نرخ درجه‌یک و دو تقسیم‌شده که برای نرخ درجه‌یک ۳۰ هزار تومان  و برای درجه‌دو شست و شوی همین کت‌وشلوار ۲۰ هزار تومان هزینه دارد لذا تفاوت نرخ در نوع خدمات است نه سوءاستفاده همکاران بنده!

وی بیان می‌کند: در واقع استفاده از مواد شوینده، دستگاه‌های بکار گیری شده و همچنین مناطق مختلف واحدها در نرخ‌ها تأثیر دارد.

وی با این‌حال اظهار می‌کند: برای جلوگیری از هرگونه تخلف نرخ نامه در مقابل دیدگان مشتریان نصب‌شده است و لذا همشهریان در صورت هرگونه تخلف می‌توانند با این اتحادیه تماس و تخلف مربوطه را برای رسیدگی گزارش کنند.

زنجیره رکود
متأسفانه گرانی مواد شوینده؛ افزایش حامل‌های انرژی، اجاره‌بهای مغازه‌ها و مزد کارگران درآمد واحدهای صنفی را به‌اندازه‌ زیادی کاهش داده است و از طرفی به دلیل اینکه شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای است که نمی‌توان نرخ خدمات را افزایش داد لذا بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان این وضعیت موجب می‌شود تا سطح کیفی خدمات کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۷۸٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha