۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
کرونا طراوت بازار گل را گرفت؛ گل‌های آپارتمانی سر به فلک کشید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

کرونا طراوت بازار گل را گرفت؛ گل‌های آپارتمانی سر به فلک کشید

مشهد- شمارش معکوس برای فرارسیدن عید نوروز آغازشده و لذا بازار اگرچه مانند سال‌های گذشته رونق چندانی ندارد اما می‌توان گفت جنب‌وجوش‌ها بیشتر شده و نقش فروشندگان گیاهان زینتی نیز پررنگ‌تر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۱۵ درصد از گلخانه‌های استان خراسان رضوی به تولید گل و گیاه زینتی اختصاص دارد  و از آنجا که مشهدی‌ها علاقه وافری به گل و گیاه دارند تا قبل از کرونا این صنعت از رونق خوبی برخوردار بود اما از سال گذشته تاکنون به دلایل مختلف سود گلخانه داران مانند عمر گل کوتاه و گذرا شده است.

بازار سنگین است
همه‌ساله در این روزها گلخانه‌های اطراف مشهد با ازدحام زیادی برای خرید گل‌های کاشانه‌ای و تزئینی همراه بود اما امسال بنا بر گفته برخی شهروندان هم افزایش قیمت و هم کرونا را مانع خرید دانسته و به خبرنگار بازار می‌گویند: گلدان آپارتمانی به قیمت ۷۰۰ هزار تومان در این شرایط منطقی است؟

حسین ازغدی یکی از همین فروشندگان گل‌های تزئین و آپارتمانی در حاشیه بلوار شاندیز می‌گوید: سال گذشته تمامی گلدان‌های فصلی که برای عید نوروز تولید کرده بودیم به دلیل نبود مشتری دور ریختیم و نیم یاز سرمایه ما از بین رفت.

وی در پاسخ به این اینکه در حال حاضر بازار چه وضعیتی دارد می‌گوید: گلدان‌ها قیمتش نسبت به سال گذشته حداقل ۵۰ درصد گران‌تر شده است البته ما نقش چندانی نداریم چون کود، خاک و حتی همین گلدان سفالی و پلاستیکی که به چشم نمی‌آیند ۵ برابر شده است.

وی بابیان اینکه در این منطقه اقبال خرید درخت بیشتر از گل و گیاه است بیان می‌کند: چون بازار  امسال برایمان قابل پیش‌بینی نبود لذا به‌اندازه نصف سال گذشته نیز خرید نداشتیم زیرا هرلحظه امکان این می‌رود که ستاد مقابله با کرونا محدودیت فعالیت قائل شود لذا تجربه تلخ سال گذشته تکرار می‌شود.

وی بابیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی افزایش سطح تولید گل برای صنعتگران سودی ندارد بیان می‌کند: خانواده‌هایی که وضع اقتصادی خوبی ندارند، گل در سبد خرید آنان از جایگاه ثابتی برخوردار نیست و لذا امیدی به رونق بازار نیست.

قیمت‌های سر به فلک کشیده
متصدی یکی از فروشگاه‌های گل و گیاه در بلوار پیروزی مشهد که به قول خودش فروش آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزون بر ۷۰ درصد کاهش داشته است به بازار می‌گوید: قیمت انواع گل‌ها چه گل‌های شاخه بریده و چه انواع ریشه‌ای و آپارتمانی بسیار بالا رفته و پیدا کردن یک سبد گل‌کوچک با کمتر از ۱۰۰ هزار تومان امکان ندارد چه برسد به تاج گل که باید برای آن چک میلیونی کشید!

وی بابیان اینکه یک شاخه گل رز مرغوب به ۲۰ هزار رسیده است بیان می‌کند آیا با سه شاخه گل رز می‌توان دسته‌گل درست کرد؟

از وی قیمت سایر گلدان‌ها را می‌پرسیم اما قیمت‌هایی را می‌دهد که فکر می‌کنیم در حد شوخی است.

این فروشنده می‌گوید: گل‌های آپارتمانی را هم به‌سختی می‌توان با کمتر از ۳۰۰تا۴۰۰هزار تومان خرید یک گلدان دوغلافه سانسووریا که تا سال گذشته ۶۰ هزار تومان از گلخانه‌ها خریداری می‌شد و در گل‌فروشی ۸۰ تا ۹۰هزار تومان قیمت می‌خورد الآن ۱۲۰قیمت آن  به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

سالانه حدود پانزده میلیون شاخه گل در مشهد تولید می‌شود  که بخش اعظمی از این تولیدات از سال گذشته و همزمان با شیوع بیماری کرونا به ضایعات تبدیل شد

وی اظهار می کند: گلدان‌های با ۴ غلاف سانسووریا هم از ۵۰۰ هزار تومان سال پیش، به یک‌میلیون تومان امروز رسیده‌اند البته اگر قصد خرید این گیاه خاص رادارید بهتر است بدانید که قیمت نوع ابلق دو برابر نوع سبز است!

تعطیلی واحدهای تولیدی
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بابیان اینکه کرونا بیشترین خسارت را به گلخانه داران این شهرستان وارد کرده است در گفت‌وگو با بازار اظهار می کند: سالانه حدود پانزده میلیون شاخه گل در مشهد تولید می‌شود  که بخش اعظمی از این تولیدات به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

محمد جعفری بابیان اینکه از این حجم شاخه گل تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد ظرفیت جذب در بازار داخلی دارد اذعان می کند: متأسفانه شرایط سال گذشته موجب شد تا افزون بر ۸۰ درصد این تولیدات به ضایعات تبدیل‌شده و از بین برود.

وی یادآور می شود: در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به حالت تعلیق درآمد و نزدیک به یک هزار نفر بیکار شدند که البته این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود.

 افزایش ضایعات
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینکه بازار گل و گیاه همیشه دارای ضایعات هست به ما می گوید: آمار ضایعات گل معمولا از ۲۰درصد تجاوز نمی کند اما نوروز امسال ضایعات محصولات به دلیل شیوع بیماری کرونا به بیش از ۸۰ درصد رسید.

کرونا طراوت بازار گل را گرفت؛ گل‌های آپارتمانی سر به فلک کشید

وی بابیان اینکه محصول گل و گیاه مانند سایر محصولات قابلیت نگهداری درازمدت ندارد می افزاید: این موضوع موجب شد تا بخش اعظمی از تولیدات این شهرستان از سال گذشته تاکنون از بین برود و منجر به تعطیلی برخی از واحدهای پرورش گل و تعدیل نیروهای فعال در این حوزه شود.

وی اضافه می کند: با اعمال محدودیت‌ها بسیاری از مصارف گل در محیط‌هایی مانند دید و بازدیدها و مراسم عروسی و عزا به دست فراموشی سپرده شد و متأسفانه به دلیل انسداد مرزها این تولیدات فرصت صادرات هم پیدا نکرد لذا راهی برای انهدام این محصولات باقی نماند.

جعفری با اشاره به این موضوع  که بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است می گوید: متأسفانه این دو بازار نیز امسال به‌طور کامل از دست رفت.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد برآورد میزان خسارت کرونا به بخش گل و گیاهان شاخه بریده شهرستان مشهد را حدود ۲۷۰ میلیارد ریال عنوان کرده و ادامه می دهد: خسارت سنگین کرونا به تولیدکنندگان این بخش  حالا با سایر مشکلات مانند افزایش هزینه‌های تولید، کمبود و گرانی نهاده‌های باکیفیت، افزایش دستمزد کارگران،کمبود نقدینگی وعدم اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش در سال جاری همراه شده و شرایط سختی را برای تولیدکنندگان گل و گیاه رقم‌زده است.

وی سطح زیر کشت گلخانه‌های مشهد را ۱۴۵ هکتار عنوان کرده و بیان می کند: از این میزان حدود ۶۷ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی، حدود ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و حدود چهار هکتار به کشت آلوورا و سایر گیاهان دارویی اختصاص دارد.

پشتوانه ارزی
ازآنجاکه بنا بر گفته مسئولان جهاد کشاورزی مشهد در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر غیرمستقیم وجود دارد لذا تعطیلی هر گلخانه به قیمت تهدید اشتغال محسوب می‌شود و از طرفی به دلیل اینکه تولیدات گل مشهد مشتری خوبی در کشورهای همسایه دارد لذا حمایت از گلخانه داران می‌تواند نه‌تنها امنیت شغلی فعالان این حوزه را تأمین کند بلکه پشتوانه مهمی برای ارزآوری در شرایط تحریم است.

کد خبر: ۷۸٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha