۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
آبرسانی پایدار به هزار و ۶۵۰ روستا در سال ۹۹
وزیر نیرو اعلام کرد

آبرسانی پایدار به هزار و ۶۵۰ روستا در سال ۹۹

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: امروز با افتتاح پروژه‌های آبرسانی به ۴۰۰ روستا وعده تامین آب شرب پایدار و با کیفیت برای هزار و ۶۵۰ روستا در سال ۹۹ در قالب پویش هر هفته الف- ب ایران محقق شد.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در هفته چهل و چهارم پویش هر هفته الف - ب ایران با افتتاح پروژه‌های آبرسانی در هفت استان افزود: امروز با آبرسانی به ۴۰۰ روستا، بیش از ۲۲۴ هزار روستایی در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی از این خدمت برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۲ فقط ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی از آب شرب پایدار برخوردار بودند گفت: با افتتاح پروژه‌های امروز، این رقم به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و البته تا پایان دولت دوازدهم یک میلیون نفر دیگر اضافه می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال ۹۲، از حدود ۳۴ هزار روستا که جمعیت آن‌ها ۲۰ میلیون نفر بود فقط ۹۰۰ هزار نفر به شبکه آب شرب پایدار دسترسی داشتند و مابقی به طروق مختلف از جمله چاه‌های آب کشاورزی، آب رسانی سیار و نصب ایستگاه برداشت در نقطه‌ای از روستا که البته گاهی اوقات در ساعاتی محدود منابع آبشان پر می‌شد از این خدمت برخوردار بودند.

اردکانیان گفت: استفاده روستاییان از خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ و احداث شبکه آبرسانی حرکتی است که بعد از اجازه مقام معظم رهبری برای برداشت از صندو ق توسعه ملی و تصویب ردیف ملی در بودجه اتفاق افتاد و هم اکنون به صورت سالانه با تامین منابع آبرسانی به روستاها در قالب احدات مجتمع‌های روستایی انجام می‌شود که امیدواریم این روند تا آبرسانی به آخرین روستا ادامه یابد.

وی با بیان اینکه فرسودگی شبکه آبرسانی روستایی موضوعی مسئله ساز است افزود: بازسازی این شبکه‌ها در اجرای پروژه‌ها مدنظر خواهد بود.
 
اردکانیان با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۳ آبرسانی به روستاها در جریان بود، اما حالت پایداری نداشت اضافه کرد: به دلیل محدودیت‌هایی که بود آبرسانی با وقفه انجام می‌شد، اما هم اکنون با احداث هزاران کیلومتر خطوط لوله و ایستگاه‌های پمپیاژ هموطنان روستایی همانند شهرنشینان در طول شبانه روز به آب شرب پایدار وصل هستند.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب هر چند وقت یکبار خبر از کشف روستا از رسانه اعلام می‌شد ادامه داد: این موضوع به دلیل نبود راه اتفاق می‌افتاد و سبب محرمیت بخشی از هموطنان از خدمات اولیه همچون آب بود، اما امروز در سایه جمهوری اسلامی به خصوص در سال‌های اخیر با اجازه هر ساله رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی فقط در دولت دوازدهم با احتساب ۴۰۰ روستای امروز ۱۳ هزار ۱۶۳ روستا به آب شرق پایدار دسترسیی پیدا کردند.

وزیر نیرو با قدردانی از خیرین آبرسان گفت: امروز در استان‌های کرمان و خراسان رضوی بیش از ۱۲ هزار نفر با مشارکت خیرین از آب شرب پایدار برخوردار شدند.

وی افزود: با احتساب پروژه‌های امروز در مجموع ۲۴۸ پروژه ساخت و سازی و ۵۳ پروژه ساز و کاری در قالب پویش هر هفته الف- ب ایران افتاح و به بهره برداری رسیده است که البته این موضوع در شرایط سخت جنگ اقتصادی و جنگ روانی در سایه برنامه ریزی مناسب، هماهنگی و تامین منابع از طروق مختلف انجام شده است.

اردکانیان گفت: هفته آینده مراسم اختتامیه پویش هر هفته لف- ب ایران را در سال ۹۹ برگزار می‌کنیم که به دلیل پایان این پویش طرح‌های مفصل تری با اعتباری بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان به چهار استان مازندران، گیلان، قزوین و تهران افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در استان مازندران بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین به قدرت ۱۵۰ مگاوات در گیلان، تصفیه خانه بزرگ آب در قزوین سد نهم و در استان تهران طرح بزرگ جمع آوری و تصفیه فاضلاب غرب تهران افتتاح خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: این طرح با سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد تومان که نیمی از آن از منابع بانک توسعه اسلامی و ما بقی از منابع داخلی یعنی مشارکت مردمی پرداخت شده به نتیجه رسیده است این طرح ۱۱ منطقه شهرداری تهران در غرب و جنوب غربی این استان و جمعیت دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که در مرحله تکمیلی به سه میلیون نفر خواهد رسید.
 
وزیر نیرو گفت: هزار و ۶۷۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال در این پروژه، ۱۲ کیلومتر تونل فاضلاب رو و ۶ واحد تصفیه خانه آب اجرا شده است که حجم قابل توجهی از پساب این تصفیه خانه در اختیار کشاورزان جنوب تهران قرار خواهد گرفت و به همان میزان برداشت از چاه‌های آب متوقف می‌شود و این موضوع در حفظ ذخایر آب زیر زمینی و کاهش برداشت‌ها از این منابع اثر گذار است.

وی افزود: امیدواریم با طرح‌های هفته آینده پویش سال ۹۹ نقطه پایانی ارزنده‌ای داشته باشیم و پس از آن بر روی برنامه ۱۸۰ روزه خود که در مدت باقی مانده تا پایان دولت اجرا خواهد شد متمرکز شویم البته طرح‌هایی در این راستا مشخص شده و همکاران ما مشغول فعالیت هستند تا علاوه بر پروژه‌های ساخت و سازی و ساز و کاری، ریل گذاری برای دولت سیزدهم نیز انجام شود.

کد خبر: ۷۸٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha